Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Vorig jaar had ik pluksla in de tuin, daar zat oa rode 'sla' tussen. Er is blijkbaar iets blijven staan, of opnieuw opgekomen, want zo'n stronkje als op de foto heb ik ook ongeveer. Hoop dat ik eraan denk er morgen even een fotootje van te maken.

Ik denk dus aan een slasoort.

Het wilgeroosje heeft bij mij een veel kleinere rozet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zeker. Is het ook niet. Heeft er wat van weg, maar zoo paars kan ook haast niet. En de rozet is te groot ja.

Nog een keer ( ik kan er niet over uit ) wat een práchtige roodlof !! of sla, whatever. Zodra jullie het weten, ga ik het zaad kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest ik wel even lachen hoor Jasmin, sorry. Nee, dat is geen maretak, en ook geen parasiet trouwens. Het is de gewone Hedera, of ook wel klimop genoemd in het Nederlands. De bloeiwijze/ vruchten in dit geval.

De 1e is een Prunus. Is de Amandel ook een prunus, en het begrip wilde amandel wordt te pas en te onpas gebruikt.

Moet ik even opzoeken welke prunus, of sierkers dus, dit is. Wilde amandel van mijn part. Moet ik toch echt even googlen. Ik denk aan gewoon de autumnalis

 

edit : Prunus subhirtella autumnalis. Heb je een aantal varianten in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, gewone klimop groeit daar ook, maar van dit type blad dacht ik dat het een anders soort plant was. Weer wat geleerd..

 

Thnx!

 

Met die bloeiende boom ben ik er nog niet uit. Een soort prunus dus. Ik zal er in de toekomst vaker langswandelen om straks de vruchtjes te bekijken.

 

 

(lang leve de fenologie... ik zit nu van alles te bekijken waar ik anders langs zou lopen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de fenologie : deze Prunus heet dus "Autumnalis" vanwege dat de struik/boom bloeit van late herfst, de winter door bij zacht weer, tot in het voorjaar. Dat doet ie altijd, niet speciaal dit jaar. Bij echte vorst stopt ie met bloeien, om weer verder te gaan met zachter weer.

 

Die klimop, die heeft ook echt de gewone klimopbladeren, maar dan wat verder terug de struik in, en niet aan de toppen waar hij bloeit. In de buurt van de bloeiwijze, op de bloeiende scheuten/takken draagt de klimop wat anders gevormde bladeren. meer lijnvormig/veervormig. Vandaar dat het er wat anders uitziet en het een andere plant lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een vraag van Jasmin in een andere draad (klik) ga ik hier even verder. Past hier beter m.i..

Thea,

als dit geen gevlekt longkruid is, wat zou het dan wél zijn? Ik heb echt heel lang gespeurd naar de naam van deze plant. In de zomer komen er blauwe bloemen in. ...

Hieronder een plaatje van Longkruid. Bloeitijd: nu. Let ook even op het kleurverschil tussen de bloempjes die net uitkomen en de bloempjes die al helemaal uit zijn (links boven op de foto en detail).

DSCN0029-longkruid16461392660600.jpgDSCN0029-longkruid-uitsnede70381392661195.jpg

Kortom, de vraag blijft: wat is het dan wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevlekt-longkruid-14-02-1439151392456142.jpg

 

Vorig jaar dacht ik Alkanet, vanwege de helderblauwe bloemen straks. Maar de ultieme test: de gedroogde wortel gaf geen enkele kleur af.

Toen met lang zoeken, kwam ik op Gevlekt Longkruid.

Het is géén Kaukasisch Vergeet-me-nietje. Géén Smeerwortel.

Het zou natuurlijk ook een cultivar Longkruid kunnen zijn.

 

Ik weet het niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat dénk ik dus niet Thea. Ik kan het overigens best mis hebben hoor. Maar Borage heb ik veel staan ( raak je ook nooit meer kwijt ) en dat is dit niet naar mijn idee.

Ik ga voor een cultivar van het longkruid. Wat grootbladiger misschien, zal een gekweekt ding zijn en niet de 'wilde' ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...