Joyce12 Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Goedemiddag! Het lijkt er een beetje op dat mijn verspeende tomaten en kolen niet helemaal aanslaan en willen groeien. Ik heb ze zo een week of 3/4 geleden verspeent. Moet ik gewoon geduld hebben of actie ondernemen? Quote
Arja Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Waar staan de tomaten, is daar voldoende licht en is het warm genoeg? 2 Quote
Joyce12 Geplaatst: 19 april Auteur Geplaatst: 19 april Ze staan op een slaapkamer op het zuiden. Temperatuur overdag zo een 22 graden Quote
Arja Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Dat klinkt goed voor de tomaten. De kolen willen ook wel wat koele buitenlucht, denk ik. Wat voor aarde/potgrond heb je gebruikt? Zit daar voeding in? 2 Quote
Joyce12 Geplaatst: 19 april Auteur Geplaatst: 19 april Ik moet zeggen vind het heel vreemd. Heb dit op hetzelfde plek nooit eerder gehad. Vermoed zelf de eerste 2 weken te weinig vochtig gestaan na het verspenen? Dit is het enige dat ik kan bedenken op het moment. ik gebruik de potgrond van de plantenhal er zit inderdaad voeding in. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Wat voor kwaliteit potgrond is het? Ik heb vorig jaar pech gehad met zaai en stekgrond van de Welkoop, een kennis van mij had dit ook. Zaailingen kwamen niet op en opnieuw zaaien hielp niet, pas met andere potgrond kwam het goed. Jaren geleden ook ooit potgrond gehad, zaailingen kwamen op en kwijnde weg en gingen dood, er werd mij verteld dat er teveel zout in zat. Sinds vorig jaar koop ik alleen nog maar potgrond waar ik goede ervaring mee heb of van hetzelfde merk. Ik gebruik Legro potgrond. Want als je dit probleem eerder niet had op die plek en nu wel lijkt het ergens in te zitten. We hebben goed weer gehad, afgelopen week was niet heel geweldig maar daarvoor wel en toen had je ze al verspeend dan zouden ze nu wel moeten gaan groeien. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Nu gaat er bij mij een lichtje op. Ik had ook de zaai- en stekgrond van de Welkoop, met slechte resultaten. Nooit bij stil gestaan... Dit jaar gaat het wel goed. 5 Quote
Joyce12 Geplaatst: 20 april Auteur Geplaatst: 20 april Deze zelfde potgrond gebruik ik wel ook voor volwassen planten. dat gaat goed. Wellicht slecht voor jonge plantjes/zaailingen? Zou het zin hebben om acuut andere potgrond te kopen en alles over te potten? Adviezen over goede kwaliteit potgrond? 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Als je dat doet, dan zou ik sowieso een enkele zaailing in deze oude potgrond laten staan, zodat je verschil kunt zien. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
MH95 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april @Rookie, ik denk dat die zaai en stekgrond niet de beste kwaliteit is en jaarlijks wisselt qua kwaliteit. 2 jaar terug ging dat goed en die kennis gebruikte die al vaker geloof ik. Ik denk dat de kwaliteit wisselend is, misschien groot en goedkoop inkopen om de meeste marge te hebben? Het is ook dure potgrond. Toen ik begon met eigen moestuin in 2021 had ik biologische moestuin potgrond van de Welkoop, daar zaten van die kleine vliegjes in die de wortels opeten. De potgrond van Legro ben ik tevreden van, maar wel met turf, kokos houdt geen vocht vast. Dus ik koop nog alleen potgrond waarvan ik weet dat het goed is. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Voor meer potgrond-berichten: 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Joyce12 Geplaatst: 20 april Auteur Geplaatst: 20 april (aangepast) De plantjes zijn allemaal overgepot. Ben benieuwd wat het gaat worden. de kleine kooltjes boven de grond hebben en elk geval een groot wortelgestel. De tomaatjes ook al redelijk! 20 april aangepast door Joyce12 3 Quote
Gitta Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Dan gaat het vast goed komen in betere potgrond. 1 Quote
Joyce12 Geplaatst: maandag om 19:22 Auteur Geplaatst: maandag om 19:22 (aangepast) Om jullie nog even een update te geven, ik zie al degelijk verschil. Lijken nu echt aan te zijn gestaan en groei te maken. Ook de tip gevolgd om een paar platjes in de “slechte” potgrond te laten staan. En die blijven inderdaad kleiner. Kolen in de groene bak is de oude potgrond meest linkse tomatenplantje is oude potgrond maandag om 19:23 aangepast door Joyce12 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.