Kamilla Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Zo'n 3 jaar geleden is er een duif neergestreken in onze helft van de straat. Per jaar komen er een aantal bij en op dit moment leeft er een horde van minstens 15 duiven. Wij wonen in een nieuwbouwwijk waar veel mensen hun tuin strak en arbeidsarm ingericht hebben: betegeling en een rechthoekig gazon met hier en daar een boom. Mijn moestuintje is daardoor favoriet bij alle vogels. Ik kan niets meer zaaien zonder gaasoverkappingen. Jonge uitplant moet geheel beschermd worden. Ook de merels doen hun best om kweekgoed in turfpotjes compleet uit de grond te rukken. Herkennen jullie hier iets en zo ja, zijn er nog oplossingen die ik misschien over het hoofd zie? Mijn vader gebruikt aan touwtjes vastgebonden CD-s die door de wind bewegen en vogels vanwege de schitteringen op afstand houden. Ik vind het jammer om onze muziekcollectie op te offeren. Misschien hebben jullie nog ideeën. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Ik heb ook veel wilde vogels in de tuin die graag slopen, ik heb me erbij neergelegd alles wat jong of net gezaaid is afteschermen met van dat zwarte net.Persoonlijk vindt ik die cd's en slierten zilverfolie veel lelijker dan een keurig strak tijdelijk zwart net, Verder helpen de vogels veel insekten enzo in toom houden en mogen ze best in de tuin graag zelfs, maar niet slopen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Afgelopen jaar had ik een groen net gespannen. Natuurlijk was daar een jong koolmeesje int terecht gekomen. Gelukkig kon ik het heelhuids bevrijden en richting mammie sturen, maar dan ga ik geen weekendje met een gerust hart de deur uit. Denk je dat dat met een zwart net niet gebeurd? Meesjes zijn hartelijk welkom hier vanwege hun voorliefde voor luizen, maar de slopers nemen meer en meer de overhand. Zeker in een tuin waar je vanuit de kamer uitzicht op hebt, zijn CD-s inderdaad lelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Dat denk ik niet dat zwart of groen uitmaakt, wel denk ik de maas grote van het net (ik gebruik fijn) en of je het goed strak spant.Waarschijnlijk heb jij dat net waar het vogeltje in kwam niet zo strak gespannen ?Ik laat ook aan de randen niet zo'n hoopje net liggen wat je soms ziet ik graaf zo'n overig stuk netjes in, en heb nog nooit een vogel ergens ingehad want ik zou dat ook zeker niet leuk vinden, gelukkig kon je hem er op tijd uitkrijgen. Ja ik begrijp je probleem stiekum vindt ik zelf altijd wel leuk om zo'n duif dan proberen te slim aftewezen. Wij hebben veel mooie houtduiven en als ik dan zo'n duif zie zitten in me tuin en hij kon niks slopen omdat ik alles goed afgedekt heb moet ik er altijd om glimlachen, soort wedstrijdje Zelfde als met de slakken, die dwingen je om goed en creatief natedenken.Is de plastic fles zonder bodem van gisteren ook niet een grappige oplossing voor sommige van je plantjes tegen de duif ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Wedstrijd! Ik denk inderdaad dat ik me beter "wedstrijd-klaar" moet maken. Want nu is het "ziezo, ik heb mijn plantjes uitgepoot en vanalles ingezaaid" ... en dan moet ik nog gaan improviseren en zoeken naar mogelijkheden om alles te beschermen. Die gaaskapjes die ik gemaakt heb, werken trouwens goed: kuikengaas kubusjes (ook in langgerekte vorm) zonder bodem en misstaat zeker niet. Het gaas met dat koolmeesje stond inderdaad niet strak en er zal ongetwijfeld een kier geweest zijn. Dat was trouwens ook fijnmazig. De randen onder lagen goed geklemd onder natuurkeien. Die plastic fles lijkt me zeker een goeie uitkomst. Juist ook rondom de bonenstaken, want er is geen enkele boon die zonder hulp overleeft. Nou meende ik te zien op die foto dat het een nogal brede fles is. Help, ik heb volgens mij nog nooit een fles gekocht. Ik neem aan dat het meestal om frisdrank gaat? Misschien moet ik in de buurt bij ons eens een inzameling houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Ja wedstrijd klaarmaken dat is juiste woord of oorlog , ik ben bezig uit grote plastic bloempotten de bodem knippen en dan schuif ik er twee opelkaar met stuk je horregaas ertussen, die ben ik van plan dan over pas geplante jonge plantjes te zetten iets in aarde gedrukt, dat is mijn nieuwe wapen tegen de slakken maar ook tegen de vogels.Moet er wel 100 maken maar kost niet veel de plasticpotten kunb je zo gratis bij kwekers halen.Ik vindt die ook niet lelijk staan en je gaaskapjes vindt ik wel weer mooi idee om bv langwerpige te maken als ik bv een rij mais ofzo zaai. plasticflessen moet je denk ik aan 1.5 liter cola flessen denken, volgens mij ook nog extra voordeel van warmte/minikasje net als vroeger zo'n glazenstolp/clock gaat vast heel goed. