Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hebben jullie ook een bloementuin? foto's....

Featured Replies

Geplaatst:

Nou zeker dapper. Maar wat is die plant nog mooi zeg! Dat die het nog doet. Leuk zeg.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Onze achtertuin ligt heel beschut, ik denk dat de plant daarom nog vol in het blad zit. Ik had dezelfde pompoen in de voortuin, die is al twee weken geleden gerooid omdat er niets van over was.

Geplaatst:

Bij ons bloeit er nog 't een en ander.😉

De klimop is nog niet uitgebloeid (haag van +/- 35 lm 😉)

De Japanse Mahonie heeft ook nog een paar weken te gaan.

Tegen die tijd beginnen de Lonicera Fragmentissima,de Toverhazelaar,de Viburnum Tinus en de Viburnum Bodnantense 'Charles Lamont' óók stilaan te bloeien.

En natuurlijk vergeten we de crokusjes,daslook en blauwe druifjes die bloeien in het vroege voorjaar ook niet te benoemen,net zoals vele andere voorjaarsbloeiende knolletjes die óók aanwezig zijn.😉

Bijtjes en hommels die wakker worden door de hogere wintertemperaturen vinden ALTIJD voedsel in mijn tuin.....😉

Screenshot_20251122_220939_Gallery.jpg

20251106_114315.jpg

Geplaatst:

Ze gaan verhoudingsgewijs altijd meer blad dan bloem hebben,maar worden goed bezocht door bestuivers.Zaait zich daardoor ook héél makkelijk uit.

Is taai,en kan overleven op plaatsen waar andere planten het moeilijk hebben,bijv. vochtig en schaduwrijk,rond de voet van struiken en heesters.Vele mensen bezien ze als 'onkruid',maar zolang ze bij mij niet in de weg staan,laat ik ze doen.Vooral op die 'moeilijke' plaatsen.

On 11/8/2025 at 4:16 PM, Janie said:

Ook is er spontaan een Stinkende Gouwe opgekomen in de border. Ik laat deze mooi staan want ben best wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk gaat worden! Het blad vind ik echt prachtig om te zien.

Geplaatst:

Dankjewel @Bernaar voor je reactie op de stinkende gouwe. Fijn om de bestuivers er blij mee te kunnen maken. Hij staat hier in de schaduw aan de voet van de vlinderstruik. Ik zie steeds minder planten als onkruid. Leuk dus dat deze spontaan is opgekomen in mijn tuin!

Geplaatst:
4 minutes ago, Janie said:

Hij staat hier in de schaduw aan de voet van de vlinderstruik.

En da's net wat ik bedoelde in m'n vorige post......probeer daar maar es iets anders aan de praat te krijgen.😉

Moest je 'm ergens willen uittrekken omdat ie daar in de weg staat,hou er rekening mee dat je licht giftig oranje melksap op je handen krijgt...dus niet in de ogen wrijven voor de handjes gewassen zijn.....😉

Geplaatst:

Deze kerstvcactus heeft er wel zin in dit jaar.

IMG_20251207_110033109_PORTRAIT.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

IMG_3756.jpeg

In z’n eentje buiten nog…

Geplaatst:

Hij huilt dat hij er nog alleen bij staat.

Geplaatst:
18 minuten geleden, Mellie zei:

In z’n eentje buiten nog…

Ongelofelijk! Hier bloeien de sneeuwklokjes al….

Geplaatst:

De eerste sneeuwkloksoorten bloeien al in plukjes in de tuin. Heb een stuk of vier verschillende. Jammer dat je de binnenkant normaal niet ziet, die vind ik altijd zo mooi met dat lichtgroen.

IMG_8943.jpeg

IMG_8941.jpeg

De campanula gaat nog steeds door.

Deze zijn ontsnapt en groeien tegen de gevel aan de zijkant van ons huis.

IMG_8945.jpeg

Deze staan in zo’n vaste gemetselde bak tegen het huis, daar vriest het nooit. Ook nog overdekt naast de voordeur. Ze lijden dus niets.

IMG_8948.jpeg

Geplaatst:

De Japanse Mahonie wordt momenteel nog druk bezocht door de hoge herfstemperaturen.Ik ben BLIJ dat onze bestuivers nog voedsel vinden in mijn tuin,ongeacht wat bepaalde partijen vinden over uitheemse flora en fauna.😉

Intussen is de Viburnum Bodnansense 'Charles Lamont' zich al aan't opmaken om de fakkel over te nemen van de Japanse Mahonie tegen dat die uitgebloeid is.😉

Screenshot_20251210_123434_Gallery.jpg

Screenshot_20251209_133642_Gallery.jpg

Screenshot_20251213_032743_Gallery.jpg

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Bij mij blijft de campanula ook doorbloeien @Dahli 😊

Jij weet vast al dat je die blaadjes kunt eten als spinazie…en met de bloemetje de salade opleuken🤔😊

Ik vind sneeuwklokjes ook zo mooi 😍 en heb genoten van de laatste aflevering van Gardens world op tv waar iemand was giga veel soorten verzameld had!! Zo mooi 😍

Iedere vrijdagavond 20.30u op de BBC TWO dat programma . Echt het kijken waard!! 😍

Ik heb dat op opnemen staan want via “ terugkijken” kan dat niet ….🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎄🌱

Geplaatst:
4 uren geleden, Vrouwholle zei:

Ik heb dat op opnemen staan want via “ terugkijken” kan dat niet

Hier precies zo 😃!

