Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hangende moestuin en potten


Aanbevolen berichten

Aangezien ik geen zin had om onkruid te wieden op mijn knietjes en te schoffelen, heeft manlief 2 pergola's van 4 meter lang per stuk geplaatst. En nu hangt die dus vol met hanging baskets.

 

Ik heb nog nooit een moestuin gehad, dus het is even afwachten wat wel en niet kan hangen.

Een deel van de groenten heb ik in potten, omdat ik al gelezen had dat die een grotere pot nodig hadden.

 

Aardbeien: uiteraard mogen die niet ontbreken. Deze heb ik tegen de schuur gehangen, waar ze de meeste zon hebben. De oogst is nog niet heel overvloedig, maar we hebben er al een paar van kunnen snoepen.

Helaas ontdekte ik wat laat dat de bak geen gaten in de bodem had, dus is zeker 1 van de platjes verzopen. Maar de rest doet het gelukkig nog

P3010013.jpg

 

In een brede rechthoekige bak en een aantal grote ronde potten heb ik prei geplant. In de rechthoekige potten doet de prei het beter. In de ronde potten blijven het wat ielige sprieten.

P3010010.jpg

 

In hele grote, diepe ronde potten heb ik wortelen gezaaid. Die gaan inmiddels al een stuk beter als op foto (foto is 2 weken oud). Ik heb ze al uitgedund en met hetgeen wat ik daar uit heb getrokken, heb ik weer een nieuwe grote pot gevuld. Of dat wat gaat worden weet ik niet, want het loof van de uitgetrokken stekjes, komt niet echt omhoog. Nu wordt het ook door de regen weer neergeslagen, maar ja, de andere pot doet het in ieder geval goed.

P3010009.jpg

 

In een rechthoekige bak had ik bloemkool staan. Op het moment dat daar een kooltje in kwam, heb ik een paar bladeren omgeknakt om de kool wit te houden, maar...vervolgens ging er iets fout. De bladeren verlepten allemaal; ook degene die niet omgeknakt waren. Grond was niet droog; misschien te nat? De kool is niet meer groter gegroeid en ik heb hem vandaag maar gerooid. Vanavond eten we dus een heel klein bloemkooltje.

P3010008.jpg

 

En dan de pergola's:

P3010001.jpg

 

Ik heb er 6 broccoli's in hangen. Hier komen inmiddels al kleine bloemstronkjes aan. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt eer ze groot genoeg zijn om te rooien.

P3010006.jpg

 

Dan had ik 5 eikebladslaplantjes. Inmiddels zijn die al ver opgegeten. Ik heb in beginsel de bladeren rondom weggeplukt, toen ze nog niet zo groot waren en toen ze te groot werden en ik toch niet alles opkreeg, hebben de buren en schoonmoeder elk de "rest" van de krop gekregen. Ik heb er nu dus nog 2 hangen. Volgens mijn schoonzus moet ik ze nu toch vlug gaan opeten, anders schieten ze door.

P3010004.jpg

 

Vervolgens heb ik de beginnersfout gemaakt door op de vensterbank in een kweekbak met 24 potjes, ook 24 zaadjes van kropsla te zaaien. Eigenlijk in de veronderstelling dat me hiervan zeker de helft zou mislukken. Dat viel dus nogal mee. Ik heb een heel deel aan de buurvrouw gegeven voor haar moestuin...waar ze door de wilde konijnen vervolgens werden weggevreten. Zelf heb ik nu nog een 12 kroppen in potten staan en hangen.

P3010005.jpg

 

Op de vesnterbank heb ik ook peulen en bonen laten kiemen en in hangpotten overgepoot.

De peulen gaan goed. Ze slingeren zich daar waar ze willen. Ik had gehoopt dat ze zouden gaan hangen, maar tja...ze willen naar het licht he. Ze slingeren zich nu een beetje langs de rand van de pot. Ziet er wel leuk uit. Doordat ze zich zelf vasthechten met hun kleine slingerworteltjes, staan ze heel stabiel in de hangpotten.

De bonen hebben wat meer moeite daarmee. Binnen op de vensterbank stonden ze rechtop, maar buiten in de wind waaiden ze redelijk vlug om en knakten al een paar takjes. De ene pot doet het daarbij beter dan de andere. Eentje staat ook al in bloei, de ander nog niet. Maar ik zie het niet somber in.

P3010002.jpg

 

Mijn grootste vraag was of mijn tomaten plant het zou overleven.

Die stond eerst in de kamer voor het raam. Toen die daar te groot werd (ca. 1 meter hoog), heb ik hem verplaatst naar de keuken, waar die net zo groot werd als ikzelf. Ik had hem willen hangen, maar het was zo'n koud en slecht weer dat ik hem niet eerder naar buiten had durven te plaatsen. In de keuken had hij inmiddels al kleine tomaatjes gekregen ...en toen ben ik met de 1e goede week met zonnig weer er toch mee naar buiten gegaan.

De pot waar hij instond was een hanging basket....dus met zijn tweeen hebben we hem voorzichtig opgehangen. Maar ja...toen hingen de bladeren op de kop. Het verbaast me dat de taken niet knakten, maar die bleven wonder boven wonder goed.

De zon deed echter de onderkant van de bladeren geen goed. Een heel deel bladeren is dus verdord. Maar....een deel heeft zich ook omgedraaid. We zijn inmiddels 2 weken verder en de plant doet het nog. De tomaten groeien nog.

P3010003.jpg

 

De radijsjes in pot deden het ook goed.

Zowel in kleine (10 cm) potjes op de vensterbank, als in de grote pot.

P3010014.jpg

 

Dan heb ik ook nog courgette's in grote potten op het terras staan. Die doen het ook heel goed. Er zit nog wel geen bloem in, maar de bladeren worden al heel groot. Hier heb ik geen aparte foto van; ze staan rechtsonder bij de pergola op de foto. Daar zijn ze maar de helft zo groot als ze nu 2 weken later inmiddels zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er best leuk uit!

 

Die wortels laten zich niet verspenen, dus je kan weer wat anders in je pot planten/zaaien

Bloemkool is een moeilijke teelt. Maar zoals je het omschrijft denk ik dat het weleens door de koolvlieg kan komen. Die legt eitjes bij de voet van de plant en de larven eten vervolgens hun buikje rond aan de wortels waardoor de plant steeds moeilijker water en voedingsstoffen kan opnemen.

 

Je kan koolvlieg voorkomen door aan de voet van koolplanten een afdekdingetje (koolkraag dacht ik dat dat heette) te leggen, volgens mij is er een topic over met allemaal self-made oplossingen.

 

En je kan je hele tuinavontuur hier bijhouden, leuk voor jezelf om terug te lezen en leuk voor ons om te kijken hoe het allemaal bij je gaat

blog/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Helaas ontdekte ik wat laat dat de bak geen gaten in de bodem had, dus is zeker 1 van de platjes verzopen. Maar de rest doet het gelukkig nog

P3010013.jpg

 

Als ik het goed heb dan zitten bij dit type bak vanaf de bodem een soort van buisjes omhoog. Hierin kan je vanaf de onderkant alsnog gaten boren van 6 mm.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...