ClaudiaRebecca Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Mijn man wil graag Sint jansolie maken van wilde Sint janskruid . In Griekenland groeit t overal maar hier eerlijk gezegd geen idee. Weet iemand waar hij dit in Nederland kan vinden? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Hier in Zelhem Langs het zandpad, weilanden, etc. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Volgens mij groeit het echt overal..misschien niet in weilanden-land..de polders of zo, maar bv in het Gooi overal op braakliggende velden, bermen etc.Kom anders maar bij mij plukken..het bloeit nu Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ClaudiaRebecca Geplaatst: 4 juli 2012 Auteur Geplaatst: 4 juli 2012 dat worden gezellige tripjes hier zijn we t nog niet echt tegen gekomen, maar we wonen dan ook in een gebied met dikke vette klei (al hebben we eerlijk gezegd ook nog niet heel erg goed gezocht).we gaan de komende dagen 's avonds ff in de omgeving fietsen en dan komen we wellicht wel iets tegen, anders gewoon door naar France Quote
RvO Geplaatst: 4 juli 2012 Geplaatst: 4 juli 2012 Sint Janskruid is volgens mij een plantje van de zandgronden. En ik dacht niet aan de kust (duinen).Zo ff snel uit mijn blote hoofd. Verspreidingskaartjes staan wel ergens op internet. Sorry, zo snel even geen link. Quote
Zeeuw Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Het groeit in alle weilanden / akkers met schrale grond. Op goed bemeste grond is het dus (bijna) niet te vinden.Bij ons aan de kust in zeeland groet het ook in duin natuurgebieden, dit zijn natuurlijk ook voedselarme gronden Quote
ClaudiaRebecca Geplaatst: 5 juli 2012 Auteur Geplaatst: 5 juli 2012 ik had inmiddels ook begrepen dat t groeit op zand/schrale grond en wij zitten hier in Maas en Waal op vette klei.maar manlief belde net, hij is een stuk aan t fietsen, heeft t e.e.a. gevonden, zie vanavond wel de gevonden schatten.bedankt allemaal alvast voor jullie reacties/meedenken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 anders gewoon door naar France (`k heb ook nog stapels calendula-bloemen teveel) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Hier in de kop van Noord Holland heb ik het nog nooit gezien in het wild. Quote
Meegosh Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Mijn ouders wonen in Afferden (om de hoek bij je) er zijn genoeg uiterwaardes/natuurgebieden daar waar je wellicht wel interessante planten/kruiden kunt tegenkomen.. de dijken tussen Druten en Deest worden de mooiste stukken daar genoemd (voor wandelen etc)... Heb voor mijn moeder oa Sleedoorn's geplukt langs een weiland ze hebben zelf altijd wel teveel aan vlierbessen (groeien daar als kool) en mispels (groeit aan de rand van hun stuk tuin).. als we daar gaan wandelen vinden we altijd wel iets leuks .. Quote
ClaudiaRebecca Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Gisterenmiddag heerlijk tijd gehad om even de fietsen bij ons in de buurt, EN natuurlijk sintjanskruid gespot. Gelukkig hadden we een knipschaartje en plastic tassen bij ons. Dus manlief helemaal gelukkig! S avonds onder t genot van retsina en mezes de bloemetjes in een glazen pot, olie erbij en in de zon.Afwachten dus, de rest van de planten in de achterbak om t drogen voor thee (goede tip van jullie) Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Goed gevonden dus Claudia! Mijn St Janskruid zit al in een pot en staat achter het raam in de kas, lekker warm. Bedoel je met de rest van de planten drogen dat je het blad van de St Jan gaat gebruiken voor thee? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ClaudiaRebecca Geplaatst: 11 juli 2012 Auteur Geplaatst: 11 juli 2012 Hoi Jet, kostas heeft de bloemen en verhoudingsgewijs een paar blaadjes gedroogd. Van een Griekse vriend had hij gehoord dat met teveel bladeren de thee snel bitter wordt, ik heb nu een paar keer thee gedronken en t is heerlijk. Quote
Nancy Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Ik maak er St Jansolie van.De bloemetjes moeten bij zonneschijn geplukt worden en in een glazen potje doen, olijfolie erbij tot ze onder staan en dan een aantal weken in de zon zetten.Mijn moeder deed om de paar weken de boel zeven, oude bloemetjes weggooien en dan weer verse bloemetjes bij de olie. Het helpt heel goed tegen brandwonden (ook door de zon verbrandde huid, rode huid, gevoelige huid etc) Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.
jasmin Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Het groeit bij mij in de straat (Amersfoort), in vaseline gaat het ook goed, goed bewaarbaar, prima voor pijnlijke spieren, warmt het vlees.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Nancy Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Verwarm je de vaseline dan? ( zoals sommige recepten te vinden zijn van goudsbloemzalf zal ik maar zeggen ) Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.
jasmin Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Ja, ik heb een ouderwets petroleumstelletje, en een au-bain-marie pan... ik doe het net als met goudsbloemen... opwarmen, laten trekken, afkoelen, weer opwarmen, twee tot drie keer, over twee dagen verspreid, en dan zeven. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
HansK Geplaatst: 15 april 2013 Geplaatst: 15 april 2013 Ik vond net een site over St. Janskruid, waar ook mooie platen op staan. Voor de liefhebber:http://wilde-planten.nl/sint-janskruid.htm Quote
Victorus Geplaatst: 27 april 2013 Geplaatst: 27 april 2013 Je moet oppassen bij inwendig gebruik van preparaten van het Sint Janskruid. Bepaalde geneesmiddellen worden er sneller door afgebroken, o.a. de anticonceptiepil, geneesmiddellen die gebruikt worden na orgaantransplantatie, anti epileptica e.d. Voor meer informatie zie Sint Janskruid op Wikipedia. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.