De Bloeierij Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Hoi! Nadat mijn vraag over de propagator gisteren zo goed is beantwoord, zie ik vandaag dat mijn pepers wat onder de leden hebben! Ze zien er verder gezond uit, het lijken geen beestjes te zijn, maar ze hebben er allemaal in mindere en meerdere mate last van. We hebben ze enige weken geleden in een mix van potgrond, zaai en stekgrond en perliet gezet. Qua voeding moeten ze naar mijn idee dan goed zitten? Hier een foto van bovenkant blad: onderkant blad: foto van de andere soort peper het ook op zit: en het zit ook op de stam. Ik zie geen luizen of luizenpoepjes. Iemand enig idee wat dit is? We hebben madam jeannet en piri piri pepers staan. Alvast bedankt! Quote
Dahli Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari (aangepast) Naar wat ik vorig jaar heb geleerd, ziet het er volgens mij uit als oedema. Teveel vocht. De bladeren kunnen de hoeveelheid vocht niet meer kwijt en gaan, aan de onderzijde van het blad, een soort bolletjes vormen. Misschien het gevolg van te lang een te vochtige omgeving omdat je de kappen er tot nu toe steeds op hebt gehad? Er zijn hier trouwens forumleden die er veel meer verstand van hebben dan ik 😊, @redzebra en @Mai Pensato bijvoorbeeld. Maar oedema ziet er volgens mij wel zo uit. 22 februari aangepast door Dahli 1 Quote
redzebra Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Voor opkweek pepers heeft @rorror meer ervaring denk ik, maar is inderdaad oedema en wordt veroorzaakt door een combinatie van te weinig zonlicht en te vochtige grond / omgeving (het opkrullen duidt ook in die richting). 2 Quote
De Bloeierij Geplaatst: 22 februari Auteur Geplaatst: 22 februari Ah ok! Zou best kunnen. Doordat we de bak erop hadden was het wel altijd erg vochtig! Aan onvoldoende licht zou het denk ik niet liggen, we hebben een lamp erboven hangen. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Ja is oedema, door te hoge luchtvochtigheid. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari (aangepast) Aangezien je lamp buiten de propagator hing, bereikte maar een deel van het licht door condensatie de plantjes, de 100% luchtvochtigheid zal wel de hoofdreden geweest zijn maar meerdere andere factoren kunnen het nog verergeren. 22 februari aangepast door redzebra Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Dit trekt toch ook weer bij als de planten verder groeien..Dacht ik. Alleen dat blad wat het ergste is aangetast zal misschien verloren zijn. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari In de propengater stond het warmte matje ook nog aan? Kan dan daardoor ook komen, dan zijn de wortels warmer dan de plant het zelf heeft. Wat gevolg heeft dat de worteldruk te hoog wordt, dat wil zeggen de wortels nemen meer water op dan de bladeren kunnen transpiren. Ook dat in combinatie met te vochtige grond / niet genoeg ventilatie. "Schade" is wel blijvend aan de bladeren, maar als de omstandigen weer goed zijn zal nieuw blad weer goed groeien. Voorbeeld van worteldruk, is als het voorjaar de zon de bodem rondom bomen doet opwarmen, waardoor de sapstroom opgang komt. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.