Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 29-1-2025 om 20:17, woldistel zei:

potjes in de koude kas

Doe jij er dan een doek over om ze donker weg te zetten? Vorig jaar heb ik van iemand gehoord dat ze dan sneller naar boven komen als ze donker weggezet worden, omdat ze dan moeite doen het licht te vinden.

Geplaatst:

Ik vroeg mij af @Arja of jij de tuinbonen ook een nacht voorweekt. Ik heb het niet gedaan, maar op internet staat steeds: bonen voorweken. Met mijn andere bonen straks doe ik dat ook niet. Gewoon direct in potje voorzaaien en laat in het seizoen kun je ze ook direct in de bak zetten. Met het voorzaaien was het wel handig om de bonen donker te zetten zei iemand, dan komen ze sneller naar boven. Doe jij dat ook?
@Tanja65 wat jij schreef over dat je meer moet plannen als je de MM niet volgt wel klopt. Ik ben wel maanden bezig geweest met plannen van de groente die ik na elkaar wil plaatsen in sommige bakken en andere bakken die lang blijven staan.

Geplaatst:
43 minutes ago, Petrasmoestuin said:

Ik vroeg mij af @Arja of jij de tuinbonen ook een nacht voorweekt.

Nee, doe ik niet. Ik vergeet het altijd de dag ervoor, en zonder voorweken kiemen ze ook prima. 

• Like 2
Geplaatst:

Opzich heeft ze daarin wel gelijk maar zo extreem is niet nodig.

Peulvruchten hebben geen extra warmte nodig (zeker geen warmtematje, dat vinden ze veel te warm) en ze gaan hun eigen formaat diep onder de grond dus donker. Zo simpel is het.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Loes Ik heb wel Wintererwt, peulen en Sugarsnaps gezaaid, echter doperwten is voor mij de eerste keer.
Is het verstandig om de doperwten eerst tussen keukenpapier te leggen totdat ze worteltjes hebben en dan in de aarde, of direct in de aarde in huis zetten totdat het beter weer wordt in maart en dan naar buiten?
@Arja hoe doe jij het?
En even nachtje of paar uur voorweken?

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

Volgens mij denk je veel te ingewikkeld. Ik doe ze gewoon buiten in een potje met aarde. Wachten tot ze opkomen. Uitplanten. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik zaai de peulen altijd voor ivm vogels en woelmuizen. Overdag staan de peulen buiten en 's avonds haal ik ze dan weer naar binnen.

Foto van 5 jaar geleden

34_Peulen.thumb.jpg.f11f662eab5b9d1ce12b180ccb6f4d9d.jpg

• Like 2

Met keukenpapier lijkt mij ook veel te veel gedoe en veel lastiger om de vochtbalans goed te houden. 

Ik week ze wel een nachtje voor maar dat is persoonlijk. Ook daar niet te moeilijk over denken, gewoon de benodigde zaden in een beker met water. sochtends afgieten en alles verdelen over zaaipotjes, die zet ik in een bak zodat ik van onderaf nog wat water geven en dan koel wegzetten. Bij mij is dat buiten onder de overkapping. 

Ik wacht nog heel even met zaaien. half februari staat dat op de planning want dan kunnen ze ergens begin maart de tuin in. Ik hou niet van buiten tuinieren in de kou dus niet te vroeg.

Dat iedereen het allemaal net anders doet zegt vooral dat er meerdere wegen zijn en je niet veel fout kan doen ;) 

aangepast door loes
  • Like 4

Ik wacht ook nog even, er is nog tijd genoeg.

Ik wil ze tussen begin en half maart in de grond hebben (voorgekiemd dus).

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

@loes dat met de kou is inderdaad niet prettig. De werkplaats is erg koud en de potjes vullen moet ik toch buiten op een keukentafel doen. Dus volgend jaar wacht ik nog even, het wordt aan het einde van de week -7  's nachts en sneeuw.

