Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar had ik pluksla in de tuin, daar zat oa rode 'sla' tussen. Er is blijkbaar iets blijven staan, of opnieuw opgekomen, want zo'n stronkje als op de foto heb ik ook ongeveer. Hoop dat ik eraan denk er morgen even een fotootje van te maken.

Ik denk dus aan een slasoort.

Het wilgeroosje heeft bij mij een veel kleinere rozet.

Geplaatst:

ja zeker. Is het ook niet. Heeft er wat van weg, maar zoo paars kan ook haast niet. En de rozet is te groot ja.

Nog een keer ( ik kan er niet over uit ) wat een práchtige roodlof !! of sla, whatever. Zodra jullie het weten, ga ik het zaad kopen.

Geplaatst:

Eh... die had ik vorig jaar ook op mn tuinpad opeens (daar gooi ik het afval van het wieden neer)...

Zou inderdaad uit een sla-mix oid kunnen komen want dat heb ik het jaar daarvóór in die bak hebben staan...

Geplaatst:

Nee, dat is hem niet. Snap dat je dat denkt. Maar die heeft meer lijnvormige bladeren, minder ovaal dus. ( zei die zo overtuigend mogelijk )

Geplaatst:

Ik snap wat je bedoeld, maar het zijn vooral de bloemstengels die die smalle bladeren ontwikkelen. Het eerste rozet heeft veel stompere bladeren. Maar zeker weten doe ik het ook niet. Toch maar afwachten wat het voorjaar brengt dan?

Geplaatst: (aangepast)

Rechts boven de rode.

Kleine overzicht van de italiaanse sla.

links onder harde donker groene sla.

P1060269a83341392283523.jpg

P1060270a35001392283535.jpg

midden bonte sla

Foto-12-2 2014

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Moest ik wel even lachen hoor Jasmin, sorry. Nee, dat is geen maretak, en ook geen parasiet trouwens. Het is de gewone Hedera, of ook wel klimop genoemd in het Nederlands. De bloeiwijze/ vruchten in dit geval.

De 1e is een Prunus. Is de Amandel ook een prunus, en het begrip wilde amandel wordt te pas en te onpas gebruikt.

Moet ik even opzoeken welke prunus, of sierkers dus, dit is. Wilde amandel van mijn part. Moet ik toch echt even googlen. Ik denk aan gewoon de autumnalis

edit : Prunus subhirtella autumnalis. Heb je een aantal varianten in.

Geplaatst:

Tja, gewone klimop groeit daar ook, maar van dit type blad dacht ik dat het een anders soort plant was. Weer wat geleerd..

Thnx!

Met die bloeiende boom ben ik er nog niet uit. Een soort prunus dus. Ik zal er in de toekomst vaker langswandelen om straks de vruchtjes te bekijken.

(lang leve de fenologie... ik zit nu van alles te bekijken waar ik anders langs zou lopen)

Geplaatst:

Voor de fenologie : deze Prunus heet dus "Autumnalis" vanwege dat de struik/boom bloeit van late herfst, de winter door bij zacht weer, tot in het voorjaar. Dat doet ie altijd, niet speciaal dit jaar. Bij echte vorst stopt ie met bloeien, om weer verder te gaan met zachter weer.

Die klimop, die heeft ook echt de gewone klimopbladeren, maar dan wat verder terug de struik in, en niet aan de toppen waar hij bloeit. In de buurt van de bloeiwijze, op de bloeiende scheuten/takken draagt de klimop wat anders gevormde bladeren. meer lijnvormig/veervormig. Vandaar dat het er wat anders uitziet en het een andere plant lijkt.

Geplaatst:

Op een vraag van Jasmin in een andere draad (klik) ga ik hier even verder. Past hier beter m.i..

Thea,

als dit geen gevlekt longkruid is, wat zou het dan wél zijn? Ik heb echt heel lang gespeurd naar de naam van deze plant. In de zomer komen er blauwe bloemen in. ...

Hieronder een plaatje van Longkruid. Bloeitijd: nu. Let ook even op het kleurverschil tussen de bloempjes die net uitkomen en de bloempjes die al helemaal uit zijn (links boven op de foto en detail).

DSCN0029-longkruid16461392660600.jpgDSCN0029-longkruid-uitsnede70381392661195.jpg

Kortom, de vraag blijft: wat is het dan wel?

Geplaatst: (aangepast)

Boraginaceae fam van de hondstong.Boraginaceae dat schreef ik ook al vorige week.

Maar bit was stellig dat ik verkeerd zat?

Dus ik weet het niet meer.

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ja, dat dénk ik dus niet Thea. Ik kan het overigens best mis hebben hoor. Maar Borage heb ik veel staan ( raak je ook nooit meer kwijt ) en dat is dit niet naar mijn idee.

Ik ga voor een cultivar van het longkruid. Wat grootbladiger misschien, zal een gekweekt ding zijn en niet de 'wilde' ?

Geplaatst:

Dus toch Alkanet ? Heb ik op die sempervirens zitten googlen, en is hem wel degelijk ja. Nou, sorry hoor. Zat ik er even dik naast.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...