Dat van de campanulablaadjes wist ik niet, dank je voor de tip!

Geplaatst:
5 uren geleden, Vrouwholle zei:

blaadjes kunt eten als spinazie…en met de bloemetje de salade

Kan dat van alle campanulasoorten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Alle “gewone soorten” zijn bij mijn weten eetbaar @appelvrouw de wortels ervan ook hoewel ik dat nog nooit geprobeerd heb.

Er is wel een bijzonder soort die niet eetbaar is maar die ziet er dan ook heel anders uit.

Ik zocht iets eetbaar wat tegen schaduw kan voor onder mijn moestuinbakken op poten.

Zodoende kwam ik er achter dat ie eetbaar is. Samen met lievenvrouwebed sto vormen ze nu een mooi groen bedje onder mijn bakken 👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎄🌱

Geplaatst:

Naar aanleiding van de vraag van @appelvrouw heb ik nog wat verder gespeurd en her en der kom ik tegen dat de Campanula portenschlagiana niet eetbaar zou zijn. Dat is volgens mij precies de soort die ik heb staan. Ik houd het voor de zekerheid denk ik maar op het gewoon genieten van de bloemen 😉.

Geplaatst:

Mijn 'schaduwprobleem' is opgelost door een plantje dat niet alleen eetbaar is,maar zichzelf ook mooi uitbreidt.....😉

Daslook!

Zover als op deze foto ben ik BIJLANGE nog niet,ik vond het gewoon een mooie foto om aan te tonen waartoe de aanplant van Daslook in staat is.😉

Daslook.jpg

Geplaatst:

Met dit zachte weer zit m'n tuintje nog tjokvol bijen.Ik vind het zalig om ze bezig te zien en ook het gezoem werkt rustgevend op mij.

Nu hebben ze de Lonicera ook ontdekt.

Ik had wel tamelijk wat wilde bijen verwacht en natuurlijk ook hommels,maar het lijkt erop dat er momenteel dagelijks nog een deel van een zwerm honingbijen langskomt.

Worden die normaal momenteel niet bijgevoerd door de imker?

Lonicera.jpg

Geplaatst:

Dat klopt dat ze bijgevoerd worden, meestal al voor de winter, zodat de bijen in de winter wat rust kunnen nemen. Maar zolang er nog bloemen zijn in de buurt, kunnen ze daar hun nectar uithalen. Wel bijzonder!

Geplaatst:

Ik snap die bijen wel! Ik eet ook liever vers uit de moestuin dan uit de voorraadkast! Mooie foto!

Geplaatst:

Ze moeten er waarschijnlijk wel ver voor vliegen,en ik woon midden in een blok met allemaal rijtjeshuizen,dus het is hier geen 6 m breed.Het is me een raadsel hoe ze m'n tuin weten te vinden,en zéker met een gevulde voorraadkast vlakbij hun korf.Ik haal liever een pizza uit de diepvries dan 1 of 2 km moeten rennen naar de supermarkt voor een verse....😅

Geplaatst:

Leuk dat je ook de winterkamperfoelie hebt Bernaar! Het is een van mijn lievelings struiken.

Deze foto natuurlijk in huis, maar je ziet de tuin ook dus het mag wel.

Zo’n korte steel heb ik nog nooit gehad aan de amaryllis ik vind het wel mooi.

IMG_6957.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
5 minutes ago, appelvrouw said:

Leuk dat je ook de winterkamperfoelie hebt Bernaar! Het is een van mijn lievelings struiken.

Bij mij ook, @appelvrouw .Momenteel heb ik er 4 staan.waarvan 2 gestekt van de moederplanten,dus deze zijn nog wat kleiner.

Zolang er blad aanhangt,vallen de bloemetjes niet zozeer op,'t is pas vanaf wanneer de blaadjes gevallen zijn dat de schoonheid van de plant tot z'n recht komt door de mooie kleine witte bloempjes op de kale takken.Maar momenteel geniet ik al van de geur als ik er langskom.Én van de hommeltjes en de bijtjes die errond vliegen.😉

Geplaatst:

Ik kocht mijn Amaryllis ook vanwege de korte steel… @appelvrouw 20cm beloofde het bordje wat erbij stond. Ik waagde het…en blij mee; 5 gevulde bloemen op een steel ; genieten! 😍

Ik heb eerder ze ook wel als snijbloem gekocht en dan de steel vullen met water en met een lint op de kastdeurtjes gehangen…( zag ik bij een bloemist en wilde dat zelf uitproberen) 😊

Maar nu ze te koop zijn op korte steel vind ik dat toch mooier! 😍

Die van jou is idd super kort; bijzonder! 😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎄🌱IMG_6512.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.