Geplaatst: 17 september 202517 Sep Oh de Zoete Jan had ik ook vorig seizoen @Kruidenvrouwtje ..zo heerlijk zoet!! En dat ze klein zijn kwam juist prima uit in mijn vakken van 30x30…👍😊Ik ga die volgend seizoen zeker weer zaaien! 😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 28 september 202528 Sep Auteur Ik heb ook nog een freaky mais (painted mountain) Deed niks maar werd wel steeds wat breder dus bandvorming. Heeft ook nu pas bedacht om te gaan bloeien, maar dat is inmiddels toch wat laat 😄 28 september 202528 Sep aangepast door woldistel
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Rassenproef Dubbelzoete Suikermaïs (sh2-gen): In 2026 is mijn vergelijkend onderzoek naar dubbelzoete suikermaïsrassen (sh2-gen) voortgezet. Alle geteste rassen binnen dit genotype kunnen elkaar onderling bestuiven zonder verlies van de zoete smaak.In 2026 zijn drie rassen met elkaar vergeleken:Tasty Sweet F1 (in 2025 de winnaar)GoldCrest F1 (nieuw F1-hybride ras)Golden Rush (nieuw zaadvast ras) Bloei en bestuivingTasty Sweet F1 kwam dit seizoen als eerste in bloei, ongeveer een week eerder dan GoldCrest F1 en Golden Rush. Hierdoor heeft het stuifmeel van de andere 2 rassen ervoor gezorgt dat de kolven van Tasty Sweet F1 geheel bestoven waren. GoldCrest F1 & Golden Rush bloeien net de kort met de mannelijke bloemen om de eigen kolven geheel te bestuiven. Opbrengst en smaakGoldCrest F1: Behaalde de hoogste totale opbrengst. Het ras vormde consistent 2 tot 3 kolven per plant. De opbrengst lag hiermee circa 10% hoger dan bij Tasty Sweet F1 en circa 30% hoger dan bij Golden Rush. Tasty Sweet F1: Bleek wederom ongeëvenaard in smaak. Het ras was opnieuw het lekkerst en had het hoogste suikergehalte van de drie. Golden Rush: Zaadvast ras met een redelijke opbrengst, maar bleef in totale massa en bestuivingsgraad achter op de twee F1-hybriden. Nu moet ik de smaak wel nuanceren, naast elkaar proef je verschil maar afzonderlijk zijn alle rassen erg lekker en zou je het verschil niet merken. Beknopte terugblik: Resultaten Proef 2025In 2025 werden vier rassen vergeleken: Tasty Sweet F1, Damaun, Zoetje en de eigen kruising F1 Damaun × Zoetje. Tasty Sweet F1: Hoogste opbrengst (5.017 g / 15 planten), het zoetst en het lekkerst zonder melige nasmaak. Zoetje & F1 Damaun × Zoetje: Zeer verdienstelijke opbrengst (slechts 5% minder massa dan Tasty Sweet). Wel waren bij Zoetje de kolfbedekkingen met blad aan de top minder gesloten, wat een hoger risico op vogelvraat gaf. Damaun: Bleef met circa 15% minder opbrengst (4.314 g / 15 planten) achter op de rest en vertoonde meer variatie in planthoogte. ConclusieVoor wie op zoek is naar de allerbeste smaak met goede productie is Tasty Sweet F1 de absolute winnaar. Zoekt men echter naar maximale massa en aantallen kolven per plant, dan is nieuwkomer GoldCrest F1 zeer veelbelovend.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.