Bolmo Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Beste allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en nog niet volledig bekend met alle 'huishoudelijkheden' en gebuiken. Vergeef me alstublieft een eventueel verkeerd geplaatst topic. Ik volg nu enige tijd met belangstelling het Moestuinforum vanaf de zijlijn en heb besloten dat ik zelf groente of fruit wil kweken en/of telen. Nu zijn er echter enige factoren die mij in deze wens belemmeren... Ten eerste heb ik niet de beschikking over eigen grond. Ik woon in een studentenkamer, met slechts één (vrij groot) raam op het noorden. Ten tweede heb ik als student relatief weinig tijd en geld. Kortom, ik ben op zoek naar een manier om binnenshuis iets te verbouwen. De vereisten zijn: de plant(en) moet(en) tegen weinig zonlicht kunnen, het geheel moet onderhoudsarm zijn, en goedkoop te realiseren. Nu ben ik op het spoor gekomen van de zogenaamde 'windowfarm', hier wellicht bekend. http://www.windowfarms.org/ Deze installaties zijn echter (nog) niet te koop in Nederland, en zelf maken kost me teveel moeite. Mijn vraag is dus: wat zou ik in mijn raam kunnen verbouwen dat aan de gestelde vereisten voldoet? Het geheel hoeft uiteraard niet op de windowfarm te lijken. Zou ik van mijn vensterbank een soort binnentuintje kunnen maken? Alvast bedankt, Arjan Dit is het betreffende raam Quote
Rantje Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Welkom! Een heel leuk idee maar met weinig tot geen zon kom je niet echt ver denk ik. Wat wel een leuk idee is dat zijn kiem- en microgroenten. In de bieb kan je het boekje van Peter Bauwens lenen, staan heel veel suggesties in.Maar 't is reuzen gezond, heel snel, kost weinig en 't is eetbaar en makkelijk Ik heb zo'n torentje maar met jampotten, lege eierschalen, watten, plasticbakjes enzo kom je een heel eind. Je kan taugee maken, sterrenkers, broccoli en radijskers, zonnebloemenpitten enzo...kan je allemaal als spruitgroenten eten. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bolmo Geplaatst: 27 juni 2012 Auteur Geplaatst: 27 juni 2012 Hallo Rantje, Dank voor je welkom en de tips! Ik zal eens op zoek gaan naar het betreffende boekje. Zouden Cherry-tomaatjes in een pot het redden? Of sla? Paprika? Quote
eva1986 Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Hoi Arjan! Welkom op ons gezellige forum! (niets van mij bij hoor, maar ik vind hier een "ons" gevoel heersen! ) Het grote nadeel van je raam op het noorden is het gemis van de zon. Dus zou je er bijvoorbeeld tomaten willen kweken, is er niet genoeg licht voor vruchtvorming, of het afrijpen van de vruchten. Bovendien denk ik dat je aardig ielige (=lange dunne) plantjes krijgt. Sla zou ik zeker proberen! Pluk sla, of klein duimpje... En wellicht dat een aantal kruiden (even de schaduwminnende planten uitzoeken!) ook wel zou kunnen! Eventueel bijlichten zou een optie zijn (ja, het bloed stroomt waar t niet gaan kan, dus dan wordt je creatief! ), daar zou je je wel in moeten inlezen, (wietfora ), want met een spaarlampje kom je er niet... Zonlicht: 100 000 - 130 000 lux (100 - 130 klx)Daglicht, indirect zonlicht: 10 000 - 20 000 lux (10 - 20 klx)Bewolkte dag: 1000 lux (1 klx)Kantoor: 500 lux ter vergelijking een spaarlamp: 55-60 lumen per watt Er gaat niet boven zonlicht! Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar je moet wel een goede lamp (en waarschijnlijk ook armatuur) aanschaffen. Qua beluchten, ik had voor een hele kast één computer ventilator, maar Orchideeën houden van hoge luchtvochtigheid, wellicht is zo'n ventilatortje wel voldoende voor jou aquarium! Succes in ieder geval! (en kijk eens bij de weedkwekers op de fora, veel interessante info over binnenteelt daar! ) Dit even uit een andere post van mezelf geplukt... Succes in ieder geval! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Rantje Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Sommige groenten doen het wel met wat minder zon.Tomaat, paprika, peper enzo hebben echt zon nodig. Sla doet het denk ik al helemaal niet binnen. Je zou pluksla kunnen proberen.Ook daar kan je de jonge blaadjes al eten, babyleaf zeg maar. Maar echte kroppen denk ik niet hoor.Soms moet je natuurlijk gewoon iets proberen, anders zo je misschien wat kruiden kunnen proberen. Gewoon bij aldi of Lidl een potje basilicum en bieslook ofzo.Evt. Zou je een tl lamp iets kunnen maken, dan heb je net wat meer licht, geen idee of het werkt alleen Overigens zijn volkstuintjes soms best heel goedkoop...is ergens een topic over maar sommige betalen amper iets voor een heel jaar. Misschien samen met iemand delen? Of een gemeenteplantsoentje toeeigenen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bolmo Geplaatst: 27 juni 2012 Auteur Geplaatst: 27 juni 2012 Een volkstuintje huren is denk ik net een stap te ver. Ik heb nauwelijks ervaring met tuinieren. Verder kost een volkstuin onderhouden veel tijd, en zijn deze tuintjes, althans hier in Groningen, lastig te krijgen. Ik kan op internet bar weinig vinden over wat binnen te verbouwen is, dus ik denk dat ik inderdaad iets moet proberen. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte! Quote
