Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladluis explosie


kustlijn

Aanbevolen berichten

In onze (moes)tuin hebben we te maken met een bladluis explosie.

Na vele positieve verhalen gelezen te hebben over brandnetel thee, deze verschillende malen ingezet.

 

Echter zonder significant resultaat.

 

Ik heb de thee (lees wel, geen brandnetelgier) in verschillende sterkten gemaakt en deze met een plantenspuit uitgespoten.

Wat ik wel constateerde is, dat de luizen door de straal van plantenspuit van bladeren werden weggespoten.

Daardoor zich eerder over de plant verspreiden, dan zich gedoemd zagen te sterven.

Ook constateerde ik, dat mieren direct aan de gang gingen om weggespoten bladluizen weer te hergroeperen.

 

Ik zal het eens met brandnetelgier proberen.

Mieren bestrijden lijkt mij hier compleet zinloos, de gehele tuin is één en al mier.

Grote en kleine, rode, zwarte , groene , gele en oranje achtige mieren bij de vleet.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 tot 300 zelfs. En het mooie is, dat de larven van het lieveheersbeestje ( kan zijn dat dat stadium een andere naam heeft dan 'larve' , heb daar geen verstand van ) er wel tot 400-600 op een dag eet. Mijn dille en kervel zitten vol luis, en zaten vol met eerst lieveheersbeestjes, en nu propvol de larven. Heb de larven inmiddels door de hele tuin gespot, en ze eten lustig door !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sannie, Greetje en Bit, bedankt voor het meedenken.

 

 

lieveheersbeestjes tref ik marginaal aan in onze tuin.

Mijn vrouw wees mij wel op een aantal Marienkäfer Larven (lieveheersbeestjes larven).

Ik heb echter ook geconstateerd dat deze larven rucksigloß door mieren worden uitgemoord.

Vandaar dat wij er zo weinig lieveheersbeestjes hebben? .

 

Greetje schreef: "ik denk dat je misschien toch ook die mieren moet gaan aanpakken, want zoals je zelf gezien hebt:

die mieren hebben duidelijk belang bij die luizen

het is tenslotte des mierens voedselvoorziening"

 

Ja, dat klopt.

Maar ik heb echt nog nooit zoveel mieren bij elkaar gezien.

Wat voor middelen moet ik in hemelsnaam gebruiken om ze weg te krijgen?

Als ik één mierennest heb uitgeroeid, zal het door een ander nest worden overgenomen.

 

"Probate middelen" tegen mieren zoals koper, koffie prut , pepermunt en uien rond de te vrijwaren planten helpen niet.

Deze zitten ook onder de mieren en de luizen.

Zelfs de brandnetels dragen luizen.

 

Ik ga het eens met talkpoeder proberen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hier kampen ook met een luizenplaag, tis echt erg dit jaar.

En daar gebruik ik nu dus de tip die ook rantje al beschrijft (spiritus met groene zeep oplossing)

Het is even een wat grotere pompfles maken, daar je vaker moet herhalen met al die regen.

 

Ik ben nu dus lavendel aan het kweken en uitzetten (mijn schoonmoeder zweerde daar bij)

Of het ook echt helpt kan ik je dus nog niet vertellen

 

Voor mieren gebruik ik zo nu en dan 'bloem' (dikt aan en verstikt de nesten en holen)

en bij slakken tussen het groen 'zout' (wel naspoelen)

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu even serieus to topic, want ik kan ook serieus zijn

we hebben het nu steeds over luisbestrijding, maar er is duidelijk een soort kringloopgebeuren tussen:

mieren,

luizen

en lieveheersbeestje

ik heb bij alle 3 mijn huizen een vlier gehad.....gewoon spontaan opgekomen...

zat altijd dik onder de luis!

in het bos staan er altijd brandnetels onder, heb jaren vlierbessen geplukt met de kinderen

daar hebben de vlieren geen luizen, maar daar komen ook eigenlijk geen mieren voor...of lieveheersbeestjes in grote getale

las op wikipedia onder plantengieren ook thee tegen luis en daar werd vlierthee genoemd...

volgens mij komt luis alleen op "suikerhoudende" planten/groenten voor....

en niet b.v. op kool of radijs!

