Geplaatst: 21 december 202521 Dec Ja ik wist niet dat dat als eigenschap erbij vermeld werd..ik kreeg hem als cadeautje. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Afgelopen jaar was mijn eerste seizoen met een moestuin bij een vereniging. Natuurlijk heb ik ook bloemen gezaaid en geplant. Komend jaar maak ik zelf een aparte hoek met vaste planten en een vijvertje om insecten te lokken. En voor de sier natuurlijk! Goudsbloem en Verbena:Hier rechts in de drie bakken komt de vaste plantenhoek:
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Ziet er allemaal al mooi uit @No Dig Dave !👍Al beslist welke planten er in die 3 bakken komen?Ik heb m'n eigen moestuin,dus ik plant wat ik wil,maar ik kan me wél voorstellen dat de buurman naast jou zou beginnen klagen wanneer je teveel schaduw op zijn/haar planten werpt met die 3 bakken gevuld.
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Dank @Bernaar !Deze planten heb ik onder andere in de planning:Cimicifuga x 'Queen Of Sheba'Kniphofia 'Ice Queen'Verbena bonariensisDeschampsia cespitosa 'Palava'Eryngium yuccifoliumHelenium 'Mardi Gras'Calamagrostis x acutiflora 'Waldenbuch'Ze staan al te wachten in potten tot de compost voor de bakken er is.De tuin van mijn buurvrouw ligt voor mij richting het zuiden, dus ze zal weinig last van schaduw hebben 😊.
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Sommige fuchsias bloeien hier nog steeds, terwijl anderen het uberhaupt moeilijk hebben door koude.Dit jaar een stuk of 15 verschillende "winterharde" cultivars besteld van een fuchsia kweker (omdat ze me niet konden vertellen welke bes ook lekker was om te eten, ondanks dat ze die vraag blijkbaar zo vaak krijgen. Proef dan eens voor je klanten, toch? Haha) uiteindelijk lijkt maar 2 echt lekker, maar ik moet volgend jaar weer proberen.
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Overwinter je ze in een kas, @EdelSpint ?En heb je ze enkel voor de bessen, of ook voor de sier?
Geplaatst: 23 december 202523 Dec @appelvrouw en @Vrouwholle : Houden jullie na de bloei de bollen over voor volgend jaar? En zo ja, hoe doe je dat dan? Ik kreeg er laatst eentje van onze zoon (hij bloeit bijna 😃) en ik vraag me af of ze dus te bewaren zijn. Andere bollen die uitgebloeid zijn zet ik gewoon ieder jaar in de tuin. En dat vermeerdert zich steeds en komt jaarlijks terug. Maar kan dat ook hiermee? 23 december 202523 Dec aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 23 december 202523 Dec Ik zet de amarillis uitgebloeid in de bijkeuken @Dahli tot het groen is afgestorven en dan bewaar ik de bol in papieren zak en pot die einde zomer weer op… lukt nij niet altijd om er weer een bloem in te krijgen …🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🎄🌱
Geplaatst: 23 december 202523 Dec Mij is het nog nooit gelukt een nieuwe bloem te krijgen. Ik zet de pot buiten na de bloei en als hij niet bevriest dan komt er veel blad dat de zomer blijft en dan niks. Of de plant gaat dood omdat ik hem vergeet. Dus ik doe mijn best niet meer, ik koop ze ook niet echt maar krijg er wel eens een als een soort traditie rond onze trouwdag. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 december 202523 Dec Ik bewaarde ze altijd vorstvrij in de winter, en dan in het late voorjaar de tuin in de vollegrond met wat mest. In het najaar weer oppotten en dan gingen ze meestal wel bloeien.
Geplaatst: 23 december 202523 Dec Ok, dank jullie wel allemaal! Dan zet ik hem gewoon in de tuin denk ik. Tussen de narcissen. Dan zien we wel wat er van komt.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Op 21-12-2025 om 22:19, No Dig Dave zei:Overwinter je ze in een kas, @EdelSpint ?En heb je ze enkel voor de bessen, of ook voor de sier?Nee gewoon in de volle grond. Als het goed is moeten ze op zijn minst wortel-winterhard zijn.Sier of bessen. Hmmm. Gewetensvraag. Ik heb steeds de neiging om alles in de siertuin wat niet eetbaar is, te rooien. Dus nee, ik heb ze voor sierwaarde, maar wil blijkbaar in een SHTF situatie ook van mn bloemen kunnen eten (daglelies, dahlias, oma's oorbellen, hosta's etc.). Zelfde geldt voor de fuchsias.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Je bent in ieder geval goed voorbereid @EdelSpint, voor 'the shit". En als het er dan ook nog mooi uitziet is dat alleen maar meegenomen 😊.
