Barry77 Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Dank voor de reacties.Het lijkt inderdaad op valeriaan. En ik maar denken dat ik een bed dahlia's heb geplant. Ik had ze allemaal netjes uitgeschept en in een apart bed gezet.
Niika Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Wie kan mij vertellen wat dit is?Ik ben er vrij zeker van dat het onkruid is, het zaait zich uit als een malle, en ik kom er niet van af Maar welke soort precies? en heeft iemand dan ook tips om het uit te roeien?Alvast bedankt!
sage Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 dit staat dus al een maand zo in dat onnozele potje. Ik heb geen flauw idee wat het is.Misschien is het een kruid? Weggooien doe ik alleszins niet, het heeft ook recht om mooi te wezen
Jorieke123 Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 Kleine veldkers. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pippi Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 Wie kan mij vertellen wat dit is?Ik ben er vrij zeker van dat het onkruid is, het zaait zich uit als een malle, en ik kom er niet van af Maar welke soort precies? en heeft iemand dan ook tips om het uit te roeien?Alvast bedankt! Geen idee hoor, maar misschien wordt het duidelijk als die bloemetjes gaan bloeien?
speets Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 @Niika: Veronica Persica? Ereprijs. Lief plantje, doet geen kwaad "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Niika Geplaatst: 19 april 2016 Geplaatst: 19 april 2016 doet geen kwaad.... nee... maar overwoekerd wel de hele tuin als ik even met mn ogen knipper...
Erny Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Vanuit het mooie Bloesemtopic...het-grote-bloesemfoto-topic-t12859-180.html ... verhuis ik even hierheen om dat topic niet te vervuilen. Daar plaatste ik foto's van een mij nog steeds onbekend pruimpje dat al lang in de familie is. En het onbekende ouderwetse kleine blauwe pruimpje dat ook vroeg bloeit. (Wie kent 'm?) Sugar reageerde:dat ouderwets kleine blauwe pruimpje dat vroeg bloeit is misschien een Prune de Prince? Hier steevast één van de eerste bloeiers. En Appelvrouw denkt ook mee:Zit de pit vast i het vruchtvlees of niet? Prune de Prince is bijna blauwzwart als hij afrijpt. Je hebt hier ook veel plaatselijke variaties zoals seugnotte de Meuse enz. Dat vast of los zitten van de pit kan helpen met determineren. Wanneer rijpen ze? Jet:Dacht dat de pit tamelijk los in vrucht zat maar daar ga ook nu ook gelijk aan twijfelen. Weet ook ff niet meer wanneer ze rijp waren. Zal het dit jaar in het fenologisch overzicht noteren. De kleur is echt wel blauw-blauwpaars. De boom is zelfbestuivend. Het pruimpje (de voorgangers) komt van mn moeder en ging al lang mee. Herkomst dan ook waarschijnlijk uit de buurt van Twello (< 1960). En is een sterke groeier, gaat graag de hoogte in. Sugar:Ik lees hier: http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/pruimen/prunedeprince.html dat dit ras nog maar sinds 2000 bestaat... Weet niet of dat klopt? Onze pruimpjes zijn al veel langer in de familie. .
Yuras Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Herkomst: oud ras uit Wallonië. Een van de vier rassen die rond 2000 is ontwikkeld door hetonderzoekscentrum Gembloux ( Département de Lutte biologique et Ressourcesphytogénétiques ) als een prima pruimenboom voor de biologische teeltIs wel oude ras. Rond 2000 ontwikkeld als prima voor biologische teelt, niet als ras zelf
weknow Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 @ Erny Je zou eens contact kunnen leggen met een organisatie die oude rassen probeert te behouden en bestuderen. Die kunnen, zeker als de pruimen rijpen, helpen met identificeren en zouden - als het iets interessants voor hen is - bovendien heel blij kunnen zijn om jouw boom te leren kennen. Dit zijn er een paar die (mogelijk) in Noord Nederland ook actief zijn..... http://www.vriendenvanhetoudefruit.nl/http://www.npv-pomospost.nl/ En hier een link naar allerlei adressen op dit gebied: http://www.hoogstamfruitnh.com/contentfiles/links.html P.s. Los van de mogelijk emotionele waarde....Hoe beoordeel jij zelf de pruimen die je ervan eet? Als die de moeite waard zijn, zou ik in december best wel wat enthout van je boom willen gebruiken In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Goeie tips. En genoeg enthout voorhanden hier. Zal tegen oogsttijd duidelijke foto's maken van de rijpe pruimpjes. Zelf vind ik het een erg lekker pruimpje, vooral ook voor pruimentaart en jam. Het is wel jammer dat er beestjes (sluipwespjes?) zijn die hun nageslacht in de pruimpjes willen laten groot worden dus zitten er soms larfjes in. En Yuras, ik las ook dat de Prune de Prince een rustige groeier is... dat past niet bij wat ik hier zie gebeuren met de bomen.
