Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Starten

Mar

Recommended Posts

Bij deze wil ik mij ook graag voorstellen. Met mijn gezin (man en 2 kinderen van bijna 2 en 4) wonen we in Overijssel.

Vanaf zaterdag hebben wij ook een moestuin (ongeveer 75m2, mogelijk 100m2, best groot denk ik om mee te beginnen, of valt dat mee?). In onze wijk is men een initiatief begonnen om moestuinen op te starten. Het heeft even geduurd, maar nu kunnen we zaterdag van start gaan. Zelf heb ik helemaal geen ervaring nog, maar dat hopen we dus te krijgen. Vroeger had mijn opa wel een moestuin. Mijn doel is om vooral groenten en fruit dat je niet zo gemakkelijk meer kunt kopen in de winkel, te gaan kweken. Maar ook dingen die ik gewoon lekker vindt.

Heb al wat op dit forum gelezen en er staat veel informatie op, fijn!

Helaas beginnen we de moestuin dus nu pas, ik vraag me dan ook af wet er nog gezaaid kan gaan worden. Heel graag zou ik bijvoorbeeld frambozen en rabarber willen hebben, maar daar zal ik nog wel even mee moeten wachten tot volgend jaar denk ik. Pastinaken vind ik ook lekker, mogelijk kan ik die nog wel zaaien? Ik zal in ieder geval nog een beetje rondneuzen op dit forum, er staat al veel info op.

Edited by Guest

Welkom Mar!

ongeveer 75m2, mogelijk 100m2, best groot denk ik om mee te beginnen, of valt dat mee?

Lees die zin over een jaartje nog eens terug Zodra je eenmaal bezig bent kom je zoveel leuke plantjes tegen dat je denkt: Waar laat ik het.. Dat denken meer dan genoeg mensen tenminste wel

Succes met de moestuin!

Welkom!

Op het zakje pastinakenzaad staat dat er tot eind juni gezaaid kan worden. Je kunt het er dus op wagen! Wat je zou kunnen doen: zaad op vochtig keukenpapier in een gesloten plastic bakje op een warme plek laten kiemen. Na een dag of 5 of 7 is er een wit worteltje te zien. Dan kun je ze voorzichtig in een geultje in de tuin planten. Het voordeel is dat jij in die 5-7 dagen een stukje van je tuin van onkruid kunt ontdoen en diep kunt losmaken.

Je kan ook nog even snel bij een kweker binnen lopen en wat plantjes halen. Bijvoorbeeld van je pastinaken, verschillende soorten kolen, pompoen en courgetteplantjes, tomaten en paprika. Voor het zaaien kan je je nog net storten op allerlei snijbonen, sperziebonen, wortelen en sla soorten. De scherpzadige spinazie in augustus zaaien etc. Er kan nog echt heel veel. Succes met je nieuwe tuin en veel forum en tuin plezier toegewenst!

Ha, dank voor jullie tips, hier heb ik wat aan! Dank voor de reacties.

Moet wel oppassen idd, want ik ben wel snel geneigd veel te kopen, das niet handig. Eens even kijken waar ik hier in de buurt die plantjes kan halen.

Wil ook een hoekje speciaal voor de kinderen maken, dan krijgen ze er misschien ook wat aardigheid in. Ze zijn nog wel heel klein, dus ik verwacht nog niet veel van hen, maar de aardbeien en tomaatjes die we tuis in de tuin hebben, vinden ze erg lekker (soms plukken ze ze al groen van de plant, bah!)

Voorbereiden is ook al leuk.

Welkom!

Pas op met de kids hoor, groene tomaten zijn behoorlijk giftig!

Met kids altijd snel groeiende dingen erbij doen, of juist iets wat heel groot wordt, zoals een zonnebloem.

Lahyrus is ook leuk, niet eetbaar maar de bloemen ruiken heerlijk en kan je ook nog in een vaas binnen zetten Hoe meer je plukt, des te meer bloei.

Radijs is heel snel te oogsten en echt de snelste onder de groenten.

Tuinkers is iets sneller maar dat zou ik in de vensterbank zetten, zonde van de ruimte in de tuin.

Sugar Snaps, is nu te laat hoor, zijn ook leuk en heerlijk zoet. Oost Indische Kers is ook en aanrader, groeit snel, alles is eetbaar en geeft mooie bloemen. Pluksla is ook leuk en bestaat in verschillende kleurtjes. Als er nog weinig te oogsten valt kan je al wat blaadjes plukken, trouwens dit kan ook met kropsla, en is best lekker op een broodje met kaas bijvoorbeeld.

Wortels zijn ook leuk, bestaan in verschillende kleurtjes maar duren wel vrij lang.

Nou das al een flinke lijst maar ook als ze zo klein zijn kunnen ze het best al leuk vinden.

Succes!

Nu kan je nog andijvie, pluksla, snijbiet, bieten, stamboontjes, courgette, radijs, worteltjes zaaien. Bloemkool en broccoli plantjes bij een merkloos tuincentrum of op de markt, komen op 10 cent het stuk.

Ook Goudsbloem is nog te zaaien. En er is vast nog veel meer, maar dit schiet me nu zo snel binnen

Verder zou je op stukken grond die niet gebruikt worden groenbemesters kunnen zaaien.

En een mooi schema kunnen maken voor wisselteelt e.d.

Dank voor je tips, Rantje.

Idd, die tomaten, die zet ik ook op de moestuin, kunnen ze er niet snel bij.

Inmiddels ben ik al begonnen met planten en zaaien, het tuinieren begonnen

Zo zag het er gisteren uit, net nadat alle tuintjes uitgezet waren.startmoestuin82451341781188.jpg

Beetje droevig nog.