MSDG Geplaatst: 11 mei Auteur Geplaatst: 11 mei @driepinter, meloenen zijn het nog zwakkere broertje van de komkommer.Β Β Ze kunnen niet goed/nauwelijks zelf klimmen tegen een bamboestok op, te glad. Meerdere bij elkaar al snel risico op meeldauw en teveel concurrentie. Beste resultaat heb ik gehad met voldoende ruimte tussen de planten zodat je ze ook mooi kan snoeien en snel het oude blad verwijderd.Β Β Voor wat betreft de veenmol: maak valletjes, veel effectiever dan de aaltjes. Ik wacht overigens nog even met het uitplanten van de meloenen. Laat de grond in de kas nog maar even goed opwarmen! De nachten zijn met 9/10 graden hier nog wel wat fris voor de meloenen en daar ik groeien ze nog uitstekend in hun P9 potjes dus geen haast. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
driepinter Geplaatst: 11 mei Geplaatst: 11 mei bedankt MSDG, Er staat 1 plantje nu in de volle grond in de kas en de ruimte is er beperkt, Dan laat ik het daar maar bij, Vooralsnog lijkt ie het prima te doen. Ik zou al blij zijn met de oogst van een of enkele meloenen. Β Die bamboestok , daar moet ik het plantje dus bij helpen om die te beklimmen. Of is het beter om het via een touw te doen ? En ja valletjes voor veenmollen lijkt me een prima idee, 1 Quote
MSDG Geplaatst: 12 mei Auteur Geplaatst: 12 mei Ik gebruik stevig katoenen touw, gekocht bij de bouwmarkt, goed geknoopt aan stevige 'ankers' van aluminium die rechtstreeks aan het profiel van de kas bevestigd zijn. Ga maar na, 5 meloenen Γ‘ 1,5 kilo, en dan nog het gewas erbij, aardig wat gewicht wat een dun touwtje of een bamboestokje niet gaat houden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
driepinter Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei Ok ik zal die bamboestok dan vervangen door een dik touw. En dan kan ik later nog extra touwen hangen op de plek waar zichΒ straks(hopelijk) meloenen gaan vormen. Volgens mij las ik elders dat iemand daarvoor touw + mondkapjes gebruikte om de zware meloenen te ondersteunen. Lijkt me een slimme oplossing. Maar goed, eerst maar zien of het plantje het gaat doen.... 1 Quote
Mellie Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Het is mij pas 1 x gelukt daadwerkelijk vruchten te hebben. Ik heb zo veel slakkenoverlast en dat soort sappige plantjes zijn een feestmaalβ¦.Misschien volgend jaar nu ik nog een las erbij heb. Quote
Roland Geplaatst: 22 mei Geplaatst: 22 mei Op 19 april heb ik mijn honingmeloenen gezaaid. Op 28 april heb ik 10st onderstammen Cobalt F1 gezaaid Op 5 mei de eerste 3 onderstammen ontkiemd. Totaal zijn er 8 opgekomen. Op 7 mei de meloenen geent, de onderstam was ondanks het later zaaien nog iets te dik. De enten warm weg gezet met 100% luchtvochtigheid bij 25 tot 30C. Na 3 dagen de luchtvochtigheid langzaam verlaagt en de plantjes meer licht gaan geven. Β Het lijkt erop dat er 7 van de 8 geslaagd zijn Β Het enten geeft toch een groei achterstand waardoor ik denk ik best 2 a 3 weken eerder had kunnen zaaien. Ze zijn nu namelijk nog iets te klein en hebben onvoldoende wortels om in de kas uit te planten. Β 6 Quote
sluipwesp Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei @RolandΒ voor in de koude kas kan je gerust al eind maart de (water) meloenen zaaien. Quote