Geplaatst:

Peultjes (de Grijze Roodbloeiende) steek ik ook altijd in wc rolletjes (3 per rolletje), de wc rolletjes passen precies in de lidl trays (24x). Dus dat zijn dan 70+ peulplantjes (als ze allemaal opkomen).

Bij het planten scheur ik het rolletje wat open en zet ze in hun geheel in de grond.

Vaak worden er toch nog wat weggevroten door de belagers en als ik dan nieuwe peultjes erbij leg dan kiemen die best snel en halen de voorgekweekte exemplaren vaak gewoon in.

• Like 4
Geplaatst:

Dit jaar wilde ik eens Tarbais-bonen kweken. Een stokdroogboon die In Frankrijk heel chique verkocht wordt in zakken met een ‘label rouge’. En niet tegen Hak-prijzen.

Op zoek daarnaar kwam ik onder andere terecht op de website van peulvruchten-bestellen.nl. Die zaak in Veendam verkoopt ruim 40 soorten droge bonen en erwten voor consumptie. Flink aan de prijs, maar ze hebben heel wat bijzondere soorten.

Ik heb daar 500 gram tarbais-bonen gekocht voor €6,95. Bio gekweekt in Limburg, oogst van 2024. Bij een kiemtest met 5 bonen kwamen er 5 op. Ik kon de cassoulet al bijna ruiken. Bij Vreeken betaal je voor 50 gram €4,50 als ze al voorradig zijn.

Voor avonturiers op bonengebied is het misschien leuk om eens rond te neuzen in de webwinkel of in de winkel zelf – als je in de buurt woont tenminste. Voor bestellingen via de webshop geldt een minimumbestelbedrag van €20 en daar komt nog €5,95 bij aan bezorgkosten. En de meeste verpakkingen gaan vanaf 500 gram. Dure grap, tenzij je iets gezamenlijk doet. Voordeel is dan weer wel dat je de herkomst van de bonen en hun oogstjaar kent. De eigenaar van de zaak geeft graag informatie.

In de winkel (jaren 50) kreeg ik geen 500 gram bonen, maar werden met een schepje 560 grammen in de papieren zak gekieperd. Daarvan heb ik 150 zaden apart gehouden om te zaaien. En er bleef 450 gram over die de pan in gaat. 

• Like 7
Geplaatst:
31 minuten geleden, Vinky zei:

In de winkel (jaren 50) kreeg ik geen 500 gram bonen, maar werden met een schepje 560 grammen in de papieren zak gekieperd

Aaah, geweldig, alleen daarvoor zou ik al willen gaan. 

Wel off-topic en heel nostalgisch maar toen ik begon met bio eten enzo, lang gelee, had je hier in Assen "de Kiem". Bio-dynamische winkel met een hele zooi bio-dynamisch voedsel. Ook hadden ze alle granen, peulvruchten en meel in grote houten bakken en dat ging gewoon per pond of kilo in de papieren zakken 😍

Ik ben allang niet meer van de bio-dynamica, mijn 20tig-jarige Odin-abo is met het krijgen van een moestuin opgezegd en "de Kiem" is al vele jaren een Ekoplaza franchise. Maar ik word nog steeds  blij van voedsel in papieren zakken.

• Like 4
Geplaatst:
Op 31-1-2025 om 15:13, Rookie zei:

Als die foto van @Petrasmoestuineen sugar snap is, lijkt hij toch echt niet op "mijn" sugar snap Jessy.

Ik had ook het idee, dat sugar snaps platter waren.

Dat zijn dan ook Sugar Pods, i.e. peultjes.

• Like 2

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik heb een zakje Kelvedon Wonder meegenomen, hopelijk dit jaar eens een oogst(je). En twee van de peultjes, Lust ik zelf niet, maar ander wel en zijn altijd duur in winkel/markt. Ander persoon nam tien zakjes want had 500 planten nodig. Hadden het vorig jaar goed gedaan bij hem.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...