Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Plant is niet winterhard als ik het goed begrijp, dus die overleeft de winter toch niet. Raar hoe dat daar terecht gekomen is. Maanden geleden zijn er wel in de buurt enkele katten vergiftigd, waarmee geen idee. Ik neem aan dat die boontjes ook giftig zijn voor katten, dus wieweet...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar katten die die harde boontjes eten?? En vogels lijkt me ook niet omdat er een huls met prikkels om de zaden zit die best wel lastig open te maken is...

Vreemde immigrant, jammer dat ie zo laat is begonnen met groeien, zie je de bloei nét niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tekj. Beetje offtopic wel. Maar denk toch niet dat zo'n plant de oorzaak is van overlijden dieren. Dan zouden in heel nederland dieren bij bosjes moeten omvallen, als je eens wist hoeveel planten in een doorsnee siertuin giftig cq zelfs dodelijk kunnen zijn voor mens en dier. Katten blijven er wel bijna op natuurlijke wijze van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, die had ik niet in mijn tuin. Wel had ik een pakje gemengde saladezaadjes. Daar was maar 1 soort van opgekomen en dat was ook niet veel. Als dit Malva is dan heeft hij zich ineens heel groot ontwikkeld, dat verklaard wel waarom ik hem niet herkende.

 

Kan ik daar nu nog wat mee? Zeker eenjarig? Zaad zal hij wel niet meer maken.

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Klopt. Dit is nou zo'n voorbeeld dat een Nederlandse naam voor totale verwarring kan leiden. Ik ken hem onder de naam Lampionboom. Ooit wel eens de naam Koelruit horen gebruiken, Chinese vernisboom, Gouden regenboom. Gele zeepboom kende ik niet

Koelreuteria dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Dit is nou zo'n voorbeeld dat een Nederlandse naam voor totale verwarring kan leiden. Ik ken hem onder de naam Lampionboom. Ooit wel eens de naam Koelruit horen gebruiken, Chinese vernisboom, Gouden regenboom. Gele zeepboom kende ik niet

Koelreuteria dus.

Lampionboom klinkt ook logisch als je naar de zaaddingen kijkt.

Gelukkig hebben we de latijnse benamingen nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nee die ken ik wel Thea..die heeft witte vlekken op groen blad. Deze plant is veel groeter..en breder. Het is een manshoge vertakte distel..grijswit, de bloemen zijn groot, maak een rondje van je wijsvinger en duim, de buitenkant zo groot is de zaadkop die ik heb.

Zou het toch die fameuze eryngium zijn waarvan ik zelf al plantjes heb? Of bestaat er een soortgelijke distel die nog groter is?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...