Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb vandaag het loof van de Nemo aardappelen afgeknipt, daar zat al heftig phytophtora in.

Wel jammer, want ze moesten echt nog tot begin augustus in de grond blijven.

Ik heb eerst twee planten uit de grond gehaald (ik kon het niet laten), maar ik moet zeggen, dat de opbrengst niet verkeerd was.

Niet de grootte natuurlijk, maar wel de hoeveelheid.

Als deze tot volle wasdom waren gekomen, was het een hele goede opbrengst geweest, eigenlijk ben ik wel onder de indruk.

Deze aardappel was eigenlijk voor de fun, maar nu ik dit zie, ga ik hem volgend jaar misschien wel weer gebruiken.

Eerst maar even kijken hoeveel mijn Vitabella gaat opleveren, die is bijna klaar.

Ik heb er nu in totaal 5 planten uitgehaald, die ruimte wil ik gebruiken voor andere dingen.

De rest laat ik in de grond zitten en af en toe haal ik er dan een maaltje uit.

Maar van deze opbrengst kunnen we wel een paar maal eten!

Dit komt van 1 poter af:

P1060442.JPG

Dit is ook 1 poter:

P1060443.JPG

Bij elkaar 1441 gram van 5 poters, maar wel 6 weken te vroeg dus:

P1060444.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb van de Nemo aardappeltjes het loof afgeknipt.

Ik laat ze nog even in de grond zitten.

Maar nu beginnen er weer nieuwe uitlopers en verse blaadjes te groeien.

Betekent dit, dat de aardappeltjes zelf dan ook nog doorgroeien?

Dat zou dan wel een uitkomst zijn voor de aardappelplanten, die aangetast zijn door phytophtora of zo.

Geplaatst:

Ik heb pech en geluk. Vitabella en camillo is een ramp. Nog geen kilo per plant maar het grootste probleem is droogteschurft. Het ziet er niet uit. Nou ja. Ze zijn prima eetbaar maar ik verwacht wel problemen met het bewaren. Tentation ziet er beter uit maar ook plekken en redelijke oogst. Maar moest ik 2 peter pan aardappelen weghalen omdat ze over het pad lagen en ik was compleet verbijsterd. 1 keer 3 kg en 1 keer 3,7. Wel iets droogteschurft maar minimaal. Ik ben benieuwd naar de rest want ze moeten nog een maandje of meer.
De bovenste foto is dus de schurft. De 2de en 3de is de oogst van 1 peter pan835badb2d4c155ea3f90baba290444b2.jpg5c66317ea955294311c844ad268ec51d.jpgb015c974b69063b39c30fb685e8754ee.jpg

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Zonde van die schurftige….maar jeetje, wat een oogst van die Peter Pan! Als ik volgend jaar drie of vier van die Peter Pan dingen heb, dan heb ik genoeg! 😂👍🏻

Geplaatst:

Het is echt bizar. Ze zijn ook nog eens lekker. Het enige nadeel is dat ze enorm veel loof hebben

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De bladeren van mijn Texla aardappelen krijgen/hebben sproeten.

Dit soort wordt verkocht als resistent tegen phyt.

Is dit roest of zo?

Ik haal alle aangetaste bladeren er elke keer af, maar de planten houden dan op het laatst wel erg weinig loof over.

Ze zouden tot in augustus in de grond moeten blijven.

Wat zal ik doen?

P1060504.JPG

Geplaatst:

Resistent betekent niet dat er geen phytophthora in kan komen, alleen zijn de aardappelen er vaak beter tegen bestand. Die vlekjes zouden (volgens het artikel) dus kunnen duiden op aantasting die nog binnen de perken gehouden wordt door de plant zelf.

Ik heb jaren Texla's op de moestuin gehad, we deelden ze altijd uit tijdens de jaarlijkse ALV in maart. Maar ook die aardappel gaat uiteindelijk gewoon ten onder als de omstandigheden voor phyt goed zijn.

Jij woont in het midden van een aardappel, mais en suikerbieten gebied. Dus die schimmmelsporen komen vanzelf bij de juiste weersomstandigheden, want de druk in jouw omgeving ligt dan hoog. Die boeren houden het zelf met spuiten onder controle.

Ik zou doorgaan met aangetast blad weghalen. Ik las bij Diana nog een stukje over sproeien met baking soda

misschien ook nog een optie. En let ook goed op de tomaten.

Geplaatst:

Zoals Wold. zegt. Maar ik vind de aantasting niet erg verontrustend, ik kan me natuurlijk vergissen, ik heb geen overzicht op je veld/potten maar het lijkt me iets dat ik in mijn vorige tuin ( ook in landbouwgebied) ook meestal later in het seizoen vaak op de aardappelplanten had, roestachtige vlekjes eerst met groen blad en later vergeelde het blad en stortten de planten langzamerhand in. De aardappels waren altijd wel ok.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga het goed in de gaten houden en doorgaan met aangetast blad verwijderen.

Dan zie ik wel waar het schip strandt.

Dank jullie wel!

Geplaatst:
Op 8-7-2025 om 09:30, Rookie zei:

De bladeren van mijn Texla aardappelen krijgen/hebben sproeten.

Dit lijkt op de schimmelziekte Alternaria.

Ik hoop dat je dat niet op alle planten hebt. Als het enkele planten zijn, die snel verwijderen.

Geplaatst:
  • Auteur

Er zijn best veel planten aangetast.

Dan zou ik ze er allemaal uit moeten halen.

Ik geloof dat ik me volgend jaar maar bij de hele vroege aardappelen ga houden.

Maar voor nu sta ik dus in dubio.

Geplaatst:

Wat mij opvalt is het totaal ontbreken dit seizoen van Coloradokevers. Of nee, niet totaal, ik heb enkele weken terug eentje van mijn vroege aardappelen geplukt en daarna helemaal niets meer. Hoe is dat bij jullie?

Geplaatst:

Hier heb ik nog nooit de afgelopen 13 jaar een Colorado kever gezien. Raar maar waar. Geen idee dus of ze er minder zijn dan andere jaren.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Nog geen coloradokever gezien. Andere tuiniers klagen erover, bij mij niks, nakkes, nada...

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zie ze hier niet.

Geplaatst:

Ik ook niet. Ik moet wel zeggen dat mijn aardappels vorig jaar helemaal aan de andere zijde stonden. Normaliter heb ik ze elk jaar, ik vond het al vreemd maar wel fijn.

Bij een andere tuin van een vrouw die ik help, die zit op een ander complex daar zijn ze wel gewoon in getale aanwezig (als elk jaar)

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik moet ook eens goed gaan kijken. Wij hebben hier wel kevers, of deze erbij zit weet ik niet. Nu tijd om de tuin in te gaan, gaat het weer regenen. Niet voorspeld en ik had water gegeven, grrrrrr.

Geplaatst:

Haha, die geel/zwart gestreepte rakkers kun je niet missen, die herken je gauw genoeg. Die peuzelen wel, maar niet half zoveel als hun jonkies, die vreten zich een slag in de rondte als je ze laat geworden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Aardappeloogst 2025.

We hadden 1 aardappel gepoot.

PXL_20250718_143351228.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic