Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zou goed kunnen groeien op een hek?


DebjeDuif

Aanbevolen berichten

Eindelijk begint onze tuin een beetje op te schieten en mag ik een boodschappenlijstje maken voor wat er aan fruit en groente in de tuin mag straks, ik ben er aardig uit maar aan de waterkant hebben we een hek staan wat ik graag zou laten begroeien.

Er heeft altijd een clematis op gegroeid, maar hoop dat ik er toch iets op kan laten groeien wat vruchten geeft.

Ik dacht aan een passiebloem maar zag dat die moet goed beschut staan, iemand ideeen?

 

2012-05-26-1729401339102325.55

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zachtfruit zou inderdaad een idee zijn. Maar hoe ligt dit op de zon ? Is rechts op de foto het zuiden ?

Is rechts het oosten , moet je wel rekening houden met een deel van de dag schaduw van die boom he ? Dan valt druif dus eigenlijk af. Een goed gesnoeide druif zou dus een overweging zijn ( zon-afhankelijk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zachtfruit zou inderdaad een idee zijn. Maar hoe ligt dit op de zon ? Is rechts op de foto het zuiden ?

Is rechts het oosten , moet je wel rekening houden met een deel van de dag schaduw van die boom he ? Dan valt druif dus eigenlijk af. Een goed gesnoeide druif zou dus een overweging zijn ( zon-afhankelijk )

 

De tuin ligt op het zuiden, rechts is dus inderdaad het oosten, dus onder de boom is tot eind van de morgen (half)schaduw, 's middags komt het zonnetje wel tot het grootste deel van het hek, zou een druif dan wel kunnen? Ik heb al bramen en frambozen op meerdere plekken staan, dus zou een druif wel heel leuk vinden...

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn zoektocht naar een leuke druif kwam ik er een tegen die ook met weinig zon kan. De vruchten worden wel zoeter als er veel zon op staat. Was een witte druif, weet alleen niet of ik het nou bij de Noah of de Sophie gelezen had.

 

En anders kan je denken aan seizoens gewassen, pompoen, O.I. Kers, komkommer...zijn denk ik allemaal wel 'geschikt' om langs dat hekje te kunnen klimmen. Of gewoon Clematis of een passieflora?

Of je maakt er een pergola boven. Kan je hangpotten aan hangen en ook 'iets' overheen laten klimmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er rekening mee dat je d.m.v. een poortje ook aan de andere kant van het hek kan komen.

Omdat de tuin op het zuiden ligt zal het meeste fruit zich daar gaan ontwikkelen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik denk dat ik toch voor de druif ga, de meeste andere dingen heb ik al ergens in de tuin (gepland) staan.

Besloten om hem niet vanonder de boom te laten groeien maar vanaf de andere kant van het hek, daar staat ie heerlijk in het zonnetje,

en het hek is niet zo heel hoog dus we kunnen er makkelijk overheen hangen om druifjes te plukken, aan de andere kant is water, dus dat gaat niet meevallen om daar een paadje te maken

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...