Geplaatst: 25 december 202525 Dec Hier staat inmiddels een heel legertje aan amaryllisbollen die ik over heb gehouden uit vorige jaren. In de overjarige bollen komt bijna altijd wel weer een bloem, de kleintjes (die aan de moederbol groeiden) hebben vaak een jaartje nodig. Wat ik doe: na de bloei maakt de bol loof aan om voedingstoffen in de bol te kunnen krijgen. Dat laat ik lekker z'n gangetje gaan in de pot waar hij in staat totdat hij naar buiten kan. Soms plant ik ze uit (pas op, slakken zijn er dol op!), maar soms staan ze het hele jaar in hun pot. Wel zo nu en dan wat voeding toevoegen. Rond september/oktober haal ik ze uit de pot/uit de grond en laat wortels en loof dan in een krant/doos helemaal opdrogen/afsterven in de garage. Dat duurt een week of 5/6 en dan is het alweer december en pot ik ze weer op. Dan schieten ze weer uit en komt er (vaak) ook weer een bloem in.
Geplaatst: 3 januari3 Jan In de tuin in het westen bij de directe buren een prachtige oude hamamelis die ook als een soort Kerstboom wordt gebruikt ( vind ik vreselijk om aan te zien😜) en ook een rhododendron in winterbloei. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 januari3 Jan 2 hours ago, appelvrouw said:In de tuin in het westen bij de directe buren een prachtige oude hamamelisPrachtige struik!Ofwel zijn de buren al stokoud,ofwel stond die toverhazelaar er al toen ze het huis in kwamen.😁Die van mij staat er nu al zo'n 7 jaar,en is nog niet hoger dan 1 van de zijtakken van deze........😂
Geplaatst: 4 januari4 Jan De Winterkamperfoelie heeft nog steeds blad....kale takken laten de bloempjes beter uitkomen.De bloei van de Sneeuwbal heeft wat te lijden gehad onder de vrieskou,maar die herpakt zich meestal wel.2 van m'n Helleborussen komen al openEn bij de klimop beginnen de bessen stilaan te rijpen,dus binnenkort weer meer gevleugelde vriendjes in de tuin.Voor de meeste insecten is het momenteel te koud.
Geplaatst: 4 januari4 Jan 14 uren geleden, Bernaar zei:zo'n 7 jaar,en is nog niet hoger dan 1 van de zijtakkenKlopt de struik/boom staat er waarschijnlijk al een jaar of 70 misschien langer en was al een boom toen wij bijna dertig jaar terug in deze wijk kwamen. Hij is mooi op één dikke stam en bloeit ieder jaar volop.De winterkamperfoelie is ook een van mijn favorieten.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 januari6 Jan Deze bloemen staan niet in de tuin, het zijn stekken die ik ongeveer een week voor de vorst in november gemaakt heb. De moederplanten stonden wel in de tuin, en in mei gaan deze ook naar de tuin.Franse geranium. Ik had gelezen dat de bloei wordt getriggerd door een koude periode, en die hadden ze dus gekregen ook (niet opzettelijk, maar wilde ze zo laat mogelijk stekken).2 soorten salie, ben even de namen kwijt maar de labels zitten nog in de planten die in de schuur staan. Ik had ze nog niet uitgeplant.In detail: Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 januari7 Jan Ik zag gisteren toevallig in Mechelen bij mensen binnen geraniums staan, in volle bloem, met zulke dikke stelen dat ze zeker jaren oud moeten zijn. Heb me nooit gerealiseerd dat dit kon! De geraniums staan nu in de tunnelserre maar met de kou van de afgelopen dagen, vrees ik voor het overleven ervan.
Geplaatst: 8 januari8 Jan Waarschijnlijk de P. zonale? Dat is, samen met de hangende geranium, de klassieke geranium. De Franse P. grandiflorum is er volgens mij pas in de laatste jaren bijgekomen. De zonale kan ook totaal geen vorst hebben, de grandiflorum kan heel lichte vorst verdragen, of stond vorig jaar toevallig heel beschut. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 10 februari10 Feb M'n Toverhazelaartje begint te bloeien,net zoals de Krokusjes.De Rode Ribes maakt intussen al vele bloemknoppen aan,hopelijk gooit een eventuele winterprik geen roet in het eten....
Geplaatst: 25 februari25 Feb Ik had een Helliborus in pot die zielig stond te zijn…😬Bij nader onderzoek bleken alle wortels weggegeten en stond de plant feitelijk los op de aarde..😞Zo jammer want was net een mooi soort…Heb ik de plant (einde herfst was dat) in emmertje met bodempje water gezet onder mijn afdak…ik verwachte er eingenlijk niks van…. Maar hé kijk nu!!!🎉Die ga ik maar snel een “ in the picture” plek geven 👍😍🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: 25 februari25 Feb Leuk dat die het tóch overleefd heeft, @Vrouwholle!☺️Als ie terug in een pot gaat,oppassen met watergift,want ze houden niet zo van natte voeten.Ik heb er vorig jaar daardoor 1 kwijtgespeeld en 2 nog juist kunnen redden....Die 2 zijn er terug bovenop aan 't komen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.