Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Moesdistel ? ( komt wel bij jou in de buurt voor denk, bij mij in het dal in ieder geval wel )

 

Kan je het blad beschrijven, en de stengel ?

De kleur vd bloem zou nu inmiddels vervaagd moeten zijn, als het de moesdistel zou zijn, die is bleekgelig / beige. Nu bruin/ grijsbruin met grijs wit

 

Ik kom niet zo snel op een andere zó grote ditel

 

Edit: eryngium niet nee. Geen enkele zo groot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleur van de bloem heb ik niet gezien..de plant was al uitgebloeid. Nogmaals, vertakt al een eryngium, ietwat platte stengel, grijswit..en heel erg hoog. Moesdistel is het niet. waarschijnlijk aangeplant voor een village fleurie..ik zag er nog een in hetzelfde dorp...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okok. Ja, ik ging van wild uit.

Village fleuri. Dikke kans dat het eenjarig / niet winterhard / exotischer is he ?

 

Moet je ff een foto maken.. Niet zoiets als wat ik had dit jaar. Die grote Berkheya purperea ? ( die kan heel hoog worden )

 

Edit. Er zijn meer exotische ( die hier als eenjarig gelden ) Eryngiums: bv de bourgattii ( oid ) die heeft hele grote bloemhoofden. Kán, maar 15+ cm doorsnede is wel groot

Debourgattii heb ik zelf nooit gehad

 

Edit 2: en zaad ?? Heb je dat ? Want dannnnn........

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb al heel wat gezocht op eryngium, maar hem niet gevonden. Eigenlijk geen idee. Misschien even naar de burgervader om te kijken of hij een cartalogus heeft voor aan te planten sierplanten voor die village fleurie.Je weet nooit.

Zaad heb ik ja.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat ik meteen begin te roepen: ja dat is hem, maar het komt in de buurt. Ik wil het er zelfs bij laten, omdat ik geen foto heb en dus niet 100% kan geven. Maar hij lijkt er wel behoorlijk op ja..(Dan krijgt DSDennis ook gelijk want hier in Frankrijk heet de plant o.a.wilde artisjok, ezelwind, Schotse distel, distel met acanthus blad...)

Dank!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen foto.

Standplaats:

bakken op balkon, zonnig, zuid.

 

Aarde:

Aangekochte tuinaarde

 

blad:

druppelvormig donkergroen met paarse hartvormige tekening in het midden.

 

bloem (nu nog steeds):

1/2 cm zachtroze bolvormige clusters van minibloempjes (minder dan 1 mm groot)

 

Groei:

Laag en woekerend.

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, das echt lastig hoor, zonder foto. Kan je écht geen foto maken ?

Maar het beeld heb ik in mn hoofd, ga ik even over nadenken, misschien kom ik op iets.

Bloemetjes in cluster en dan per bloemetje kleiner dan 1 mm ? tja...

 

De maat van het plantje geef je niet. wat is dat ? . en gewoon staand ? en ronde stengels, of kantige ? behaard ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel een foto maken, maar pas woensdag.

 

Ehm, herinneringsbeeld van de rest van de plant is als volgt:

 

De plantjes staan ongeveer 5 cm hoog en de bloempjes op ongeveer 7 cm.

Het is een woekerplant/kruipende plant. het lijkt of de stelen eerst omhoog groeien en dan omvallen om daar aan de steel nieuwe wortels te maken.

De stelen zijn rond en ietwat paarsig.

De blaadjes zijn niet behaard.

De blaadjes zijn in de breedte ongeveer 2.5 cm en in de lengte 4

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cymbalaria muralis ( Muurleeuwenbek ) ?

 

Ik denk nog even verder

 

edit. Muntsoortje ? ( staat het op een heel natte plaats ? )

Prunella vulgaris ( gewone brunel ) als het gemaaid is, kan dat zo laag blijven en zelfs ook nú nog bloeien )

 

Dikke kans dat het iets éénjarigs is ( zomerplant wat straks met de echte vorst doodgaat ) en daar ken ik er minder van oplepelen.

Sowieso een foto zou het best zijn, heb je zo een naam. Wachten we woensdag af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeuwenbek is het niet. Veeeeeelste grote bloemen.

 

Gewone brunel is het ook niet. Wel het clusterachtige van de bloem maar niet het goede blad.

 

Campanula is het ook niet Heb ik wel in de achtertuin. Dat spul is echt geniaal! Erg mooi!

 

Bedankt voor het proberen in ieder geval! Ik zal woensdag een foto plaatsen

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een andere vingeroefening voor de plantkundigen hier

nu wel met foto.

P106019547571387309580.JPG

Stond op mijn tuintje, ik herkende het echt niet. Ruikt nergens naar. Was ielig en lang.

 

Grrr ik krijg de foto weer niet recht!

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

OMG!!!! D_Sdennis!!!!!!!!!

zonder foto en alles! Ja dat is-m!!!

 

Wat goed! "U gaat door voor de kippenlederen aktetas!"

 

En Piroska, vogelwikke lijkt er inderdaad enorm op. Wat doet dat in een moestuin vraag ik me nu af?

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een eenjarige ja ( die Persicaria ). Daar is mijn kennis te klein. Geen kippenlederen tas voor mij. ( gessie , met van die bobbels ?? ) Doe maar wat rotte eieren dan.

( die wikke wist ik dus wel ) Gewoon onkruid op veel tuinen hoor die wikke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die "grijphandjes" altijd zo leuk! Daarom was ik geïntrigeerd!

 

Jij mag ook een kippenlederen aktetas natuurlijk Piroska! mét bobbels

 

Oki, gewoon onkruid dus. Ik kende het echt niet

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vandaag bij een wandeling in de natuur zag ik hele rare zaaddozen hangen aan wat verdroogde takken van 1m hoog ongeveer. per tak zaten 3 a 4 dozen bij elkaar. Op internet kon ik alleen maar vinden dat de metaplexis japonica exact dezelfde zaden in dezelfde zaaddozen heeft maar dat is hem uiteraard niet.

 

Iemand enig idee?

 

DSC0234229471388098454.JPG

 

de helft van de zaaddoos

 

DSC0234735091388098498.JPG

 

zaadje, munt ernaast is zo groot als een euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zaadje met de vlieugelpluis is niet zo zeer van belang om te zien. Maar kan je een foto van alleen de peul maken, waar dat zaad in zat ? Was het een boom of struik waar je de peul aan vond ?

 

Op zich lijkt alles ietsje op de peul van de Oleander, maar is het niet.

Er zijn er velen die zulk zaad hebben.

In bos ? Langs weiland ? In dorp ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...