Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

borlottiboon??

Featured Replies

Geplaatst:

ik zag een keer een aflevering van jamie oliver, waar hij een gerecht maakte met borlottiboontjes

ik was direct verkocht en heb vandaag een zakje zaadjes gekocht, ze hadden alleen Stamkievitsbonen, maar ik denk dat dat het zelfde is (italiaanse naam: Borlotto nano)

nu mijn vraag: volle zon/ schaduw?

struik of klimbonen

hoe moeten ze worden ondersteunt?

dank u

Geplaatst:

Ik heb net ergens anders al geantwoord, kievitsbonen zijn borlottiboontjes! Kijk op:

http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/2256-de-wilde-keuken afl. 3 boon.

O ja, stam staat voor struik, je hebt dus geen klimmers gekocht en ze hoeven dus ook niet ondersteund (zorrie )te worden.

aangepast door Gast

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur

dus, struik, denk je dat ze groot worden?hoeveel plaats zou ik moeten voorzien per plant

tis echt een nieuw probeersel

Geplaatst:
  • Auteur

leuke aflevering van de wilde keuken

Geplaatst:

Zag ook een keer een hele grote glazen pot vol gedroogde bonen (zonder te doppen) echt heel mooi. Maar bij mij begon het toch te schimmelen. Niet goed genoeg gedroogd denk ik.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Als je de bonen teelt om er droogbonen van te maken (zoals ik ) dan kan je ze het beste laten drogen aan de struik. Met die lage struikjes gaat dat in natte nazomers wat minder makkelijk dan aan hoge klimbonen, maar het gaat wel! Dan zijn ze al kurkdroog zodra je ze oogst.

Voor de zekerheid laat je ze nog een nachtje op een theedoek liggen.

En als ik ze in een pot doe, laat ik die pot ook nog een paar dagen open. Af en toe even schudden, en weer terug zetten. Na een weekje gaat het deksel er op.

Geplaatst:

Doe je ze tussendoor nog in de vriezer? Ik las dat dat wel handig is met een of andere bacterie/ schimmel oid wat erin zou kunnen zitten....

Jooze

Geplaatst:
  • Auteur

ik ben echt eens benieuwd wat de oogst zal zijn

als ik het goed begrepen heb, moeten boonplantjes op een grond staan die niet bemest is?

wat zou het beste zijn:

-stuk grond in volle zon, klein beetje bemest met verse mest en ingespit

-stukje grond die niet bemest is (waar voorheen grasplein was, en graszoden verwijderd), maar af en toe schaduw

moet boonplantjs dan niets van grondvoorbereiding hebben?

Geplaatst:

Ik zou voor het oude gras stukje gaan. Geen ervaring mee, maar ze kunnen echt wel iets schaduw hebben volgens mij. Volgens mij hoef je er weinig aan te doen

9aan de grond). Was bij mij 1 van de dingen die het goed deed vorig jaar en toen had ik niks met de grond gedaan (en mijn voorganger ook niet).

Jooze

Jooze

Geplaatst:
  • Auteur

stel dat ik op dat stukje nu al vroege worteltjes en ajuin zaai/poot? kan ik er dan in mei al boontjes op zetten? zijn die worteltjes en ajuintjes al volgroeid? wat met de grond, zit er daar dan nog genoeg voedingsstoffen in ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.