NCE Geplaatst: donderdag om 09:51 Geplaatst: donderdag om 09:51 Hoi allemaal, Ik wil graag een braam in mijn tuin. Na het eea gelezen te hebben twijfel ik over de triple crown en de thornless evergreen. Echter lees ik overal net weer wat anders. Qua smaak, ziekteresistentie, winterhardheid enz. Ook wanneer de plant vrucht geeft verschilt per artikel dus vandaar dat ik benieuwd ben wat jullie advies is. Ik ben van plan om de braam gewoom zo te eten en niet om te verwerken. Het leukste vind ik het om een wat langere tijd te kunnen oogsten. Mochten jullie uiteraard een andere soort adviseren, dan ben ik daar ook zeker benieuwd naar! Groetjes, Nce Quote
Arja Geplaatst: donderdag om 10:28 Geplaatst: donderdag om 10:28 Over bramen kan ik je niet adviseren. Maar ken je de zoekfunctie op het forum al? Er is al veel geschreven over de verschillende soorten bramen, misschien heb je daar iets aan. https://www.moestuinforum.nl/search/?q=Braam&quick=1&type=forums_topic&nodes=10 1 1 Quote
Frank Houweling Geplaatst: donderdag om 11:03 Geplaatst: donderdag om 11:03 Triple Crown en Thornless Evergreen zijn echt wel een stuk anders van elkaar. De Thornless Evergreen is wat kwaliteit en opbrengst betreft echt een stuk minder. Maar hij heeft wel dat prachtige peterselie-blad en is ook deels groenblijvend (moet hij wel op een beschutte plaats staan). Triple Crown is echt een productie-braam. Dus grote en sappige bramen, hoge opbrengst. Maar wat uiterlijk (blad/groeivorm etc.) betreft niets bijzonders. 2 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
NCE Geplaatst: donderdag om 18:52 Auteur Geplaatst: donderdag om 18:52 Oke bedankt! Qua groeivorm bedoel je dat de triple crown niet zo mooi groeit en de thornless qua groei mooier oogt als plant? En qua smaak, wat vind je daarvan? En het termijm waarover de plant bramen geeft? Want ik lees dat de opbrengst van de triple crown groter is maar wel in een relatief korte tijd(aug tot half september) in vergelijking met de thornless( eind juli tot begin okt). Maar dit verschilt dus ook per website. Naast een lekkere smaak, zodat ik de braam zo uit de hand kan eten zou ik liever een aantal bramen willen hebben verspreid over een langere tijd dan in een zeer korte periode heel veel bramen. Dus mocht je een andere soort geschikter vinden, dan laat het gerust weten! Quote
MH95 Geplaatst: vrijdag om 07:32 Geplaatst: vrijdag om 07:32 Ik heb van iemand afleggers gekregen van Loch Ness of Loch Thai, of misschien beide. Daarvan proefde ik vorig jaar bij hem bramen en dat waren voor het eerst bramen die ik lekker vond. Die braam mistte de typische bramennasmaak die ik niet lekker vind. Maar dat zal voor jou geen probleem zijn als je specifiek een braam wilt, Quote
MSDG Geplaatst: vrijdag om 08:27 Geplaatst: vrijdag om 08:27 Moet het perse een doornloos ras zijn? Ik ben groot fan en voorstander van de Himalaya! Diepe bramensmaak, groeit als een dolle, maar wel met doornen. Ik heb het er wel voor over, is alleen met snoeien een uitdaging maar een paar rozenhandschoenen doet wonderen. Veel medetuinders hebben de Thornless Evergreen en die vind ik niet lekker, vlak van smaak en vaak erg zuur. Is één van de oudste doornloze rassen dus beter een nieuwere soort zoeken als je perse doornloos wilt. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Brabantse Tuinprins Geplaatst: vrijdag om 16:17 Geplaatst: vrijdag om 16:17 Ik heb de Thornless Evergreen. De bramen moeten goed rijp zijn anders smaken ze wat minder (te zuur). Probleem bij dit soort fruit zijn de vogels (merels en spreeuwen, laatste jaren ook houtduiven) die er met de bramen vandoor gaan. Quote
NCE Geplaatst: 10 uren geleden Auteur Geplaatst: 10 uren geleden Oke bedankt voor jullie berichten! Ik ga mij nog even verdiepen in de andere soorten die jullie noemen en anders toch voor de triple crown Quote
Roland Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden Kijk hier eens voor een vergelijk van 5 doornloze bramen rassen: https://fruitbomen.net/informatie/blog/de-5-beste-bramen-zonder-dorens Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.