Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Raapjes, wat doen jullie ermee?


Rantje

Aanbevolen berichten

Ik heb raapjes staan waarvan ik denk dat er inmiddels een paar groot genoeg zijn om te oogsten, formaat pingpongbal

Ze zijn een beetje paarsig van kleur, voor het geval er verschillende zijn, de Nancy heten deze.

 

Wat doen jullie ermee...(graag makkelijk , geschikt voor dummies )

 

Ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rauw eten als radijs...

of...

Koken en lekker met stukje zalm met passend sausje oid... en gekookte krieltjes

of...

Aardappels en meiraapjes en wat sjalotjes en ev. knoflooktenen (allemaal heel laten) in ovenschaal met olijfolie en kruiden (bv rozemarijn, tijm, zout, peper)) tot het gaar is (tussendoor even omscheppen).

Eventueel stukken kip er ook gelijk tussendoor... (lekker makkelijk, alles in 1 schaal).

Bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft verwarrend al die raapen/raapjes

Ik denk dat je meiraapjes hebt Miranda, die blijven idd een stuk kleiner als een koolraap, of een koolrabi.

Als ik google op afbeeldingen van alle 3 de namen zie ik toch duidelijk verschil.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft verwarrend al die raapen/raapjes .....

Drama. Er zijn taxonomen voor minder opgesloten.

 

Volgens mij zit het ongeveer zo (ik hou me aanbevolen voor verbeteringen):

  • Koolrabi (Brassica oleracea var. gonglylodes)
    De knol is eigenlijk geen knol maar een verdikt deel van de stengel. Die "knol" groeit dan ook grotendeels bovengronds. Duidelijk een eigen smaak, meer dan de volgende plantjes.
  • Koolraap = Knolraap (Brassica oleracea var. napobrassica)
    De knol is een verdikte wortel. De knol groeit half boven-, half ondergronds. Wordt ongeveer zo groot als een tennisbal, iets kleiner eigenlijk. Kan wel tegen een beetje nachtvorst.
  • Meiraapjes = Raapjes = Knolletjes = nog heel veel andere namen (Brassica oleracea var. rapifera)
    Lijkt op Koolraap, maar kleinere knolletjes. Meiraapjes worden traditioneel in mei gezaaid, vandaar de naam.
  • Stoppelknol
    Is dezelfde soort variëteit als meiknol, maar wordt veel later gezaaid (nateelt) en is bedoeld als groenbemester en/of veevoer. Krijgt vaak niet de tijd om serieuze knollen te vormen.

Het blad van alle koolsoorten is eetbaar (terzijde: probeer ook eens radijs, spruitjes of bloemkool). Het ene ras is wat lekkerder dan het ander; dus gewoon even proberen.

 

Oh ja, recept.

Traditioneel: knolletjes stoven, bloemsausje + nootmuskaat, of kaassausje.

Maar het kan ook als vulling in een wokschotel of in de groentesoep; de smaak is nogal zacht, dus onopvallend in een gekruide schotel.

 

Bron voor de namen: Handboek ecologisch tuinieren (VELT).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rapen zijn gaar, dat is wèl duidelijk.

 

Ik zie hier nooit knolletjes/raapjes in de super. Daarom even voor de zekerheid: heb je het niet over Knolselderij (Apium graveolens var. rapaceum), die zie ik hier nl. wel in de super (meestal in een "erwtensoeppakket" ).

 

Overigens smaken meiraap en koolraap m.i. ongeveer gelijk. Koolraap is misschien iets "koliger", meiraap iets neutraler. Voor de bereiding zou ik me daar niets van aantrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...