Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Raapjes, wat doen jullie ermee?

Rantje

Recommended Posts

Rauw eten als radijs...

of...

Koken en lekker met stukje zalm met passend sausje oid... en gekookte krieltjes

of...

Aardappels en meiraapjes en wat sjalotjes en ev. knoflooktenen (allemaal heel laten) in ovenschaal met olijfolie en kruiden (bv rozemarijn, tijm, zout, peper)) tot het gaar is (tussendoor even omscheppen).

Eventueel stukken kip er ook gelijk tussendoor... (lekker makkelijk, alles in 1 schaal).

Bijvoorbeeld.

Ze kúnnen heel groot worden, maar zou ze oogsten als ze zo groot zijn als ongeveer een golfballetje, de kleinere kan je dan weer laten zitten en die groeien dan gewoon verder (net als bij de radijsjes).

Blijft verwarrend al die raapen/raapjes

Ik denk dat je meiraapjes hebt Miranda, die blijven idd een stuk kleiner als een koolraap, of een koolrabi.

Als ik google op afbeeldingen van alle 3 de namen zie ik toch duidelijk verschil.

Good things come in small packages

Blijft verwarrend al die raapen/raapjes .....

Drama. Er zijn taxonomen voor minder opgesloten.

Volgens mij zit het ongeveer zo (ik hou me aanbevolen voor verbeteringen):

• Koolrabi (Brassica oleracea var. gonglylodes)
    De knol is eigenlijk geen knol maar een verdikt deel van de stengel. Die "knol" groeit dan ook grotendeels bovengronds. Duidelijk een eigen smaak, meer dan de volgende plantjes.
  • Koolraap = Knolraap (Brassica oleracea var. napobrassica)
    De knol is een verdikte wortel. De knol groeit half boven-, half ondergronds. Wordt ongeveer zo groot als een tennisbal, iets kleiner eigenlijk. Kan wel tegen een beetje nachtvorst.
  • Meiraapjes = Raapjes = Knolletjes = nog heel veel andere namen (Brassica oleracea var. rapifera)
    Lijkt op Koolraap, maar kleinere knolletjes. Meiraapjes worden traditioneel in mei gezaaid, vandaar de naam.
  • Stoppelknol
    Is dezelfde soort variëteit als meiknol, maar wordt veel later gezaaid (nateelt) en is bedoeld als groenbemester en/of veevoer. Krijgt vaak niet de tijd om serieuze knollen te vormen.

Het blad van alle koolsoorten is eetbaar (terzijde: probeer ook eens radijs, spruitjes of bloemkool). Het ene ras is wat lekkerder dan het ander; dus gewoon even proberen.

Oh ja, recept.

Traditioneel: knolletjes stoven, bloemsausje + nootmuskaat, of kaassausje.

Maar het kan ook als vulling in een wokschotel of in de groentesoep; de smaak is nogal zacht, dus onopvallend in een gekruide schotel.

Bron voor de namen: Handboek ecologisch tuinieren (VELT).

De rapen zijn gaar, dat is wèl duidelijk.

Ik zie hier nooit knolletjes/raapjes in de super. Daarom even voor de zekerheid: heb je het niet over Knolselderij (Apium graveolens var. rapaceum), die zie ik hier nl. wel in de super (meestal in een "erwtensoeppakket" ).

Overigens smaken meiraap en koolraap m.i. ongeveer gelijk. Koolraap is misschien iets "koliger", meiraap iets neutraler. Voor de bereiding zou ik me daar niets van aantrekken.

Dank RvO, ik heb koolrabi. Vind ik erg lekker maar ik lees dat je het blad ook goed (?) kunt eten.

Zal ik zeker doen. (en o wee, als het niet te eten is )

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 8 years later...
  • 2 weeks later...