TJs indoor hydroponics Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Zijn hier mensen met ervaring van hydroponics? Ik heb inmiddels een indoor dwc, nft en een kratky systeem. Ik groei onderandere kruiden, thaise chili's tomaten, sla en spinazie succesvol. Alleen momenteel gebruik ik nog amerikaanse voedingstoffen gezien de handelsoorlog ben ik opzoek naar Europese of liever nog Nederlandse alternatieven. Bij voorkeur in poedervorm. 1 Quote
Arja Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Hoi en welkom op het Moestuinforum! Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je diverse topics tegen over hydroponics. 1 Quote
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april (aangepast) Oke ga verder zoeken maar tot nu toe nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden helaas... 22 april aangepast door TJs indoor hydroponics Quote
loes Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april (aangepast) Dan gaat er inderdaad iets niet goed. Zoek je misschien perongeluk binnen dit topic in plaats van overal? https://www.moestuinforum.nl/search/?&q=hydroponics&quick=1&search_and_or=or&sortby=relevancy En als je dan ook nog eens filtert op alleen de titel dan krijg je dit als zoekresultaat https://www.moestuinforum.nl/search/?q=hydroponics&quick=1&updated_after=any&sortby=relevancy&search_and_or=or&search_in=titles 22 april aangepast door loes 1 1 Quote
rorror Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Hoe groot wil je de verpakkingen hebben? Ik koop b.v. Kristalon van 1kilo verpakking, wel rond de 10euro per emmer. Maar als je kvk hebt, kan je de zakken van 25kilo kopen rond de 130euro.. https://www.google.com/search?q=kristalon Ik tag even twee mensen, die ook in hydro kweken: @Mai Pensato @Beukwood 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april @Loes Ik was idd in dit topic aan het zoeken bedankt voor de fix! Quote
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april @rorro Ik ben nog niet zolang bezig met de hobby (c.a 2 jaar) en het is vrij klein schalig maar probeer beetje bij beetje op te schalen met de ruimte die ik beschikbaar heb. (Rijtjes woning) Prijzen zijn volgends mij redelijk goed t.ov. masterblend. Alleen voor mij is het nog redelijk onduidelijk wanneer welke NPK verhouding hier moet ik mij zo te zien nog beter voor gaan inlezen Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april (aangepast) Ik ben ook net begonnen, of beter: ga opnieuw beginnen. Mijn eerste pogingen - Kratsky - waren weinig succesvol; wat een ellende dat groeimedium (van die blokjes). De tweede poging was in bekers met kokos als medium, dat was helemaal een ramp. Vies! Bovendien stond eea op de grote moestuin, waar ik niet elke dag kwam vanwege teveel blessures, en zorgde dat voor inconsequente zorg mijnerzijds. Geen succes. Mijn derde poging ga ik binnenkort doen, ik heb spinazie en babypaksoi via winterzaai opgekweekt, ben van plan de worteltjes uit te spoelen en dan in schone hydrokorrels in een korfje in water met voeding te hangen. Ik gebruik vooralsnog ook masterblend. We gaan zien hoe deze poging gaat. Net als jij ben ik aangewezen op een rijtjeshuis, en wij hebben daarbij echt een lousy achtertuin, en nog geen belichtings- of groeisysteem voor binnen. Maar we hebben recent de oude foliekas in de achtertuin gezet op het zonnigste stukje, en het idee is daar de hydroponics in te kweken. Ik wil ook graag een hydroponic tomatentoren maken, maar hey, klein beginnen. Eerst maar eens paksoi en spinazie. Eventueel haal ik eea in de winter binnen, dat weet ik nog niet. Maar de kas staat tegen de schuur aan, heel beschut, en ook op een stenen ondergrond. Ik denk dat het ‘s nachts al gauw 1 of 2 graden warmer zal blijven in de kas, maar als het echt vriest heb je daar natuurlijk niets aan. ik ga je avonturen met belangstelling volgen. Leuk, nog meer hydroponics op het forum! 22 april aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april (aangepast) He Tanja leuk te horen dat je hydroponics probeert! Jammer dat het nog niet lukt. Zelf gaat kratky en dwc voor mij heel goed voor grotere planten zoals tomaten. Licht is wel essentieel maar ik gebruik budget led verlichting van 123led of into led met 6500k (licht kleur) en dan me zo veel mogelijk lumen met 1 of 2 led balken van 30W kom je al heel ver. Relatief goedkoop en doen zn ding goed genoeg voor mij. Ik gebruik voor mijn dwc en kratky emmers van 15l dit is voor tomaten en chili perfect. ( 1 grote plant per emmer) Paksoi lukt 4 prima. Voor medium ben ik begonnen met steenwol dit werkt prima maar moet goed nat blijven (ik knipte silicone ijsblokjes houder met kleine gaat onder voor bewatering) Maar ik ben er achtergekomen dat watjes ook goed werken! Ook heb ik nu een diy nft systeem. En heb plannen dit seizoen een kratky toren te maken van emmers waarbij ik paksoi en spinazie horizontaal ga groeien. 22 april aangepast door TJs indoor hydroponics 1 Quote