 

het lijkt mij wel interressant om eens te kijken wat, waar en hoe

dus b.v. op welke planten heb jij luis en zijn daar ook sporen van mieren en larven van het lieveheersbeestjes?

denk ondertussen dan ook weer ineens...tja dan ligt het er misschien ook nog aan hoe ziet het eruit met welke buurtplanten heb je dan weer

complex dus......

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Greetje,

 

een moestuin is meestal geen complexe samenhang tussen verschillende flora en fauna, maar vaak monocultuur.

Wij hebben onze "moestuin" nu nog geen jaar, en hebben te maken met een (moes)tuin die bijna 20 jaar is verwaarloosd, uitgezonderd een stuk waar men jaar na jaar aardappels heeft verbouwd.

 

Ik wil een gedeelte van onze tuin op een manier gaan inrichten die overeenkomt met permacultuur .

Maar de moestuin an sich zal een redelijk traditioneel gebeuren zijn.

 

Dit houdt wel in, dat er monocultuur in voorkomt.

Natuurlijk kan er een rij lavendel (of iets dergelijks) tussen de groentes geplaatst worden.

 

Stuk voor stuk, en (on)dier voor (on)dier moeten we onze tuin weer "terug" veroveren.

Dit liefst op een biologische wijze.

Omdat we de natuur niet al te zwaar willen belasten, maar ook uit kosten overweging.

Waarom gif kopen in de winkel, als brandnetels ook werkt.

We hebben er genoeg van, van die brandnetels.

 

De situatie die je schets, wat bos betreft, komt hier in onze tuin aardig overeen.

Oke, twintig jaar geleden was het nog een kwekerij, maar sinds "der wende" behoorlijk verpaupert.

We hebben op ons grondstuk bijvoorbeeld een berkenbosje, met daaronder brandnetels in overvloed.

Nu zitten er op die brandnetels ook al luizen.

Zelfs wolluizen.

 

Zwarte luis komt bijvoorbeeld ook op snijbiet en spinazie voor, of deze planten suikerhoudend zijn?

Ik denk dat alle planten fructose hebben, al dan niet hoge mate.

 

Maar het is inderdaad goed om in de gaten te houden, waarom een plant NIET door ongedierte wordt aangetast.

En waarom andere juist wel.

 

 

 

 

Maar dat spiritueel tuinieren zie ik niet zitten MoesNique.

Tsssss lucifer er bij

Sannie dat had ik niet van u verwacht.

 

Deze pagina van Diana en Ruud kende ik nog niet Rantje, dankje.

http://ruudendiana.webs.com/onzetuin.htm

 

MoesNique schreef:Voor mieren gebruik ik zo nu en dan 'bloem' (dikt aan en verstikt de nesten en holen)

Dat kan ik eens gaan testen.

Bloem lijkt mij ook niet zo slecht voor de bodem.

 

Mijn vrouw kwam ook met een "oplossing", namelijk Bakpoeder .

Waarschijnlijk eenzelfde variant van gist uit de gegeven link van Sannie.

http://www.tuinadvies.be/dieren_mieren.htm

Ik las altijd dat zo iets een vreselijk lijden zou zijn voor de mieren, maar dat lijkt mee te vallen.

In 2004 zouden onderzoekers van de universiteit van Griffin daar onderzoek naar gedaan hebben.

 

zeit.de schreef daarover:

"Als Ergebnis lässt sich festhalten: Erstens ist den Ameisen das Natron ziemlich egal, sie meiden es nicht, was ihnen dann zum Verhängnis wird. Denn zweitens ist die Substanz offenbar wirklich ein mildes Gift für Ameisen. Bei einer ausgestreuten Menge von vier Milligramm pro Quadratzentimeter war nach sechs Tagen die Hälfte der Insekten tot. Auch die mit Natron versetzte Zuckerlösung tötete einen großen Teil der Ameisen. Von einer spektakulären Aufblähung oder gar Explosion der Tiere kann allerdings keine Rede sein – sie sterben, weil das Natron den pH-Wert in ihrem Körper verändert."

http://www.zeit.de/2009/19/Stimmts

 

 

 

Een oplossing van groene zeep en spiritus als oplossing tegen mieren (taalgrapje ) daar twijfel ik over.