Erny Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei Nou, @sluipwespΒ dat hangt geheel af van waar je woont en hoe koud het daar wordt, ook in de koude kas wordt het bij lage nachttemperaturen hier nog lang te koud voor de meloenen. Maar dat terzijde. Β Mijn Kazakh plantjes hebben even de buitenlucht mogen ervaren, afgelopen week, maar zijn snel weer naar binnen gehaald. Echt te koud. Staan weer veilig onder de lampjes. En dank @MSDGΒ voor de herinnering.... ff verpotten vandaag. Op naar P9. Β 2 Quote
woldistel Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei Hier gaat het ook nog niet zo hard. Ik heb ook de muizenmeloen en de meloenkomkommer op de foto hoewel die niet zo meloen zijn als meloenen, maar ach, het is één grote familie π Β 1 Quote
Erny Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei Net de Kazakh's en de Suikermeloen en de Melonette "Jasper de Vendee" verpot. Staan nog (in geval van Kazakh) of weer binnen. 2 Quote
sluipwesp Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei @ErnyΒ dat klopt helemaal wat je zegt maar het gaat over geΓ«nte meloenen en die zijn in het begin altijd trager dus kan je ze ook eerder zaaien. En mocht het een koud voorjaar zijn kan je ze altijd nog verpotten in een grotere pot voordat ze in de kas in de volle grond gaan. Zo gebeurt dat hier altijd. 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei 7 uren geleden, Erny zei: Melonette "Jasper de Vendee" Haha JaspΓ©e de VendΓ©e (Melonette) is bij mij een (zoete) pompoen. Dat weet je vast al wel, maar ik vond het geinig dat je m in dit topic noemt π 1 Quote
Erny Geplaatst: 23 mei Geplaatst: 23 mei (aangepast) Dacht eigenlijk dat het een soort tussenvorm was... @EdelSpintΒ Maar het is al weer een tijdje geleden dat ik de zaden kocht. Ff kijken wat Fruitlent ook alweer zei: Β Quote Melonette JaspΓ©e de VendΓ©e Marcel Dit ras behoort tot de soort Cucurbita pepo en is afkomstig uit Frankrijk. Ook wel kortweg bekend als βMelonetteβ of alleen βJaspΓ©e de VendΓ©e β. Ook bekend als βmeloenpompoenβ of het meloentje van Saint-Julien de Croncles. De plant heeft een sterk rankende groeiwijze en geeft veel bolronde vruchten van zoβn 1 tot 3 kg zwaar.Β (meestal 1,5 tot 2 kg). De okergele schil krijgt tijdens de rijpingsperiode een soort craquelΓ© effect, waardoor ze op meloenen gaan lijken (waarmee de naam is verklaard). Het is een van de zoetste pompoenen. Ze zijn zeer goed te verwerken voor allerlei zoete gerechten als taart en jam. Ook rauw te gebruiken door het vruchtvlees te raspen, in blokjes te snijden of door de blender te mixen, toe te passen in salade of vinaigrette. Het gekookte vruchtvlees heeft van nature een iets korrelige structuur. Ook kun je een heerlijke chutney maken met deze pompoen. Doordat de pompoen zoet van zichzelf is, is het niet nodig om suikers toe te voegen. De vruchten zijn zeer goed bewaarbaar is. Hoe langer je hem laat liggen, hoe rijper en lekkerder hij wordtβ¦. Β Ja, blijkbaar een pompoen met een meloenvermomming. Maar ben nog steeds erg benieuwd, helemaal naar de smaak. Zal hem hier niet meer "off topic" noemen. 23 mei aangepast door Erny 2 Quote
grusonia Geplaatst: 24 mei Geplaatst: 24 mei Kruising f1 van Queen Anne pocket melon x cantaloupe. Queen Anne kiemt sneller en rankt sneller dan cantaloupe. 2 Quote
grusonia Geplaatst: donderdag om 12:41 Geplaatst: donderdag om 12:41 Queen Anne pocket melon x cantaloupe. Β 17 april gezaaid nu al de eerste plant (#8) in bloei en een andere vormt een vrouwelijke bloem (#5). 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.