speets Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Is de kwets al genoemd? Heeft bruin vruchtvlees.Maar die bloeit misschien nog niet? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Haha... als ik over Kwetsen lees raak ik nog meer in de war... Pruimen / Kwetsen / Kroosjes / Wichters.... lekker verwarrend allemaal. Denk dat, als naar aanleiding van de bloesem nu niet meer te zeggen valt, we maar moeten wachten tot Pruimetijd.
speets Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Nou, zo heel verwarrend is dat niet Kwetsen zijn paars-blauw met bruin vruchtvlees.Kroosjes = wichters = kriekpruimen zijn meer geel-rood en hebben geelgroen vruchtvlees. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Raquette Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 @Erny, zouden het misschien damson pruimen kunnen zijn? http://www.boskoops.nl/pruim-domestica-damson-10144185.html Edit: betere link. https://www.arborday.org/Trees/treeguide/TreeDetail.cfm?ItemID=906Wordt ongeveer 6 meter hoog, middelsterke klimmer. Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Deborah Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Is Damson niet de Engelse term voor Kwets? Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Ceailloig Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Wat is dit? Curiosity is one of the great secrets of happiness. - Bryant H. McGill
Erny Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Kijk hier maar eens: identificatie-wat-voor-plant-struik-boom-is-dit-t5695-3390.html .
appelvrouw Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Erny de kwets kunnen we misschien uitsluiten? De beschrijving van de boom klopt wel voor een kwets.maar hoe ziet de vrucht eruit? De kwets is wat langwerpig en heeft een naad over de vrucht..een billetje. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Moet echt terugdenken of mn pruim billen heeft... Maar geloof dat mn pruim wel een naadje met billetjes heeft... Weet het echt niet zeker (meen me te herinneren dat ik ze daarlangs opensneed om te ontpitten). Dat wordt dan afwachten tot oogsttijd. Ook niet zeker over wat de kleur van het vruchtvlees precies is... En ook de andere aangedragen mogelijkheden kan ik nog niet echt checken, kan op de plaatjes niet zien hoe groot deze pruimen zijn etc.. En mijn kennis hierover schiet echt tekort.
appelvrouw Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Erny in 2013 heb ik alle pruimen op de foto gezet die ik heb..met beschrijving. Het is in 3 updates..hier een link naar de laatste update. De kwets is hier de allerlaatste pruim..te oogsten ver in september..blog/appelvrouw/pruimenbomen_en_namen...3_b-2673.html We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Dag Pruimenvrouw, wat een heerlijke verzameling pruimen zeg... jammie. Ik wil ook een tuin vol met pruimen, helaas is de tuin te klein. Maar... er kwam geen gevoel van herkenning bij mij op.Die Kwetsen lijken een stuk ovaler (en puntiger) te zijn als mijn pruimpjes en lijken anders aan de boom te hangen, langer steeltje. Die van mij zitten dichter op elkaar. En kan niet zien hoe groot/klein die kwets is. Mijn pruimpje lijkt op een krieleivormig kindje (dus kleiner) van de kwets en die daarlinksboven op de verzamelfoto.
Raquette Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Het blijft dus voorlopig een mysterie, Erny... nou ja, die maken het leven af en toe wel leuk, toch? Kan iemand mij helpen dit te determineren? Twee van deze kleine groepjes komen op vlak naast mijn Helleborus. Fel paarse steeltjes en bladknoppen, die zich ontvouwen tot groene, afgeronde, niet getande blaadjes. Ze zitten kruislings op mekaar, de een steeds een stukje boven de ander. Thanks! Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Deborah Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Het lijkt een beetje op van die munt uitlopers. Ruiken ze naar munt als je een blaadje tussen je vingers wrijft? Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Aanbevolen berichten