Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

WINTER

img_0179.jpg

Een winterse aanblik leek mij wel een mooi uitgangspunt om een nieuw tuinierseizoen te willen gaan beschrijven. Dit is de achtertuin waar ik vanalles verbouw: groente, kruiden, bloemen en fruit. Op de foto zijn het appelboompje (Groninger Kroon) en de composthoop te zien. De tuin ligt op het noord-oosten. Dat betekent dat ik in het vroege voorjaar niet bij de eerste lentekriebel in de tuin aan de slag ga. Meestal begin ik in maart met spitten en het binnenshuis voorkweken.

De totale oppervlakte is ongeveer 9 bij 12 meter. Als je daar het ochtend- en middagterras, het pad, kruidenhoekjes, fruit en wat bloemenperkjes aftrekt, blijft ongeveer de helft over voor groente. We kunnen natuurlijk niet geheel uit de tuin eten, maar we hebben meestal wel dagelijks iets daarvan door de maaltijd. Al is het maar een brandneteltje door de soep.

Ik las hier op het forum over een verdeling in 6 stukken. Vanaf vorige jaar heb ik dat verminderd tot 5. De bladgroenten verdeel ik hier en daar. Wel maak ik een zorgvuldige tekening zodat ik altijd kan zien waar wat gestaan heeft.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van het komende seizoen.

Geplaatst:

ja, kan niet wachten tot de zon komt.

Wel makkelijk je moestuin achter je huis. Ben benieuwd hoe het eruit ziet in de zomer. helemaal het kruiden deel.

Geplaatst:

Het klopt dat het reuze handig is, dat je je klompen bij de achterdeur hebt staan en hoppa... je staat met een paar stappen tussen de sla. Mijn vader heeft een volkstuin waar hij of op de fiets of met de auto heen moet. Daar ga je niet even naar toe omdat je nog een half uurtje over hebt. Een ander probleem bij het volkstuinencomplex waar mijn vader tuiniert, is diefstal. Zowel groente als gereedschappen en materialen. Daar heb je met een omheining zoals in mijn achtertuin niet gauw last van.

Geplaatst:

Ja, dat is inderdaad het vervelende van een volkstuin. Helaas wonen wij midden in de stad en zijn dus afhankelijk van de volkstuin. Gelukkig heb ik tot nu toe nog geen spullen aan onbekende leners hoeven geven.

Het enige dat in onze achtertuin past is een rozemarijnboom. Geplant als klein plantje en nu na 2 jaar al bijna een meter hoog.

Maar ik zou wat graag al mijn tuinkruiden bij het huis willen hebben. (ik kook nogal graag met verse kruiden.)

Toch heeft de volkstuin ook zijn charme. Veel contact met mede tuinders, ruimte voor de kinderen om te rennen en ravotten (het complex heeft best wel brede paden van gras) En voor een half uurtje ga ik er graag even heen op de fiets of met de auto. (ongeveer 5 minuten fietsen.)

Wel wordt je vaak afgeleid door praatjes met de buren, waardoor ik niet alles gedaan krijg wat ik wilde

Geplaatst:

Dat je de tuinkruiden bij huis wilt hebben, is helemaal te begrijpen. Dat staat eigenlijk een beetje los van de "grote" groentes. Om even wat bieslook en lavas tussen je boterham en de kaas te leggen, moet geen fietstocht van een kwartier opleveren. Maar contact met medetuinders heb niet. Althans... daar is dit forum toch voor?!

Geplaatst:

Precies, ik snap alleen niet waarom je dat soort gajes op positieve wijze wil benoemen! Ik hoop dat ze een keer komen als de jagers er zijn voor de konijntjes Hagel in de billen, dat is wat ze willen!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Die hoeven het gaas niet door te knippen!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Ben benieuwd hoe het eruit ziet in de zomer. helemaal het kruiden deel.

Aanvankelijk had ik een kruidenhoekje met rozemarijn, lavendel, salie, gulderoede, oregano e.d. De salie is gaan overheersen waardoor andere kruiden weer in de verdrukking komen. Vandaar dat ik eigenlijk het plan opgevat heb om kruiden hier en daar een plaatsje te geven rondom het groentedeel van de tuin i.p.v. geplande isolatie in een hoek. Dan kan de natuur zelf bepalen welk gewas waar mag gedijen.

Hebben jullie je vaste kruidenplanten en de 1 of 2-jarigen door elkaar staan?

Geplaatst:

het is de bedoeling dat ik een speciale kruidenhoek krijg, maar veel kruiden komen ook gewoon verspreid door mijn tuin om beestjes weg te houden.

Geplaatst:

Ik let meer op andere eigenschappen zoals de grote, de kleinblijvende gaan keurig in buxusvakken bij elkaar, 1 jarig heb ik enkel peterselie die mag ook in buxesvak.

De woekeraars (munt) gaan in grote potten op een rij, en de echt grote hoge krijgen een mooi plekje aan de rand van de tuin overal waar zo'n grote

kruidenplant uitkomt.

Verder kortwiek ik van alles best flink worden ze toch alleen maar mooier en voller van.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

mijn plan is om borders te maken met vakken voor tijm,oregano, bonekruid, munt, bieslook, salie en peterselie. Verder wil ik dille her en der tussen de tuinbonen en gele boontjes zaaien. De Lavas komt op een apart plaatsje. En bij het begin van de tuin wil ik goudsbloemen en bergamot zaaien. Basilicum zet ik tussen de tomaten in. En dan heb ik volgens mij alles.

• Nieuwe aanmaken...