Jorieke123 Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Af en toe even die grens even behandelen met zo'n (hand)gasbrander? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jaydot Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Haha, verleidelijk plan! Ik heb zelfs zo'n brander. Buurvrouw gebruikt grens voor stapelen van grof snoeisel , zou een prima fik opleveren .Maar terug on topic, ik denk dat Saffier intussen wel weet wat haar onkruid is! The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
appelvrouw Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 wie weet de naam van deze plant? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
sugarlevi Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Gele gentiaan? Alhoewel qua blad... mss die andere... maar daar ben ik de naam steeds van kwijt. Dus daar heb je nog niets aan. Hehe, gevonden, Utrecht staat er echt vol mee, en dan kom ik er maar niet op. Brandkruid. Phlomis. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Als het brandkruid is Appelvrouw probeer dan wat zaad te oogsten als dat kan?Schijnt een goed bijenplant te zijn en Ciska heeft erom gevraagd de vorige MTFD.Mijn zaad bleek niet kiemkrachtig te zijn.
weknow Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Is inderdaad Phlomis. Is heel aparte bloem-etage. Zag gisteren een in bijna-bloei plotseling staan in de bostuin, terwijl ik ze er - zover ik weet - nooit heb gezet en er in de wijde omtrek geen andere tuinen zijn waar die vandaan zou kunnen komen. Iemand een verklaring???? Had eigenlijk verwacht dat het een grote klis was, staat hier en daar in het wild hier, en had ze bewust laten staan verleden jaar...maar gisteren bleek het onmiskenbaar een Chlomis te zijn geworden. Staat overigens beschreven als een liefhebber van zon(newarmte) en droogte, maar staat in de bostuin in de halfschaduw (zeg maar randgebied van bomen)...droog is het er inderdaad bijna overal...zeker in de zomer. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Update m.b.t. mijn mystery-plantjes: Zou die eerste misschien een hondsroos kunnen zijn? Nummer twee krijgt nu mooie paarse bloemetjes en gedraagt zich als een hangplantje. Iemand die nu met zekerheid kan zeggen wat het is? En ik heb twee potjes staan met dit. Heel klein met hele kleine gele bloemetjes. Geen idee wat het is.
appelvrouw Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Dank jullie allen voor jullie antwoorden. Ik heb ondertussen gehoord van de vraagsteller die mij de foto stuurde dat de plant geel bloeit..Ik vraag haar naar gele gentiaan te kijken.Dat brandkruid lijkt me prachtig inderdaad. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 @ Pippi: nee helaas geen homndsroos De tweede Lobelia? Uitgezaaid onder een hanging basket? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Speets, lobelia zou best wel eens kunnen. Ik heb lobelia gezaaid, alleen een andere kleur en lagere plantjes, en deze kan daar misschien als vreemde eend tussen hebben gezeten. Dankjewel!
weknow Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 @ Pippi De bovenste doet me toch weer sterk aan vlier denkenDe onderste is nog klein...een kruisbloemige...ik gok op rucola In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 weknow, ik denk dat je gelijk hebt hoor. Ik heb vanmiddag nog eens goed gekeken naar een vlier in het park, en die blaadjes zijn bijna identiek. De onderste rucola? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Ik heb twee soorten rucola gezaaid, en inmiddels staan die ook in bloei, maar dat zijn veel grotere, witte bloemen. Gezien de vorm van de bloem (heel simpel vier blaadjes) kan het wel in die familie zitten, maar dit plantje is echt superklein, hoogstens 6cm hoog. Het blad is wat vlezig, zoals postelein zeg maar. En wat me opvalt: in beide potjes staan er naast het groenbladige bloeiende spul ook wat rode hele kleine zaailingetjes die er wat triestig bij staan. Jullie zullen trouwens wel denken dat ik aan iets van geheugenverlies lijd ofzo met al die verrassingsplantjes , maar ik heb vanaf december iets van 160 verschillende dingen gezaaid, het meeste ook meerdere keren. Van de eerste zaaisels zijn veel labels compleet vervaagd (inmiddels heb ik veel betere labels), en bij sommige plantjes is het label gewoon foetsie. Tel daarbij op dat de zaadjes van sommige van mijn leveranciers soms iets anders produceerden dan wat het zou moeten zijn (dat is geen kritiek hoor, voor een paar dubbeltjes per zakje zelfgeoogste zaden is dat geen punt, kruisbestuiving is soms onvermijdelijk), en het is eigenlijk een godswonder dat ik wel exact weet wat er nu in de volle grond staat. (Ik heb trouwens zo bezopen veel gezaaid omdat ik ook de tuin van mijn moeder dit jaar onder handen heb genomen en moest voorzien van tientallen plantjes. Het merendeel van de vaste planten voor mijn moeder heb ik besteld bij Bastin en in eerste instantie bij mij laten bezorgen zodat ma niet opgezadeld werd met al dat uitpakken en checken en eventueel direct even verpotten, en jullie willen niet weten hoe het er hier uitzag toen die bestelling was uitgepakt. ) In elk geval, dat onderste plantje zou ook iets van een bodembedekkertje kunnen zijn dat bestemd was voor mijn moeders tuin.
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Ik ben helemaal de naam kwijt... Speets: hoe heet dat lage groene kruipende schaduwspul met gele bloemetjes ook alweer dat ik van je kreeg? Dat zou hetgene in de onderste pot kunnen zijn? Bovenste pot lijkt mij geen vlier, te ronde bladeren die anders geplaatst zijn aan hun steeltjes Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sin Fronteras Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Ik ben Speets niet maar ik denk dat je Penningkruid bedoelt Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Ik heb em weer! Speenkruid toch? Zou dat kunnen Pippi? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pippi Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Jorieke, speenkruid heeft andere bloemetjes. De bloemen van dit plantje hebben maar 4 bloemblaadjes.
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Tja, op de foto zijn het gele vlekjes Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pippi Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Ja ik weet het, maar ze zijn echt piepklein, met mijn fotografeertalent krijg ik ze er niet duidelijker op.
speets Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Kattensnor? En wat is dit ding, dat bij het radijszaad zat? Er zit geen knol aan. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Deborah Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Rettich? Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
pippi Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Kattensnor? Oh! Ja, dat kan heel goed, want dat heb ik gezaaid, tijden geleden al, maar het was niet opgekomen. Wat goed, dankjewel!
speets Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Maar wat is dat ding van mij nou? Volgens mij geen rettich want ik kan geen wortel voelen en hij bloeit al. Lichtroze: "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Deborah Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Dit is mijn Daikon momenteel: Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
speets Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Hmmm, daar lijkt hij inderdaad sprekend op. Ik zal hem morgen uitgraven. Of ga jij nog iets met die peulen doen, à la rattenstaartjes? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Deborah Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 Ze zijn behoorlijk pittig Ik laat ze rijp worden voor een volgende zaaipoging (net als de raapsteeltjes, het mosterdblad en de rucola ). Alles schoot in 1 keer door, dat gaf wel een boel bijen en hommels in de tuin Nu komen ze op de bloeiende salie af. Het leuke is dat de imker vlakbij woont en we bij hem de honing kopen. Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Aanbevolen berichten