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Duiven....behalve dat ze de zaden op eten, ze veel poep dumpen, brengen ze veel ziekten over.Dan heb ik het niet over een houtduif of zo, maar de huis tuin en keukenduif. Toen ik nog in Nederland woonde had ik er erg veel last van.Ze poepten mijn balkon volledig onder. Hier hebben we veel roofvogels die duiven niet te versmaden vinden.Probleem opgelost.Laatst vielen er veel veren uit de lucht.Ik dacht eerst aan sneeuwEen duif was in zijn/haar vlucht geslecht. Dit brengt wellicht een oplossing: een opgezette roof vogel.Helaas verjaagd deze ook andere vogels.Daarbij komt dat vogels snel wennen aan de "roofvogel"Ze zien er dan geen kwaad meer in, indien deze niet beweegt.Dus zet de opgezette vogel niet steeds buiten, en telkens ook op eeen andere plek. Welllicht kunt u dit ondersteunen, dan wel afwisselen met een Birdchaser.http://www.diergedrag.nl/N_frame.html?http://www.diergedrag.nl/N_art_15.htmlhttp://www.google.de/images?hl=de&q=Birdchaser&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wiOf dit werkt.......... Verder wil ik nog wel recepten voor Limburgse Doevesop (Duivensoep) of een Duiven pâté plaatsen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Bedankt voor jullie meedenken. Ik ga deze links eens aan mijn man laten lezen. Hij had al het plan om vlees en eieren in de tuin te hangen om eksters en andere roofvogels te lokken. Wij wonen namelijk niet ver van de Oostvaardersplassen vandaan. Toch vreesde ik dat de katten uit de buurt zo voor zullen zijn en dan kom je van de regen in de drup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Altijd gezeur over duivenpoep, jij poept toch ook en heel wat meer dan een duif Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Laat ze dan eens netjes boven mijn composthoop plaats nemen... Twee jaar terug had ik zuring gezaaid. De mussen waren er dol op. Al het zaad was binnen de kortste keren verdwenen. Dacht ik... Doordat ze na de maaltijd bovenop de dwarsligger van de bonenstaken hun sanitaire pauze gingen uitzitten, vond ik na een paar weken een keurig rijtje zuring terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Echt leuk dat is bijzonder zo.n rijtje zuring gezaaid door natuur Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Ik zou zelf geen etenswaren danwel vleeswaren zo neer zetten je hebt meer kans op ongedierte dan dat je duiven verjaagd. Wat ik vaak zie is paaltjes met flinke stroken aluminium folie er aan, vanwege het ritselen en weerkaatsen. Quote groetjes Sandra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Een andere wat minder storende manier is wat stokken of paaltjes rondom en tussen de bedreigde planten te zetten en dan die paaltjes rondom en ook nog wat onderling (kriskas) te verbinden met nylon visdraad. Zo ongeveer op 'duifhoogte'. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Dat van dat vlees was een idee van manlief en daar voelde ik dan ook niet zoveel voor. De repen aluminiumfolie heb ik niet geprobeerd, maar wel stukken ritselende plastic zakken aan repen geknipt. Dat was niet genoeg om bonen te beschermen na opkomst. Nylon visdraad is transparant en sterk. Met "kriskras" voorkom je dat ze in het bedje kunnen neerstrijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Duiven houden erg van patat (in Amsterdam staan ze bij de Febo zo ongeveer op de toonbank...), dus misschien moet je ze wat patat voeren, en gaan ze dan ergens in een boom uitbuiken Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Ik verdenk de buren ervan dat ze de duiven voeren. Dan mag ik wel een frituur met 24-uurs service oprichten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts