Jump to content

Meloenentopic 2025! πŸˆπŸ‰

MSDG

Recommended Posts

Ik ben een beginneling en ik heb nog nooit meloenen gekweekt.

Bij de action had ik onlangs een rits goedkope zakjes zaden gekocht en daartussen zat dus ook de "sweet melon / Cucumis melo / Charentais " die ik wil proberen.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp dat meloenen in ons klimaat eigenlijk altijd wel in de kas moeten, en de ruimte in mijn kasje is heel beperkt, en dieΒ  is vooral bedoeld voor mijn tomaatjes en paprika's.Β  En wat er aan ruimte overblijft daar wilde ik al wat pepertjes, en wat andere probeerseltjes zoals kousenband zetten. Het zullen dus hooguit 1 of 2 meloenplantjes worden.

Op het zakje staat voorzaaien binnen april/mei, of zaaien buiten in de grond mei/juni.Β  Dus daar houd ik me maar aan.

• Like 1

@RookieΒ  Je hebt me op ideeΓ«n gebracht betreft de Sugar BabyΒ πŸ˜ƒ

Β 

Β 

Β Op de afbeelding is te zien de Rich Sweet 132. Dat worden meloentjes maximaal ter grootte van een tennisbal. Iemand al ervaring mee gehad? Iemand schreef erover op dit Forum toen heb ik ze bij Vreeken gehaald.Β 

Β 

Β 

IMG_9483.jpg

Edited by Gallox
  • Like 4

Op 13-3-2025 om 07:12, Rookie zei:

Ik ga gewoon weer buiten kweken.

Ik wist niet dat dit kon in Nederland met meloenen. Ik ga het onthouden. Ik dacht alleen als je een kas /serre hebt.

• Like 1

Ik heb toch wel lekkere meloenen gekweekt.

Misschien meer geluk dan wijsheid...πŸ˜„

Maar ze stonden wel lekker beschut, tegen een muur die volop zon kreeg en dus lekker lang warm bleef.

Dat ga ik dit jaar weer zo doen.

• Like 3

Nieuwe ronde, nieuwe kansen... inderdÑÑd!!! :lol:

Want vorig jaar al mijn Kazaks direct opgevroten door de slakken.

Β 

Alleen een paar watermeloenplantjes elders (op geheim plekje waar zelfs bijna geen slakken iets vanaf wisten) op het moestuinterrein hebben het overleefd en uiteindelijk verrassend genoeg meloenen geproduceerd. Het was de Sugar Baby van de Lidl. Zaten een paar joekels bij, die zijn dus niet lekker, smaakloos, te groot, wist niet dat ze er waren. Maar de kleintjes waren ook bijna smaakloos.

Β 

Dus in ieder geval wordt de Kazakh het weer. Het zal me verdorie toch echt ooit lukken. πŸ’ͺ

Β 

Maar die plantjes kunnen echt niet tegen kou en we hebben hier lang te koude nachten, vaak tot ver in juni, dus moet deze echt lang vertroetelen. Dat heb ik geleerd van twee jaar geleden, toen ze het tijdens een laatste onverwacht koude nacht het loodje hebben gelegd. :roll:

Β 

Het vervelende is dat ze wel erg lekker zijn, het is een moesbuurvrouw (met knettergroene handjes, dus had haar een paar Kazakhplantjes gegeven) twee jaar geleden wel gelukt dus heb één meloen gekregen en kunnen proeven en dat smaakte naar méér!:P

Β 

Β 

Β 

Β 

Β 

• Like 1

@Ernyde aanhouder wint. πŸ˜‰ Ik heb na mn eerste succesjaar met 12 topmeloenen ook geen groot succes meer gehad. De bodem moet ook echt vol met voeding zitten voor ze en inderdaad echt wachten tot het warm genoeg is.Β 

Β 

Overigens is mij opgevallen dat het zaad van de Lidl wisselende resultaten geeft, dus dat kan ook de verklaring zijn voor je Sugar Babies die dan zo verschillend zijn. Soms zie je dat de zaadvaste rassen hun oorspronkelijke kwaliteiten deels verliezen na onzorgvuldige vermenigvuldiging en dat kan hier dus ook wel eens aan de hand zijn.Β 

• Like 2

2 uren geleden, grusonia zei:

@RolandΒ welke onderstam gebruik je? De vijgenbladpompoen?Β 

Β 

Ik zaai dit jaar een eigen kruising op van cantaloupe en Queen Anne meloen.Β 

Vorig jaar had ik Ardito F1 maar die zaden zijn waarschijnlijk oud en kiemen erg slecht.

Voor dit jaar heb ik de onderstam Cobolt RZ F1.

• Like 1

Ik ga dit jaar kweken cantaloup meloen en watermeloen 2 rassen Sugar Baby en Tigrimini.

Zaaien eind maart, zelfde als vorig jaar. Is me goed bevallen.

Β 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Ik heb een vroeg ras van Haal meer uit je Tuin. Heb er eigenlijk niet echt ruimte voor en succes tot op heden nog niet echt gehad met zowel watermeloen als cantaloupe. Meestal is 1 vruchtje al mooi per plant, maar dan moet die nog wel afrijpen. Paar jaar terug de cantaloupe teveel water gegeven, daar bleken ze niet van te houden vorig jaar bij een watermeloen het steeltje gebroken.

Β 

Iemand tips qua voeding, standplaats, bestuiving etc.

Edited by MH95

Meloen is lastig. Heb pas 2x gehad dat er ook daadwerkelijk smakelijke meloenen aan zaten. En dan ook nog maar een paar meloenen per plant. Meloenen houden van een beschutte plek in ieder geval. Pal in de zon werkt hier niet, maar warmte hebben ze wel nodig. En beschutting tegen wind. Twee jaar geledenΒ  waren de meloenen overwoekerd door de komkommers en pompoenen. Werkte goed!Β 

Dit jaar probeer ik het weer, want er gaat werkelijk niets boven zelfgeteelde suikermeloenen. Die hebben ook niet veel plek nodig in de tuin, dat scheelt. Ik zaai meloen pas half april. Dan zijn ze nog niet al te groot, want mijn huis staat tegen die tijd al vol met andere planten die dringend naar buiten willen.

• Like 2