Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allen!

Ik ben nieuw op dit forum en ben wat advies nodig. 

Een paar weken geleden heb ik mijn druif geplant. Dit ging hartstikke leuk en goed, totdat - sinds een paar dagen geleden - alle bladeren slap gingen hangen. Ik weet niet zo goed wat ik kan doen om mijn druif weer blij te maken.

Advies is daarom van harte welkom!

20250531_095204.jpg

Geplaatst:

Beetje vage foto, maar ik zie niks bijzonders. Op de slap hangende bladeren na.

Je schrijft: "een paar weken geleden geplant". Dus waarschijnlijk geen gevolg van zonschade.

Wel behoorlijk laat, zeker met het mooie en vooral erg droge weer dat we hadden. De warmte maakt dat de plant wil groeien, terwijl er nog niet voldoende wortels zijn om water aan te voeren.

Bij eerder planten (2e helft maart, 1e helft april) heeft de plant meer tijd om eerst voornamelijk wortels te maken.

Hangt ook van de opkweek af: planten opgekweekt in pot hebben al veel meer wortels dan de goedkope stekken van b.v. Lidl en Aldi. 

Ik zou tijdelijk een paar keer water gaan geven, een paar liter per keer. Maar alleen als ik weet dat de grond erg droog is. Graaf eens -met b.v. een plantschepje- een gat van ca. 15 - 20 cm diep. Op ongeveer 30 cm afstand van de druif. Ook onderin droog? -> dan (en alleen dan) water geven.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik denk dat het een maand, hooguit anderhalf geleden is. Ik heb deze gekocht bij de intratuin. Het was dus geen goedkoop stekkie.

Ik heb de grond wat er in zat (gewoon de tuinaarde dus) vervangen met nieuwe potgrond, vermiculiet, extra mest en dan de struik er in. Uiteraard genoeg grond los gemaakt in het gat en erom heen. 

Met de regen van afgelopen week kan het toch niet de droog zijn? Daarvoor was er nog niets aan de hand... ik ga je advies zeker opvolgen. Dankjewel!

Geplaatst:

Misschien was de potgrond te zuur. De grond moet eerder kalkrijk zijn, dan zuur. 

Door mest kunnen de wortels verbranden. Ik doe nooit mest bij nieuwe aanplant. Plus dat ook de mest te zuur kan zijn.

Vermiculiet is echt niet nodig, aangezien hij niet in een pot staat en druiven diep gaan wortelen, dus vermiculiet aan de oppervlakte helpt niks. Maar een kleine hoeveelheid kan ook geen kwaad. 

De manier van planten was dus niet ideaal. Een plantgat met wat puin en wat kalkkorrels, is hoe ik druiven aanplant of verplant. 

Als hij het een paar weken goed deed en nu niet meer, dan zijn de wortels het probleem. Te droog of juist te nat, denk ik. Mijn druif hing ook slap, daar had een woelmuis omheen gegraven. Dat lijkt me hier niet. Mijn gok is te nat. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Dat het geen goedkope plant was zegt niet zoveel helaas. Druiven stekken makkelijk en krijgen al snel veel gewas als ze in een mas zijn opgekweekt. Ik denk een klassiek kasplantjes effect, versterkt door de 'vertroeteling' met verse potgrond en mest!

Geef de druif maar een parasolletje deze zomer als het extreem zonnig is en houd inderdaad het waterniveau in de gaten maar voorkom dat je teveel giet. De keuze om het plantgat te verrijken met potgrond is niet zo slim, dat heeft een druif helemaal niet nodig en die heeft vooral goed gedraineerde grond nodig om te groeien. 

Als je 'm dit jaar laat overleven dan zal ie volgend jaar al een stuk lekkerder groeien. Dus beperkt water, een zonnescherm en absoluut geen nieuwe mest/compost! Denk ook aan de wijngaarden in Zuid-Europa waar de druiven in steenachtige en kurkdroge bodems nog prima groeien... 

Geplaatst:
  • Auteur

Ah okay! Ik heb vandaag een ander rek geplaatst waar die op kan klimmen, dus ik moet de plant eigenlijk verplaatsen. Nu doen of nog even mee wachten?

Ben nu helemaal in de war haha

Geplaatst:

Doe maar meteen, dat verplaatsen. Probeer de kluit, in het formaat van de oorspronkelijke pot, in zijn geheel op je schep te nemen en in het klaarstaande plantgat te vleien. 

Parasols voor druiven heb ik nog nooit van gehoord, dat is onzin. Zet hem op de meest zonnige plek die je hebt. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic