Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Drogen met Machine (bv Stockli)

Featured Replies

Geplaatst:

@appelvrouw Klopt 😄. Vorig jaar hebben we het hier ook over gehad. Droger staat nu op 55 graden. Half droog doe ik gewoon op het oog en daarna gaan ze inderdaad de vriezer in. Zo makkelijk af en toe een handje pakken voor wat dan ook. Vanavond zet ik er ook wat op olijfolie met kruiden overigens. Die snacken we deze week lekker op.

Geplaatst:

Kijk, mijn geheugen doet het wel ik kon het alleen niet vinden. Misschien droog ik ook nog wel een plateautje. En dan meteen nogmaals komkommerchips maar dan iets dikker gesneden dan de vorige.

Geplaatst:
2 uren geleden, appelvrouw zei:

nogmaals komkommerchips

Ik had een plateautje over en heb ook een komkommer op de laatste gedroogd. Ik had er za’atar als smaakmaker over gedaan voor het drogen. Die combi vond ik toch te grassig. Ben nog aan het denken wat een betere toevoeging zou zijn.

Geplaatst:
12 uren geleden, Dahli zei:

Ik knip ook altijd kanten kleedjes als ik bakpapier gebruik 😊

Waarom ben ik daarnooit op gekomen? Slim slim, dank voor de tip!

Geplaatst:

Smelten die kleedjes dan niet?

Geplaatst:

Bakpapier smelt niet gaat hooguit in de fik boven de 250 graden.

Die kanten kleedjes zijn recyclebaar, aan twee kanten te gebruiken. Met bietjes drogen kleuren ze wel in, ook de bruine variant.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Jij gebruikt nu toch ook bakpapier zeg je? En als je vraag is of siliconen matjes smelten, dat is zeker ook niet het geval. De siliconen droogmatjes die ik gebruik zijn ervoor gemaakt. Maar ook als je siliconen bakmatjes zou gebruiken smelten die vanzelfsprekend ook niet. Drogen gebeurt op veel lagere temperaturen dan dat je ze in de oven zou gebruiken. Je hebt zelf onlangs nog een brood gebakken in die siliconen broodvorm. Op een veel hogere temperatuur.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Ja silicone, dat snap ik wel. Maar er werd kanten kleedjes genoemd. Dat snapte ik niet, het zijn dus siliconen matjes.

Geplaatst:

Nee. De genoemde kanten kleedjes zijn bakpapieren matjes waar Dahli, en ik ook trouwens, met een schaar een “kanten kleedje” van hebben gemaakt zodat de lucht wel door gaatjes gaat in tegenstelling tot een volledig dicht rondje bakpapier waar de lucht niet dóórheen kan. Dahli noemde die ingeknipte rondjes kanten kleedjes want daar lijken ze vaagjes op. Nogmaals goed over lezen dan snap je het wel.

Geplaatst:

De couregette-droogfabriek.

IMG_20260813_154231815_PORTRAIT.jpg

Inderdaad maar liever even buiten, met een gaasje voor het gat in de deksel.

Geplaatst:

Zeven (!) lagen, wauw.

Geplaatst:
5 minuten geleden, woldistel zei:

Inderdaad maar liever even buiten, met een gaasje voor het gat in de deksel.

Ik had hem gisteren ook buiten staan. Voordeel met deze temperaturen: de thermostaat springt veel minder aan omdat hij nauwelijks afkoelt.

1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Maar er werd kanten kleedjes genoemd.

Daar bedoelde ik mee: zoals je dat vroeger op de kleuterschool leerde. Dat moet jij vast ook nog wel hebben meegemaakt. Dat zag er zo uit:

Foto jsw.nl (inspiratie voor het basisonderwijs)

image.jpeg

Maar dan met bakpapier. Zoals @appelvrouw al aangaf, dan kan de luchtstroom erdoor. I.p.v. dat je een dicht vel bakpapier gebruikt. Maar ik denk dat het bij jou niet eens nodig is zoals ik al zei omdat in jouw apparaat de luchtstroom horizontaal is. Appelvrouw, Tanja en ik hebben een Stockli. Die werkt met warme lucht die vanuit onderen circuleert. Die moet er wel doorheen kunnen. Vandaar de geknipte gaatjes in het bakpapier.

aangepast door Dahli
Typo

Geplaatst:

Volgens mij had ik het toch wel duidelijk uitgelegd maar hierbij een foto uit het bietenpoedertopic van toen ik bietenschijfjes aan t drogen was. Ik knip dus niet het hele rondje vól gaatjes maar wel mooi verdeeld. Werkt perfect.

IMG_4157.jpeg

aangepast door appelvrouw
Niet het poeder drogen maar schijfjes😉

Geplaatst:
47 minuten geleden, appelvrouw zei:

Volgens mij had ik het toch wel duidelijk uitgelegd maar hierbij een foto uit het bietenpoedertopic van toen ik bietenpoeder aan t drogen was. Ik knip dus niet het hele rondje vól gaatjes maar wel mooi verdeeld. Werkt perfect.

Ik was in de veronderstelling dat het sowieso wel duidelijk was. Maar blijkbaar niet. Visueel werkt voor sommige mensen beter, dus vandaar mijn toevoeging. Het begrip ‘kanten kleedjes’ dan. Dat je het papier dan vervolgens niet volledig openknipt lijkt me logisch, dan kun je het net zo goed direct op het rooster leggen. Maar misschien mogen we daar ook niet vanuit gaan.

Geplaatst:
3 uren geleden, Dahli zei:

Dat moet jij vast ook nog wel hebben meegemaakt.

Ja zeker, dat herinner ik mij nog wel. Maar die matjes hebben grote gaten, daar zat ik ook aan te denken. Dan kun je daarop toch geen kruiden drogen, dat valt er dan doorheen. Sorry hoor, als ik dom over kom, maar ik heb voor het eerst een voedseldroger en ook op bakpapier is het niet gemakkelijk als ik het eruit haal, want dan valt het er soms nog af. Vandaar mijn interesse in die matjes. Maar ik zie bij Appelvrouw een heel klein mazig rooster, die van mij zijn wat grover.

Geplaatst:
11 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Sorry hoor, als ik dom over kom,

Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik zei juist dat een visueel voorbeeld voor sommige mensen duidelijker is. Dat heeft niets met dom te maken, maar met een andere leerstijl.

Als je het wat lastig vindt om met bakpapier te werken, denk ik dat zo’n matje extra handig is. Dat is wat zwaarder dan dat bakpapier en verschuift daardoor minder snel. Zeker als je met lades werkt zoals bij jouw apparaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.