Rantje Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Ik heb raapjes staan waarvan ik denk dat er inmiddels een paar groot genoeg zijn om te oogsten, formaat pingpongbal Ze zijn een beetje paarsig van kleur, voor het geval er verschillende zijn, de Nancy heten deze. Wat doen jullie ermee...(graag makkelijk , geschikt voor dummies ) Ben benieuwd Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Rauw eten als radijs...of...Koken en lekker met stukje zalm met passend sausje oid... en gekookte krieltjesof...Aardappels en meiraapjes en wat sjalotjes en ev. knoflooktenen (allemaal heel laten) in ovenschaal met olijfolie en kruiden (bv rozemarijn, tijm, zout, peper)) tot het gaar is (tussendoor even omscheppen).Eventueel stukken kip er ook gelijk tussendoor... (lekker makkelijk, alles in 1 schaal).Bijvoorbeeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted June 4, 2012 Author Share Posted June 4, 2012 Die laatste klinkt wel erg lekker zeg Ik heb ook geen idee hoe het smaakt, misschien eentje rauw, eentje gekookt en dan de rest in de ovenschaal Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Ik ga ze ook voor t eerst eten. Ben benieuwd hoe ze smaken. Moet alleen nog even wachten tot ze groot genoeg zijn. Hoe groot worden die meiraapjes eigenlijk? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Ze kúnnen heel groot worden, maar zou ze oogsten als ze zo groot zijn als ongeveer een golfballetje, de kleinere kan je dan weer laten zitten en die groeien dan gewoon verder (net als bij de radijsjes). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 gaat het hier om koolraapjes?oh als je er 1 groot laat worden heb ik een echt heerlijk recept voor je! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 4, 2012 Share Posted June 4, 2012 Oeh... daar zeg je wat.... ik had het in ieder geval over Meiraapjes... net als Helly, dacht dat Rantje die ook bedoelde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 En jaar hoor ik begin de kluts weer kwijt te raken Ik heb het nu over raapjes, zijn eigenlijk net grote radijzen.Denk dat dat hetzelfde is als meiraapjes koolrabi heb ik ook...of was dat weer wat anders dan koolraap Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Blijft verwarrend al die raapen/raapjes Ik denk dat je meiraapjes hebt Miranda, die blijven idd een stuk kleiner als een koolraap, of een koolrabi.Als ik google op afbeeldingen van alle 3 de namen zie ik toch duidelijk verschil. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Blijft verwarrend al die raapen/raapjes .....Drama. Er zijn taxonomen voor minder opgesloten. Volgens mij zit het ongeveer zo (ik hou me aanbevolen voor verbeteringen):Koolrabi (Brassica oleracea var. gonglylodes)De knol is eigenlijk geen knol maar een verdikt deel van de stengel. Die "knol" groeit dan ook grotendeels bovengronds. Duidelijk een eigen smaak, meer dan de volgende plantjes.Koolraap = Knolraap (Brassica oleracea var. napobrassica)De knol is een verdikte wortel. De knol groeit half boven-, half ondergronds. Wordt ongeveer zo groot als een tennisbal, iets kleiner eigenlijk. Kan wel tegen een beetje nachtvorst.Meiraapjes = Raapjes = Knolletjes = nog heel veel andere namen (Brassica oleracea var. rapifera)Lijkt op Koolraap, maar kleinere knolletjes. Meiraapjes worden traditioneel in mei gezaaid, vandaar de naam.StoppelknolIs dezelfde soort variëteit als meiknol, maar wordt veel later gezaaid (nateelt) en is bedoeld als groenbemester en/of veevoer. Krijgt vaak niet de tijd om serieuze knollen te vormen.Het blad van alle koolsoorten is eetbaar (terzijde: probeer ook eens radijs, spruitjes of bloemkool). Het ene ras is wat lekkerder dan het ander; dus gewoon even proberen. Oh ja, recept. Traditioneel: knolletjes stoven, bloemsausje + nootmuskaat, of kaassausje.Maar het kan ook als vulling in een wokschotel of in de groentesoep; de smaak is nogal zacht, dus onopvallend in een gekruide schotel. Bron voor de namen: Handboek ecologisch tuinieren (VELT). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 koolraap is echt wel groter dan een tennisbal!in de super meestal te koop in de winter maar op de moestuin gekweekt in jul/aug al.. dus welke rapen zijn nu klaar op dit forum? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 De rapen zijn gaar, dat is wèl duidelijk. Ik zie hier nooit knolletjes/raapjes in de super. Daarom even voor de zekerheid: heb je het niet over Knolselderij (Apium graveolens var. rapaceum), die zie ik hier nl. wel in de super (meestal in een "erwtensoeppakket" ). Overigens smaken meiraap en koolraap m.i. ongeveer gelijk. Koolraap is misschien iets "koliger", meiraap iets neutraler. Voor de bereiding zou ik me daar niets van aantrekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 eigenlijk geen voorstander van foto's via google, maar voor de rapen hier helemaal gaar worden"jos de groentenman.nl vind je ook recepten ophet is ook wel een beetje 'n vergeten groente..maar lekker! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 @GreetjeDuidelijk. Dat lijkt in de verste verte niet op knolselder. Ik zal komend najaar super en groenteboer in de gaten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Ze zijn meer paars/groenig... Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 nee hoor jorieke........dit is het plaatje wat bij "MIJN KOOLRAAP" hoort! en laten we niet kool-raap-stelen door de war halen.........of we moeten compromie sluiten nu.....dat als je ze kookt alle rapen wel gaar worden! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Paarsgelig dan, die van mij had ik vorig jaar wat te laat geplant, dus waren ze misschien nog wat te groen toen ik ze moest oogsten. Maar ze zijn echt paarser dan op de foto.Anyway: raapjes zijn toch wel weer heel wat anders. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Thanx voor de uitleg RvO Greetje, die van mij zijn nog lang niet klaar Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Dank RvO, ik heb koolrabi. Vind ik erg lekker maar ik lees dat je het blad ook goed (?) kunt eten.Zal ik zeker doen. (en o wee, als het niet te eten is ) Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 In de boeken over rechter Tie van Robert van Gulik snackt de rechter regelmatig zoute raapjes. Iemand een idee hoe dat werkt, raapjes inleggen? Ik heb dit voorjaar namelijk een beetje erg veel om zo op te eten (en ik heb al weggegeven) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegetable_girl Posted July 1, 2020 Share Posted July 1, 2020 Ik heb met een deel van onze meiraapjes dit receptje gemaakt. Lekker! Ik heb er wel nog geroosterde pijnboompitjes bij gedaan op het eind: https://www.libelle-lekker.be/bekijk-recept/14905/pasta-met-raapjes-en-kaassaus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted July 1, 2020 Share Posted July 1, 2020 Ja, lekker met kaas, ook in de oven met blauwschimmel kaas. Maar het gaat mij om het zouten. Wordt het iets als zuurkool??? Of zoiets als radijsjes met een beetje zout erop (gewoon slaatje dus). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts