Geplaatst: 23 februari23 Feb Ik heb een aantal Japanse kwee uit zaad opgekweekt. Sommige hebben stekels en andere totaal niet. Is dat normaal?
Geplaatst: 23 februari23 Feb De soort heeft stekels, maar veel cultivars niet. Komt het zaad van een cultivar?
Geplaatst: 23 februari23 Feb @fre3ke het zaad heb ik verkregen van een kennis en die wist niet of het een cultivar was.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Is het zaad afkomstig van vruchten van één en dezelfde plant? Er zijn diverse hybrides gekweekt tussen verwante leden van de familie van Chaenomeles met Ch. Japonica, waar er eentje tussen zit met stekels (en vruchten die gestippeld zijn ipv geheel oranje/diep geel).
Geplaatst: 23 februari23 Feb Volgens mij zijn er wel meer dan 1 hybrides of cultivars met stekels.Mijn gok is dat het een stekelarme cultivar was en dat een deel van het zaad weer teruggaat naar de soort. Het kan ook dat de rest later stekels krijgt. Dat gebeurde mij ook, na twee jaar ineens stekels.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Ch. Japonica x Ch. Speciosa levert de hybride Ch. Superba op net zoals Ch. Japonica ook onder de naam Japanse sierkwee bekend staat in Nederland. Die stekels erf je dan van Speciosa dacht ik zo uit mijn hoofd. Maar zijn nog andere hybrides mogelijk o.a. met Ch. Cathayensis (Chinese sierkwee), wat dat doet met de stekels weet ik niet (Ch. Cathayensis is prachtig maar die stekels zijn echt auw)
Geplaatst: 23 februari23 Feb 8 uren geleden, grusonia zei:Ik heb een aantal Japanse kwee uit zaad opgekweekt. Sommige hebben stekels en andere totaal niet. Is dat normaal?Ja, dat kan heel goed. Bij Chaenomeles (Sierkwee...hoeft overigens niet dwerg te zijn...meestal worden ze in NL sierkwee of Japanse kwee genoemd...maar het duidelijkste is de Latijnse naam ; Chaenomeles met daarachter als tweede woord diverse soorten) maar ook bij gezaaide pruimen of peren en zelfs abrikoos kan dit bijvoorbeeld voorkomen. De wilde varieteiten waaruit onze planten werden gekweekt hadden vaak stekels...soms is dat weggeselecteerd en komt dat doordat een zaailing nooit hetzelfde is als de plant waarvan je het zaad nam, weer terug in zaailingen...het zit ergens in de genen.Ik ben benieuwd of al je zaden van dezelfde struik kwamen??Eigenlijk zijn sierkweeen een hele groep struiken en bomen met diverse soorten en daarbinnen ook allerlei rassen/varieteiten. Goldfish heeft er bijvoorbeeld wat mooie en gevarieerde staan in zijn tuin.Zelf heb ik wat zaailingen staan. Van gemeentestruiken, van Pseudocydonia sinensis ofwel Chinese kweepeer en ook van Chaenomeles cathayensis...een kleine boom met grotere vruchten. Bij kwekerij Arborealis heb ik onlangs een aantal varieteiten gekocht omdat ik de vruchten toch wel heel interessant vind. Eigenlijk kende ik ze te weinig. Toen ik op de MTFD was bij Goldfish afgelopen najaar heb ik er enkele geproefd en ik was verrast. Heel geurig en aromatisch en ik denk erg geschikt om te verwerken en mee te koken. Ik heb een stuk of 5 planten uit deze lijst gekocht en twee staan er nu al te bloeien (eentje wit en eentje dieprood). Ze hebben zo maar 15 verschillende varieteiten in collectie.... https://www.arborealis.nl/search?search=chaenomeles&tab=product 24 februari24 Feb aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 24 februari24 Feb @weknow ik heb vernomen dat de struikjes c. Japonica zijn vanwege de lage groei en rode bloei. Hoogte is ongeveer 50cm hoog. De vruchten kwamen van meerdere planten en ze hebben allemaal kleine stekeltjes. Ik vermoed ook gewoon dat ze op dit moment nog niet oud genoeg zijn om zelf te zeggen dat ze zuiver zijn of een hybride zijn.
Geplaatst: 26 februari26 Feb 1 jaar oude zaailing gaat dit jaar bloeien. Zal geen vrucht dragen want er bloeien geen andere c. Japonica in de omgeving.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.