Ten eerste heb ik meerdere malen gelezen spiritus niet (meer) te gebruiken als planten vruchtdragend zijn.

Ten tweede wordt de bodem door gebruik van zeep niet (te) basisch* ?

Wie heeft er ervaring mee?

Het zal gezien de kwantiteit van de luizen niet bij één keer spuiten blijven.

 

 

 

* basisch

Aanduiding dat iets een lage zuurgraad (pH) heeft. In principe kan de zuurgraad uiteenlopen van 1 tot 14. Zeven wordt als neutraal gezien. Lagere waarden duiden op een zuur milieu, hogere waarden op een basisch milieu.

1. Een stof heet basisch als hij een base is.

2. Een oplossing heet basisch als de pH hoger is dan 7.00.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi kustlijn......

je antwoord doet me denken aan een liedje van hildegard knef:

ich brauch tapetenwechsel sprach die birke....( sorry fur keine buchstaben )

de berk is heilzaam bij stofwisselingsproblemen binnen de natuurgeneeswijzes....

ik herinner me van vroeger(ik ben schipperskind en we voeren veel in duitsland)

birkenwasser was goed voor je haar en voorkwam ook luis....

ik denk nu gewoon wat filosofisch/praktisch na hoor, ook ik heb de wijsheid niet in pacht!

in een ander topic zei ik al dat ergens in je tuin soms dingen groeien die je nodig hebt....

en tja....na 20 jaar verwaarlozing......wordt het moeilijk weer evenwicht te vinden in je tuin

 

oja...ben blij dat mijn duits beter is dan mijn engels

dat duitse stukje geeft dus al aan dat natron het phwaarde van hun lichaam verandert, denk dat dat natron dan al een 1ste begin kan zijn ivm. de mieren

en berkenwater misschien om te planten te sterken op het gebied van hun stofwisseling?

 

ik vind dit wel een heel erg boeiend onderwerp!

nog eine frage!

wieso kustlijn als name?

mijn geografie is niet altijd even goed, maar volgens mij woon je niet aan de duitse kust?

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

"mijn geografie is niet altijd even goed, maar volgens mij woon je niet aan de duitse kust?"

 

kartezittau.gif

 

Nee, niet echt Greetje.

Ik woon iets ten zuid westen van het rode stipje.

Inderdaad direct aan de Tsjechische grens.

 

Dat doe ik nog niet zo lang.

Daarvoor woonde ik anderhalf jaar lang in Hessen, de liefde achterna.

Weer daarvoor in Den Helder, en daar heb je aan drie kanten kust.

Mijn naam heb ik gewoon behouden, omdat velen mij zo kennen.

 

 

 

Overigens heb ik gelezen, dat wilgen en berken water, planten wortels versneld doet groeien.

Ik heb het nog niet uit geprobeerd.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

....Maar dat spiritueel tuinieren zie ik niet zitten MoesNique.

Ik ook niet hoor kustlijn

 

Toch weer een boeiende topic, ondanks de luizen ons zo vaak bezig houden blijven onderwerpen hierover toch interessant

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook al van alles geprobeerd tegen de luizen, het is extreem dit jaar. Onder de bomen zitten is niet meer mogelijk omdat je gewoon in no time helemaal onder een plakkerige goedje zit, luizenpoep?? Zou echt niet meer weten wat er nog tegen te gebruiken ondertussen dus snap je "wanhoop". lavendel, knoflook, groene zeep met spiritus, brandnetel gier, heermoes thee etc etc allemaal zonder resultaat!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb behoorlijk wat te stellen met de luizen en hoop dat ik voor het volgende jaar wat aanplant heb waar luizen niet zo blij mee zijn.

Ik vernam ook al dat luizen een hekel hebben aan Muntgeuren, iemand daar ervaring mee? Of weet iemand nog andere plantsoorten waar luizen niet blij mee zijn.

