angela († maart 2025) Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Heb je er niet om gevraagd? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 Nee. Het waren de enige sierkwee'tjes' in een ruimte vol echte appels en peren. Het naamkaartje was ook duidelijk niet van 't Olde ras (omdat die hun kaartjes wel netjes hadden, zeker niet handgeschreven ) Het was verder ook wat druk bij de balie, en ik ben over het algemeen liever onzichtbaar Dus ik denk ik google het wel Edit: oh en ik heb eigenlijk niet nog meer sierkwee nodig Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 november 2016 Geplaatst: 14 november 2016 oh en ik heb eigenlijk niet nog meer sierkwee nodig Maar deze kleur hebben we nog niet en misschien is de smaak wel anders en die mooie grote vruchten is natuurlijk ook wel makkelijk. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 Hier bloeien de meeste struiken nu wel: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 24 april 2018 Geplaatst: 24 april 2018 Alles staat weer keihard in bloei, nu ik ze bij elkaar heb gezet zie je de verschillende tinten rood/oranje/etc. En de witte van Angela: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 24 april 2018 Geplaatst: 24 april 2018 Die witte van mij bloeit eerder dan de rest, maar hij bloeit nog steeds de rest is voornamelijk oranje terwijl ik toch verschillende kleurtjes heb gepland. Quote
Wortel Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Hier ook de eerste bloemetjes (MTFD april 2017 van angela) Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Ik heb nu roze gezaaid!En erg vreemd maar mijn knalrode zijn verdwenen.En ik zag van de week op tv een of ander tuin programma wat ik nooit kijk maar die hadden doorn loze kweeperen maar ook met mooie dubbele bloemen. Veel voller dan deze. Quote
Goldfish Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 De dwergkwee bloeit hier al ruim twee weken. De meevaller is dat 1 van de 3 Chinese struiken die ik heb, voor het eerst deels in bloei staat. Een bloem of 15. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Hier staat ie ook al even in bloei Quote
roeier Geplaatst: 21 april 2019 Geplaatst: 21 april 2019 Met die bloemenpracht kan ik niet wedijveren. Mijn dwergkweeën hebben gedurdende de winter bloeipogingen gedaan, en dat werd niet al te veel.Chaenomeles speciosa 'Moerloosei' heeft op kale takken alleen uitgebloeide bloemen die nooit mooi bloem zijn geweest: Chaenomeles speciosa 'Kinshiden' was ook wat vroeg met de bloemen, die al snel minder mooi werden door de vorst: Dat waren foto's van twee dagen terug. De vorst is nu uit zicht, de bloemknoppen die 'Kinshiden' nog had kunnen nu wel mooi bloem worden: 'Kinshiden' had ik vorig jaar nog in een pot bij huis staan, de bloemen werden toen al als knop opgepeuzeld door rat of muis, dus ik heb de plant naar de volkstuin verhuisd. Van beide dwergkweeën heb ik vorig jaar geen oogst gehad, en ze schieten niet op met de groei. 'Kinshiden gaat nog het beste, en had in elk geval geen enkel probleem met de verplanting afgelopen herfst. Quote
fre3ke Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 (aangepast) Heeft iemand al een tijd een Chaenomeles Japonica van Wedrowski staan, en zo ja hoe hoog is deze nu? Ik heb er één van Wedrowski, en op het kaartje staat maximale hoogte 1 meter. Ik wil inschatten of dit klopt, omdat ik eigenlijk een chaenomeles wil hebben die 2,5 meter hoog wordt. Ik las ergens dat C. 'Japonica' in feite vaak een Speciosa of Superba is (die hoger worden). Misschien is dit stiekem ook een Superba. Hij heeft vrijwel geen doornen dus ik denk niet dat het een Speciosa kan zijn, die hebben volgens mij altijd doornen. 5 april 2021 aangepast door fre3ke Quote
Goldfish Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 Als je een Chaenomeles wilt hebben die 2.5meter (of meer wordt) kan je beter de Chinese sierkwee nemen. Heb eventueel foto's van de mijne voor je. De vruchten zijn bovendien van het formaat van een appel, maar je gebruikt ze op dezelfde wijze als hun Japanse neven. Ik heb zeker 5 soorten Japonica, maar omdat ik mijn haag niet hoger dan 1.20 meter mag laten worden kan ik de hoogte van het exemplaar van Wedrowski niet bepalen (en ook niet meer weet wie wat is). Maar 1.5 meter lukt wel zonder snoei. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 6 april 2021 Geplaatst: 6 april 2021 Zuivere Chaenomeles japonica is in de handel zeldzaam, is inderdaad meestal speciosa of superba. Van de laatst genoemde soorten zijn talloze cultivars met meestal een spreidende groeiwijze maar er zijn er ook enkele die meer opgaand groeien. Vraag me niet welke soorten meer opgaand groeien want ik heb er voor het laatst meer dan 20 jaar geleden mee gewerkt! Chaenomeles cathayensis kan 2.50 tot 4.00 meter hoog worden. Is wat spaarzaam vertakt en heeft flinke doornen. Uit eigen ervaring: kruisbestuiving door een genetisch onverwant exemplaar (dus vermeerderd via zaaien en niet stekken) zorgt duidelijk voor meer vruchten. Quote
fre3ke Geplaatst: 6 april 2021 Geplaatst: 6 april 2021 4 hours ago, Brabantse Tuinprins said: kruisbestuiving door een genetisch onverwant exemplaar Kan dus ook een japonica zijn of een speciosa met dezelfde bloeitijd? Ik heb al twee struikjes staan namelijk. @Goldfish, zou ik die foto's kunnen zien? Heeft geen haast, de plant is overal uitverkocht dus ik zal waarschijnlijk pas volgend jaar kunnen bestellen. Maar als iemand nog zaadjes heeft... Quote
Goldfish Geplaatst: 6 april 2021 Geplaatst: 6 april 2021 Zal foto's maken wanneer ik weer op de tuin ben. Ik ben overigens zo gek dat ik nog wel een tak durf af te knippen om te stekken. Die dingen slaan heel makkelijk aan namelijk. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 Op 18-4-2019 om 09:28, angela zei: Afgelopen jaar voor het eerst vruchten gehad van deze op de foto hierboven. 3 Quote
weknow Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 Mooie grote vruchten, Angela. Meestal zijn die veel kleiner. Heb je een bepaalde varieteit misschien? Kon je er ook iets mee? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Inloggevens kwijt Geplaatst: 11 januari 2022 Geplaatst: 11 januari 2022 Lijkt op Chaenomeles cathayensis. Heeft de grootste vruchten van alle Chaenomeles soorten. Wel verdomd gemene stekels... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 januari 2022 Geplaatst: 11 januari 2022 Op 10-1-2022 om 18:54, weknow zei: Mooie grote vruchten, Angela. Meestal zijn die veel kleiner. Heb je een bepaalde varieteit misschien? Kon je er ook iets mee? Idd een bepaalde soort. Ik weet alleen zo de naam niet meer. Die staat volgens mij nog wel ergens in een berichtje aan Goldfish. Ik heb er eerlijk gezegd niks mee gedaan ze liggen nog buiten 😬 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.