Ga naar inhoud

Dwerg Kwee (Chaenomeles japonica)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee. Het waren de enige sierkwee'tjes' in een ruimte vol echte appels en peren. Het naamkaartje was ook duidelijk niet van 't Olde ras (omdat die hun kaartjes wel netjes hadden, zeker niet handgeschreven ) Het was verder ook wat druk bij de balie, en ik ben over het algemeen liever onzichtbaar Dus ik denk ik google het wel

Edit: oh en ik heb eigenlijk niet nog meer sierkwee nodig

• 5 maanden later ...
  • 1 year later...
  • 11 maanden later ...
Geplaatst:

De dwergkwee bloeit hier al ruim twee weken. De meevaller is dat 1 van de 3 Chinese struiken die ik heb, voor het eerst deels in bloei staat. Een bloem of 15.

Geplaatst:

Met die bloemenpracht kan ik niet wedijveren. Mijn dwergkweeën hebben gedurdende de winter bloeipogingen gedaan, en dat werd niet al te veel.

Chaenomeles speciosa 'Moerloosei' heeft op kale takken alleen uitgebloeide bloemen die nooit mooi bloem zijn geweest:

46938072804_a880a2e9e5_o.jpg

Chaenomeles speciosa 'Kinshiden' was ook wat vroeg met de bloemen, die al snel minder mooi werden door de vorst:

46938073914_41b5f2d3c6_o.jpg

Dat waren foto's van twee dagen terug. De vorst is nu uit zicht, de bloemknoppen die 'Kinshiden' nog had kunnen nu wel mooi bloem worden:

46938078304_d4d25dd930_o.jpg

'Kinshiden' had ik vorig jaar nog in een pot bij huis staan, de bloemen werden toen al als knop opgepeuzeld door rat of muis, dus ik heb de plant naar de volkstuin verhuisd. Van beide dwergkweeën heb ik vorig jaar geen oogst gehad, en ze schieten niet op met de groei. 'Kinshiden gaat nog het beste, en had in elk geval geen enkel probleem met de verplanting afgelopen herfst.

• 1 year later...
Geplaatst: (aangepast)

Heeft iemand al een tijd een Chaenomeles Japonica van Wedrowski staan, en zo ja hoe hoog is deze nu?

Ik heb er één van Wedrowski, en op het kaartje staat maximale hoogte 1 meter. Ik wil inschatten of dit klopt, omdat ik eigenlijk een chaenomeles wil hebben die 2,5 meter hoog wordt. Ik las ergens dat C. 'Japonica' in feite vaak een Speciosa of Superba is (die hoger worden). Misschien is dit stiekem ook een Superba. Hij heeft vrijwel geen doornen dus ik denk niet dat het een Speciosa kan zijn, die hebben volgens mij altijd doornen.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Als je een Chaenomeles wilt hebben die 2.5meter (of meer wordt) kan je beter de Chinese sierkwee nemen.  Heb eventueel foto's van de mijne voor je.  De vruchten zijn bovendien van het formaat van een appel, maar je gebruikt ze op dezelfde wijze als hun Japanse neven.  Ik heb zeker 5 soorten Japonica, maar omdat ik mijn haag niet hoger dan 1.20 meter mag laten worden kan ik de hoogte van het exemplaar van Wedrowski niet bepalen (en ook niet meer weet wie wat is).  Maar 1.5 meter lukt wel zonder snoei. 

Geplaatst:

Zuivere Chaenomeles japonica is in de handel zeldzaam, is inderdaad meestal speciosa of superba. Van de laatst genoemde soorten zijn talloze cultivars met meestal een spreidende groeiwijze maar er zijn er ook enkele die meer opgaand groeien. Vraag me niet welke soorten meer opgaand groeien want ik heb er voor het laatst meer dan 20 jaar geleden mee gewerkt!

Chaenomeles cathayensis kan 2.50 tot 4.00 meter hoog worden. Is wat spaarzaam vertakt en heeft flinke doornen. Uit eigen ervaring: kruisbestuiving door een genetisch onverwant exemplaar (dus vermeerderd via zaaien en niet stekken) zorgt duidelijk voor meer vruchten.

Geplaatst:
4 hours ago, Brabantse Tuinprins said:

kruisbestuiving door een genetisch onverwant exemplaar

Kan dus ook een japonica zijn of een speciosa met dezelfde bloeitijd? Ik heb al twee struikjes staan namelijk.

@Goldfish, zou ik die foto's kunnen zien? Heeft geen haast, de plant is overal uitverkocht dus ik zal waarschijnlijk pas volgend jaar kunnen bestellen. Maar als iemand nog zaadjes heeft...

Geplaatst:

Zal foto's maken wanneer ik weer op de tuin ben.  Ik ben overigens zo gek dat ik nog wel een tak durf af te knippen om te stekken.  Die dingen slaan heel makkelijk aan namelijk. 

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Mooie grote vruchten, Angela. Meestal zijn die veel kleiner. Heb je een bepaalde varieteit misschien? Kon je er ook iets mee? 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Op 10-1-2022 om 18:54, weknow zei:

Mooie grote vruchten, Angela. Meestal zijn die veel kleiner. Heb je een bepaalde varieteit misschien? Kon je er ook iets mee? 

Idd een bepaalde soort. Ik weet alleen zo de naam niet meer. Die staat volgens mij nog wel ergens in een berichtje aan Goldfish.

Ik heb er eerlijk gezegd niks mee gedaan ze liggen nog buiten 😬

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...