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april (aangepast) Dit was 2 weken geleden inmiddels is de tomaten plant bijna dubbel zo groot ! (Cherry tomaten) 22 april aangepast door TJs indoor hydroponics 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april (aangepast) Dat ziet er gaaf uit! Mijn idee was om veel kleine plantjes te kweken, vandaar de baby paksoi en spinazie. Ik heb daarvoor melkpakken verzameld, en wil daarin proberen te kweken. De plantjes gaan of bovenin (1 plantje per pak) of overdwars (dan 2 per pak), ik ga kijken wat werkt. Voor grotere planten wilde ik ook van die 15l emmers gaan gebruiken inderdaad, ik kan ze hier bij de plaatselijke frietzaak gratis krijgen. Maar ik wil eerst dat het kleine spul loopt. Wij eten bovendien ontzettend veel bladgroentes. En ja, licht is essentieel. Vandaar het idee eea in de foliekas te doen, ondanks dat we een relatief donkere achtertuin hebben is er natuurlijk wel veel meer licht dan binnen achter een raam, dat ook nog eens driedubbel glas heeft. Aan lampen etc. ben ik nog niet echt begonnen, behalve dan de gewone zaailingen een beetje bijlichten met een bureaulamp. Niet ideaal nog. Maar een mens kan niet alles tegelijk. Voorlopig is er daglicht genoeg buiten om vooralsnog in de foliekas mijn volgende pogingen te doen. We gaan zien wat het wel of niet oplevert. 22 april aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april Ook een leuk idee idd voor kleine planten zou dat idd wel moeten lukken. Zelf gebruik ik ook wel eens glazen potjes die ik over heb voor bijvoorbeeld basilicum. Die moet je dan wel afdekken met folie anders zitten ze in no time vol met algen. Zelf wil ik nog zo iets gaan maken voor buiten voor sla spinazie en volgend jaar eens proberen met aardbeien. Tot nu toe koop ik de emmers nog steeds via een imker maar ga het ook eens proberen bij een lokale friettent om aan emmer te komen. Quote
eduro Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Ik doe hydroponics maar gebruik perliet als groeimedium eea in mijn folie kas. Vandaag heb ik de vloer gelegd, heb dus een beetje haast om alles tijdig af te werken voor de tomaten de bakken in moeten. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Ja precies, zoiets wil ik dus ook. De truc met de glazen potten (ik gebruikte appelmoespotten) was mijn eerste poging, ik had ze eerst geprobeerd te schilderen en later heb ik ze gewoon met aluminiumfolie omwikkeld. Dat ging ook. Maar ze staan niet erg stevig, ik denk dat de melkpakken een beter keus zullen blijken te zijn. Zou je meloen hydroponic kunnen opkweken? Ik wil dit jaar een kleine meloen in de kas opkweken, misschien zowel in de aarde als in hydro proberen. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Zo, dat zijn er flink wat @eduro! Ben benieuwd naar je vervolg foto’s! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april 3 minuten geleden, eduro zei: Ik doe hydroponics maar gebruik perliet als groeimedium eea in mijn folie kas. Vandaag heb ik de vloer gelegd, heb dus een beetje haast om alles tijdig af te werken voor de tomaten de bakken in moeten. Wow jaloers op al die chilies ik moet echt wat meer ruimte gaan creeren Quote
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april 3 minuten geleden, Tanja65 zei: Ja precies, zoiets wil ik dus ook. De truc met de glazen potten (ik gebruikte appelmoespotten) was mijn eerste poging, ik had ze eerst geprobeerd te schilderen en later heb ik ze gewoon met aluminiumfolie omwikkeld. Dat ging ook. Maar ze staan niet erg stevig, ik denk dat de melkpakken een beter keus zullen blijken te zijn. Zou je meloen hydroponic kunnen opkweken? Ik wil dit jaar een kleine meloen in de kas opkweken, misschien zowel in de aarde als in hydro proberen. Ja dat is idd een nadeel van de potjes. Meloen durf ik niet te zeggen heb wel eens gelezen dat iemand pompoenen groeide met hydroponics maar ik denk dat in dat geval youtube ookal veel uitkomst bied! Daar haal ik ook veel van mn ideeen vandaan. Quote