Erny Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 Ik heb je een pb gestuurd met wat Groningse volkstuininfo en het adres van De Stadsakker in Groningen... (winkel voor stadsmoestuinders...). Quote
Moestuin_op_pootjes Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Wat een geweldig leuk ontwerp die windowfarm! Begin van dit jaar had ik ook nog geen moesttuintje maar wilde wel graag groente in mijn vensterbank.ik heb toen courgettes gezaaid.Toen ze te groot werden voor mijn vensterbank heb ik ze via een oproepje op facebook uitgedeeld.Nu groeien "mijn" plantjes verder bij andere in de tuin, af en toe krijg ik een update van hoe ze erbij staan.Soort adoptie-project Quote
Rantje Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Er bestaan van die systemen waarbij je een soort van lichtbak hebt en ook in de winter sla kan telen. Maar das heel duur en vraag me ook wel of het werkt Kan je raam ook open?Dan zou je balkonbakken kunnen ophangen. Die zijn bij de Action erg goedkoop Maar kiemgroenten zijn ook best leuk hoor, en die mogen juist niet in de zon Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bolmo Geplaatst: 28 juni 2012 Auteur Geplaatst: 28 juni 2012 Op hoop van zegen... Ik heb nu vier (kruiden)plantjes in mijn vensterbank gezet... Op de foto is te zien wat voor soort plantjes het zijn. Uiteraard heb ik me in de winkel nog even kort laten voorlichten, maar de vraag is natuurlijk: hoe groot achten jullie de kans dat dit een succes wordt? Persoonlijk heb ik nog wel wat zorgen: staan ze niet te dicht op elkaar zo? Zouden deze soorten het binnen halen? Wanneer kan ik "oogsten"? Ik ben een groentje, zullen we maar zeggen. Dit is puur bedoeld als experiment, elk resultaat is in beginsel meegenomen. Quote
greetje Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 hoi bolmo..die maggiplant kan erg groot worden, hoor en breed dus ooktuinkers kun je ook zaaien natuurlijk, lekker op brood en in de slaen bieslook kan ook best wel in een potjegezien de ruimte die je hebt....zou ik ze in wat grotere potten zetten verder zie ik op de 1ste foto een verwarming onder de vensterbank, daar zul je zeker in de herfst/winter rekening mee moeten houdenen als je toch experimenteert zou ik zelf cherrytomaatjes proberenwant wie niet zaait, die niet oogst Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Rantje Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Tomaatjes gaat echt niet werken. Het kan wel als er zon staat bij die is er niet. Dan zijn er toch meer mogelijkheden. Minder oogst dan buiten maar minder oogst is altijd nog beter dan géén oogst Maggi kan best groot worden maar staat graag in de schaduw buiten dus wie weet lukt het!Zou ze wel in grotere potten zetten. Heb je een Action in de buurt? Ook basilicum is best makkelijk om zelf te zaaien namelijk. Action heeft van die aardewerk potten met zaad en zo... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Basilicum moet denk ik in een ander potje. Die wil van onderaf water krijgen geloof ik (ik heb ze alleen in de vollegrond, dus weet het niet zeker hoor). Maar zo'n opgetrokken kas-plantje kan niet veel hebben. Ik zou alles in een grotere pot zetten, en je kunt er nu al lekker van knippen en oogsten. Als je ze maar niet helemaal kaal knipt, dan lopen ze weer uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eva1986 Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Is het Lavas??? (maggi-plant) want dat worden echte joekels hoor! (wellicht selderij ipv maggi???) Ik zou ze ook in grote potten zetten! Potgrond gaat qua voeding ongeveer 6 weken mee, daarna zou je ook bij moeten gaan mesten. Waertgift even mee oppassen, te nat is niet goed, en te droog ook niet. Ik zou ze in een plastic potje (niet mooi maar och...) op een schoteltje zetten. Basilicum van onderen water geven, dus in het schoteltje, en de rest komt niet zo nou. Wat ze na een half uurtje na het water geven niet opgezogen hebben weer uit het schoteltje halen, dan voorkom je rottende wortels! Succes!! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Agneskitchengarden Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Citroenmelisse is ook een kruid dat het goed doet in schaduw. Je kunt dit kruid met citroensmaak lekker door salades heen doen en er thee van zetten.Verder zijn munt, bieslook en peterselie geschikt voor schaduwrijke plekken. Quote I'm living the good life in my kitchen garden!http://www.kitchengardenshop.nl
dennislp Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik me inlezen in het gebruik van tl-buizen , en in je vensterbank verder gaan met kamer planten Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.