Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke boombescherming tegen damherten ?

Featured Replies

Geplaatst:

We krijgen al een jaar of 2 bezoek van één of meerdere damherten in een uithoek van de tuin waar we recent ook bomen geplant hebben. De schors van de bomen wordt aangeknaagd. We vermoeden dat het de damherten zijn. Welke bescherming kan het best gebruikt worden hiervoor en hoe hoog moet die worden?

Geplaatst:

Wij hebben geen ervaring met damherten, wel met varkens en koeien in weitjes waar we ook een paar bomen hebben geplant voor schaduw. Daar hebben we van palen met planken bescherming omheen gemaakt. Maar goed, dat is nog te doen voor een paar solitaire bomen per wei. Ik weet niet om hoeveel bomen het gaat bij jou? Schrikdraad zou misschien ook nog een optie zijn.

227_3983.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Dank Jorieke, het gaat hier over een stuk of 18 bomen denk ik. Zo'n planken zijn dan niet praktisch haalbaar. Jouw oplossing is veruit wel veel beter ogend dan eender wat anders.

Ik denk eraan zo'n pijp met gaten aan te schaffen van een meter lang. 4 Euro. Gaat me meer kosten dan de bomen zelf...

boombescherming.jpg

Geplaatst:

Hier lopen ook veel damherten, vreten zelfs de groenteplanten pal naast je voordeur op als je niet oplet, en degenen die de bomen beschermen lijken dat voornamelijk te doen door er een cirkel van gaas/kunstof omheen te zetten.

Bij de planten waar de herten aan de bast zitten zie ik het bij de meesten zo'n 10cm om de stammen staan.

Voor mijn nog kleine boompjes heb ik kippengaas gehaald en stokken van ruim 2m waar ik een stuk vogelnet overheen gooi.

Geplaatst:

Ik heb reeën in de tuin, die hebben een schofthoogte van zo'n 70 centimeter.

Een buis van een meter is voor de reeën al te laag.

De schofthoogte van damherten is zo'n 85 cm, dus je hebt echt een hoge omheining nodig om je bomen.

Als ze echt bij je boompjes willen, gaan ze ook tegen de omheining op staan.

Ze komen dus echt hoog.

Geplaatst:

Als je een hond hebt, of een kennis hebt die de hond wil kammen rond je bomen.. Een wildbeheerder die ik aansprak gisteravond had het erover dat losse plukken hondenhaar de wildsporen verplaatsten. Een geurspoor van vacht van een hond als een duitse herder oid, zou de fourageerpaden verstoren. Baat het niet, schaad het niet.. Meer als bijzaak, naast een fysieke barriere, een geurspoor van een mogelijk roofdier. Geen garanties, van horen zeggen..

Geplaatst:

@Dashbro ik heb een hond, kam haar expres op de plekken waar de herten (en katten) t perceel op komen.....helpt niets :( Verder loopt ze ook constant in de tuin, bij de buren tzelfde met hun hond, en we hebben elke paar dagen de herten op visite.

Hier zijn ze enkel bang voor t jachtseizoen....ze lopen ook gewoon uitgebreid over de weg e.d, de oudere herten gaan echt niet aan de kant.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat van die honden geloof ik niks van. Er loopt hier een Duitse scheper en die doet zijn snuffelronde op het hele landgoed.

De paarden in de weide houden de herten redelijk wel op een afstand, maar toch niet helemaal aangezien we die beesten wel eens zien op de weide staan.

Onze omheining van 1m60 hoog doet hen ook niets. Het is alsof die er niet staat, ze springen er uit quasi stilstand gewoon over.

Geplaatst:

Daarom zei ik van horen zeggen😅

Don't shoot the messenger.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.