Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgette plant sterft af


cmz

Aanbevolen berichten

Hallo, dit jaar heb ik voor het eerst een moestuintje (voornamelijk in potten) en de eerste maanden groeiden de courgetteplanten in mijn emmers erg goed. Een paar weken geleden kreeg 1 van de planten wat gelige bladeren en is binnen 2 weken volledig afgestorven. Ook de 2e plant is inmiddels aan het afsterven (zie foto 2) en de bevruchte courgette groeit niet meer. Helaas heb ik ook bij m'n laatste plant gele stippen op het blad ontdekt en ik vermoed dat ook deze hetzelfde probleem heeft en niet lang meer zal bloeien. Weet iemand wat mijn planten mankeren en nog belangrijker: is mijn laatste plant nog te redden of is het een virus en kan ik beter alles zo snel mogelijk ruimen? Alvast bedankt.

p1020964-(small)28841340710229.JPGp1020966-(small)56151340710261.JPGp1020973-(small)79241340710259.JPGp1020963-(small)22681340710833.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de grond in de potten is uitgeput....

 

en ook: als zo'n zwarte bak op tegels staat, kan bij een warme dag, de grond in de pot ook heel snel uitdrogen en het wordt er dan ook te warm voor de wortels in.

 

Ik zou hem in de volle grond zetten of voeding geven en de pot afdekken tegen al te veel zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is mijn laatste plant nog te redden of is het een virus en kan ik beter alles zo snel mogelijk ruimen? Alvast bedankt.

p1020964-(small)28841340710229.JPG

Die gele stippen zijn de eerste symptomen van valse meeldauw (een schimmel). Met een fungicide is zoiets nog onder controle te houden maar wil je zoiets niet gebruiken dat is het gewoon einde plant.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik denk zelf dat de kans klein is dat het ligt aan voeding, water, zon etc want heb daar goed op gelet en de pot is echt ruim genoeg (40cm doorsnede). Bovendien heeft de plant die wel direct in de grond is uitgeplant er ook last van, valse meeldauw is dus het meest aannemelijk alhoewel ik aan de onderkant van de bladeren geen duidelijk schimmelsporen kan zien/ voelen. Kan iemand uit ervaring een specifieke fungicide aanraden die goed werkt tegen valse meeldauw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...