Baat het niet, schaad het vast ook niet - toch een proberen is het altijd waard

 

De luizen en mieren leven zich echt uit dit jaar:

 

luis2012_01.jpg

 

luis2012_02.jpg

 

luis2012_03.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

En of deze enkele tuinboon top ook oorzaak is van luis, is me voor nu nog even een raadsel:

 

zoekertje01.jpg

 

en mogelijk dat er bezoekers zijn welke deze afbeelding ook wel leuk vinden om te zien:

 

luis2012_04.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

die onderste foto is idd erg mooi!

niet voor jou en de moestuin natuurlijk!

dat groene beestje is dat een wants?

ik had vorig jaar op de rode bes zwarte luis en dit jaar heel weinig witte luis op blaadjes in de top

blijf het een boeiend iets vinden!

heb bij de bieb een kruiden boek gehaald, daar staat in bonenkruid tegen zwarte luis,

oost-indische kers tegen bloed en zwarte luis van fruitbomen......

geen idee of het helpt

het boek heet geurige kruiden in de tuin van marie-louise kreuter ( je zou bijna zeggen duits voor kruiden!)

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je greetje, ik ga zeker weer even leesvoer zoeken nav je tips.

Ik moet bekennen dat ik zo door de lens het beestje niet eens had opgemerkt en het ook pas later op de foto ondekte.

Of het een wants is zou ik niet durven zeggen, zo goed ben ik niet in het herkennen en benoemen van de diverse insekten welke onze groenvoorziening belagen. Ik moet me daar echt weer even van een opfriscursus voorzien

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

@monique dat groene beestje is geen wants.......stomme ik! daar is hij veel te klein voor!

dat is een groene bladluis, op foto's let je niet altijd op de grootte van zo'n beestje!

 

maar heb even verder gezocht naar dat grote luis gebeuren van o.a. kustlijn

 

op de ivn site vond ik het volgende:

Werksters worden gemiddeld 2 tot 3 jaar. Als voedsel zoeken ze vooral zoetigheid, rupsen, vlees van dode kleine dieren, kevers etc. Ze zijn dus als afvalopruimers en verdelgers van schadelijke insecten heel nuttig.

Ook worden er bladluizen gebruikt als melkvee. De luis wordt door de mier op het achterlijf beklopt met de voelsprieten waarna de luis een zoete stof afscheidt. Dit wordt opgelikt en naar het nest gebracht. Daar staan ze het af aan de zogenaamde “honingpotmieren”, wiens taak het is als opslagvat te dienen. Ook worden er wintereieren van luizen opgeslagen in het nest. In de lente worden die op planten in de buurt uitgezet en begint de “melkveehouderij” weer opnieuw.

Wordt het winter en dus kouder dan verhuizen mieren dieper de grond in en stoppen min of meer met werken tot het warmer wordt en ze weer naar boven en buiten kunnen.

 

dus het klopt wat ik al suggereerde......die mieren houden de luizen in stand!

en bij luizen las ik dit:

Maagdelijke zwangerschappen, zwanger geboren worden en toch niet zonder mannetjes kunnen

 

tja om nu verder te kunnen promoveren op dit onderwerp zal ik (als vrouw alleen! ) met jullie hulp op zoek moeten naar luizen mannetjes

zie mijn onderschrift!

wie helpt mij aan een foto van een luizenman

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond ook nog deze tip op IVN!

 

"De zwarte mier komt ook in huizen als hij op zoek is naar zoetigheid. Snel grijpen we dan naar lokdoosjes met gif. Beter is het alle zoetigheid in huis goed afgesloten weg te zetten, het mierenpaadje in te smeren met verse knoflook en afrikaantjes, lavendel en marjolein te poten. Mooi en nog nuttig ook."

 

misschien helpt knoflookwater besproeiing dan ook wel tegen luis/mieren

 

volgens mij:

een vlier onder de luis geeft natuurlijk niet de bloesem en bessen die wij willen gebruiken......door de luis wordt de vlierkrachten verzwakt, luizen gebruiken namelijk het plantensap.

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon vlink wat luizen platdrukken, restjes op de plant laten zitten. Volgende dag zijn er als het goed is al veel minder luizen omdat de spinnen de dode luizen ruiken en de boel komen opruimen. Ergens op het internet gelezen en al een aantal keren met goed gevolg uitgeprobeert.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...