eduro Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april De folie kas is 20m2 en gemaakt van steigerbuis en buiskoppelingen, de werktafel is een steigervloer. overzicht voor vandaag. 3 Quote
Beukwood Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Hi TJ, ik koop zelf de 25 kg zakken van Kristalon Wit en Calcinit. Totaal kost dat bij elkaar ongeveer 120 euro en dan kan ik vervolgens weer 2-3 jaar vooruit. Zolang je de zak netjes dicht houdt met een flinke knijper gaat het jaren mee. Aangezien de groei in hydroponics 3x zo snel is als in aarde, heb ik mijn vaste recept van 1 gram per Liter en gebruik ik dit het hele seizoen door. Geen optimalisatie van de voedingsstoffen vanaf mijn kant maar deze mix werkt gewoon voor ‘alles’. Hier ziet de vensterbank er nu zo uit: (32 soorten tomaten, 20 paprikaplanten, donker geverfde potjes tegen de algen en 3D geprinte potjes om de pluggen in te drukken) over 2 weken gaat dit mijn buizensysteem in de kas in! de potjes: De kas in juli: Mocht je meer willen lezen, dan mijn blog maar even doorspitten 1 1 Quote
Beukwood Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april 1 uur geleden, TJs indoor hydroponics zei: Ja dat is idd een nadeel van de potjes. Meloen durf ik niet te zeggen heb wel eens gelezen dat iemand pompoenen groeide met hydroponics maar ik denk dat in dat geval youtube ookal veel uitkomst bied! Daar haal ik ook veel van mn ideeen vandaan. Ik heb 8 jaar geleden weleens een pompoen in Maart uit mijn hydroponics geoogst vooral duur in de verwarming van de kas, maar alles is mogelijk 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Máárt! Wow. Nee, mijn foliekasje wordt niet verwarmd, behalve dan door de zon. Wel staat ie op stenen, ik denk dat dat misschien 1 a 2 graden scheelt ‘s nachts. Maar ik dacht misschien een kleine meloen hydroponic te kweken gewoon nu, tijdens het seizoen. Leuk experiment. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 23 april Auteur Geplaatst: 23 april 7 uren geleden, Beukwood zei: Hi TJ, ik koop zelf de 25 kg zakken van Kristalon Wit en Calcinit. Totaal kost dat bij elkaar ongeveer 120 euro en dan kan ik vervolgens weer 2-3 jaar vooruit. Zolang je de zak netjes dicht houdt met een flinke knijper gaat het jaren mee. Aangezien de groei in hydroponics 3x zo snel is als in aarde, heb ik mijn vaste recept van 1 gram per Liter en gebruik ik dit het hele seizoen door. Geen optimalisatie van de voedingsstoffen vanaf mijn kant maar deze mix werkt gewoon voor ‘alles’. Hier ziet de vensterbank er nu zo uit: (32 soorten tomaten, 20 paprikaplanten, donker geverfde potjes tegen de algen en 3D geprinte potjes om de pluggen in te drukken) over 2 weken gaat dit mijn buizensysteem in de kas in! de potjes: De kas in juli: Mocht je meer willen lezen, dan mijn blog maar even doorspitten Thanks voor het delen dat is in verhouding een stuk goedkoper dan masterblend 35 euro voor 1,5 kg op amazon .... 1 Quote
donaldk Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Op 21-4-2025 om 19:30, TJs indoor hydroponics zei: ben ik opzoek naar Europese of liever nog Nederlandse alternatieven. Gewoon de bekende grote jongens, Yara, Peters, Triferto, enzovoorts. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
TJs indoor hydroponics Geplaatst: 23 april Auteur Geplaatst: 23 april Ik ga zeer zeker Yara proberen. Ik zie ok dat er 1 kg emmer beschikbaar zijn dus dat ga ik eerst eens proberen. Dus voor mijn 15l emmers 15 gr calcinit + 15 gr yara en neem aan dan 7,5gr aan magnesium sulfaat Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april @TJs indoor hydroponics Iemand heel zijn bericht quoten is vaak niet nodig, zeker niet als het een actief gesprek is over en weer, waarbij voor alle lezers duidelijk is dat je op dat bericht reageert. Je kunt voor extra duidelijkheid ook iemand zijn naam noemen, al dan niet met een @ er voor zodat diegene er ook echt een melding van krijgt. Wil je toch iemand quoten, dan kan je die quote vaak enorm inkorten, zodat je alleen het zinnetje overhoudt waar jouw reactie op komt. Wat ook kan, maar ik weet niet of je op een 'echte' computer werkt, of op je telefoon. Maar dat is: met je muis een zin selecteren in iemands bericht. Dan komt er al een uhm, balonnetje tevoorschijn met "selectie quoten", en daar klik je dan op. Dan verschijnt dat stukje tekst als quote in je nieuwe bericht en dan typ je nog je antwoord of reactie. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.