Geplaatst: 9 augustus9 Aug Kan dat door het weer of bladluizen komen? Is dit ook bij jullie gebeurd?De bladeren zijn gerold en uitgedroogd, hazelaar vallen van af terwijl het nog groen zijn.Hazelaar had last van groene bladluizen, had 100 lieveheersbeestjes besteld maar was net niet genoeg. Heb geen middel voor gebruikt.Alleen de druiven bladeren, hazelaar bladeren (één daar van heeft geef bladeren meer en de knoppen zijn bruin geworden waarschijnlijk uitgedroogd want dat moest groen blijven.
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Een hazelaar groeit wel over die paar bladluizen heen, dat hoort een beetje bij de natuur. Hoef je geen lieveheersbeestjes voor te plaatsen.Dit is duidelijk verdroging en bladverbranding. Het is dan ook erg droog geweest. Ik zou de aangetaste bladeren en/of takken nu verwijderen. Bij de volgende hitte en droogtegolf iets beter water geven.Naarmate de hazelaars ouder zijn, zijn ze ook dieper geworteld en gaat dit vanzelf goed. Dan zoekt de struik zelf voldoende water.Succes! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Auteur Bladluizen waren echt bomvol (nu zie ik overal de mieren heen en weer gaan).Aha vandaar want heb nooit zoiets meegemaakt, ik gaf weinig maar wel vaker water zodat ik zeker van was dat niet te veel zouden zijn.Van de foto is bijna 3 jarige hazelaar. Andere rassen zijn nog geen twee jaar, één daar van had geen bladeren meer en uitgedroogde knoppen, hopelijk groeien er weer nieuwe knoppen aan. De takken zijn heel erg kort terwijl er maar enkel stam aanwezig is, tot de bodem is er niks over dus dan kan ik niks wat van af halen.Velen heb ik kunnen verwijderen omdat zo van afvalt als je er aan zit, wat nog stevig blijft hangen zal ik morgen van af halen.Vandaag heb ik een grotere potten verplaatst met verse potgronden (en oude zoveel mogelijk verwijderd.) om zeker van te zijn dat goed genoeg ruimte in blijft en voldoende water opneemt.De uitgedroogde plant had bijna geen wortel maar, heb voor de zekerheid een nieuwe plek gegeven dat zo min mogelijk velle zo'n op schijnt.Oh bijna vergeten te vertellen wilde dit ook met je delen, om twee dagen keek ik of nieuwe scheuten kon verwijderen, een dagje heb ik niet naar gekeken dan zag ik dat zelfs twee nieuwe trossen druiven aan het groeien was.Dank je wel 9 augustus9 Aug aangepast door Nieuw
Geplaatst: 9 augustus9 Aug 1 uur terug, Nieuw zei:Vandaag heb ik een grotere potten verplaatst met verse potgronden (en oude zoveel mogelijk verwijderd.)Ik kan je niet helemaal volgen, maar het lijkt erop dat je de hazelaars potten hebt geplant? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Hazelnoten zijn niet erg geschikt om lang in een pot te zetten. Bij veel water geven zijn die in pot gevoelig op de wortel en gaan de wortels rotten/afsterven. Je had perliet aan de potgrond kunnen toevoegen zodat de drainage verbeterde. Wel moet je dan vaker water geven. Maar het beste is het om ze gewoon uit te planten in de volle grond, daar groeien ze vanzelf. Als je geen plek in de volle grond hebt dan is het beter te kiezen voor een plantensoort die je goed in een pot kunt houden.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Auteur Acpronk: dat klopt.Brabantse Tuinprins: Helaas heb ik geen volle grond terwijl ik dat zelf graag wilde hebben.Onder de pot heb ik overal gaatjes aangemaakt, er was geen ruimte meer om een nieuwe aan te maken.Is het mogelijk om normale aard/grond te bestellen? Kan ik dan als nog met de perliet mixen? 10 augustus10 Aug aangepast door Nieuw
Geplaatst: 11 augustus11 Aug Een pot vullen met gewone zwarte grond en daar eventueel perliet aan toevoegen lost het probleem niet op. Alles wat in pot staat moet bij hoge temperaturen flink wat water hebben. Planten met gevoelige wortels krijgen dan al snel last van hun wortels. Het rare is dat de hazelaar in de volle grond als vanzelf groeit maar in een pot lastig is. Er zijn echter meer planten die je maar een beperkte tijd in een pot goed kunt houden. Te denken valt bijv. aan vlier, walnoot en hulst.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.