lorre Geplaatst: 26 juni 2012 Geplaatst: 26 juni 2012 Beste leden, ik heb al op verschillende foto's van redelijke ervaren moestuinieder. Die in hun serre potten hadden ingegraven met daarin tomatenplanten.In plaats van in de volle grond in de serre. Wat is het idee hier achter ? Quote Ist vandage ni tis vo morge
sannie Geplaatst: 26 juni 2012 Geplaatst: 26 juni 2012 volgens mij i.v.m bodem moeheid de potten worden met verschillende soorten grond gevuld voor betere groei. Quote
RobO Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 klopt, je hebt dan verse grond en wel flinke potten nodig.... Ik heb het wel eens geprobeerd met kleinere potten, de tomaatjes gingen toen bonsaien. Ze dachten dat ze het nog moeilijk gingen krijgen en dat ze zich maar snel moesten gaan voortplanten: iets eerdere bloei, minder stengel/blad, minder maar wel lekkere vruchten. Het idee kwam van http://www.tuinkrant.com/artikel/tompotten-tomaten-potten-houden Quote
rubo Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Klopt wat Sannie zegt. Dat heeft met de bodemmoeheid te maken. Zo kan je ieder jaar verse grond nemen. Ze staan in emmers (of potten) van minimaal 12 ltr. Hierin horen vrij grote gaten te zitten omdat een tomaat niet te lang met z'n wortels in het vocht wil staan. Verder bevorderd het de doorstroming van de grond in de pot. Zo wordt het overschot aan zouten uitgespoeld. Ingraven in de kas vind ikzelf geen goede methode omdat je dan geen controle hebt over de watergift. Ik zet de emmers op plantschotels zo dat ik na een watergift kan zien of het al op de plantschotel verschijnt. Dan weet ik dat ze genoeg hebben. Hetzelfde kan ook voor komkommers en paprika's en na de oogst ruim je alles weer op voor volgend jaar. Quote met vriendelijke groet, Rubo
lorre Geplaatst: 27 juni 2012 Auteur Geplaatst: 27 juni 2012 Dus in plaats van veel moeite en geld de steken om de aarde in uw serre te verbeteren. En om de zoveel jaar de aarde uitscheppen of onder water zetten. Gewoon paar grote potten vullen met nieuwe aarde en de potten in u serre zetten.Waarom ben ik daar niet opgekomen ? Quote Ist vandage ni tis vo morge
Borsalino Geplaatst: 30 juni 2012 Geplaatst: 30 juni 2012 Ingraven doe ik juist wel om volgende reden. Je hebt meer hoogte. Ik gebruik Action 12 liter bouwemmers en die zijn zwart, dus worden sneller te warm voor de wortels.In de grond hebben ze dan koele voetjes. Ik plant ze pas uit als ze al redelijk groot zijn, want dan is juist het beter dat de emmers wat warmer zijn voor hun voetjes in het voorjaar. De wortels kunnen door de gaten nog een eind in de grond op zoek naar water, zijn minder afhankelijk van watergift zoals ik net ondervonden heb met op reis te gaan en de onderhouder van dienst er met zijn klak naar gegooid had. Het oogst mooier Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.