Geplaatst: Gisteren om 10:361 d Wafels met uitsluitend groentenpoeder vond ik geen succes, @appelvrouw . Ze blijven nat en uit elkaar vallen. Je hebt echt wel melen nodig om een fatsoenlijke wafel te krijgen. Ik gebruik eigenlijk gewoon wat ik op dat moment tegenkom. Vaak boekweit, dat heb ik altijd wel in huis. Maar ik maak meestal een mix, en doe er dan ook rijstmeel, maismeel, witte of bruine Teff, sorghum etc. in. Voorheen ook nog wel de Schär mixen maar dat doe ik helemaal niet meer. Teff ook niet teveel van gebruiken want het is geweldig voedzaam. Het maakt je wafels wel lunchwaardig, zeker als je er ook groentenpoeder door hebt.Groentenpoeder van gedehydrateerde groenten (welke ook) neemt ontzettend veel vocht op, dus je moet de hoeveelheden melk (of water) en eieren aanpassen. De eerste keer verkeek ik me daar geweldig op. Ik had er flink wat groentenpoeder in gegooid en ik blééf maar melk toevoegen, omdat het steeds een droge boel werd. Het eindigde ermee dat ik een enorme hoeveelheid deeg kreeg, urenlang wafels stond te bakken en uiteindelijk een stuk of dertig had of zo 😬. Les geleerd. Nu doe ik dat dus niet meer. Gewoon een eetlepel groentenpoeder aan het beslag toevoegen en extra melk tot de normale dikte is bereikt. Als je dan teveel beslag krijgt, een volgende keer wat minder meel gebruiken. Ik doe altijd maar wat op gevoel, vandaar dat ik weinig recepten post. Het is nooit hetzelfde.Pro-tip: geraspte kaas door je beslag (met of zonder groentenpoeder), zoals ik al eerder in dit topic las. Het resultaat is heerlijke smaakvolle wafels, die je kunt invriezen en meenemen als lunch als je ergens onderweg bent. Geen beleg nodig omdat het ‘beleg’ er al in zit. Jammie. Wij vonden de wafels met bietenpoeder en met wortelpoeder ook erg lekker. Lekker zoet. Dat zal met pompoenpoeder ook wel zo zijn (nog niet geprobeerd). gisteren om 10:431 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Gisteren om 10:401 d Auteur Dank voor je uitgebreide antwoord. Het gaat me eigenlijk een beetje om de ervaring met de meelsoorten. Ik begrijp dat je glutenvrij bakt maar ik ben benieuwd of je binnen dat gegeven een mix hebt gevonden die het goed doet..zeg maar met rijzen van de wafel en zo. Alleen rijstemeel lijkt me bv lastig? Ik wil voor een ander glutenvrije wafel maken en ben dus op zoek naar de beste verhouding zeg maar..ik heb dan wel in huis boekweit en rijstemeel, enne polenta, dat is misschien ook te doen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Gisteren om 10:441 d Ja, ik had net nog mijn bericht aangepast want het was onduidelijk. Alleen rijstmeel is niks. Ik gebruik meestal een mix, met half boekweit en half wat ik verder tegenkom. Gewoon uit de losse pols. Meestal wel ook een eetlepel Teff voor de voedzaamheid. Polenta ken ik niet dus kan ik ook geen advies over geven. Maar het gaat ook prima met alleen boekweit, daar kun je goede glutenvrije wafels mee bakken. Ik gebruik meestal wijnsteenbakpoeder. Je kunt ook psylium toevoegen, niet teveel. Maar dan heb je iets meer ‘gluten’ gevoel. Ik vind dat zelf niet nodig. De wafels worden prima. gisteren om 10:471 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Gisteren om 11:151 d Auteur Ok dank. Met boekweit ga ik dan een dezer dagen aan de gang. Ik heb ook nog een pot losse psylium staan, komt dat ook eens aan de beurt. Teff ken ik niet maar als boekweit voldoet moet dat voldoende zijn. Dus ei én wijnsteenbakpoeder gebruik je? Enfin ik lees de recepten daar wel even op terug. De boekweit zit in een goed afgesloten weckpot maar is wel frankrijkoud..misschien heb ik ook wel wat nieuwere trouwens, even zoeken ik heb teveel plekken in huis waar ik etenswaren opberg🤔 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Gisteren om 12:001 d 43 minuten geleden, appelvrouw zei:boekweitWat ik heel lekker vind en heel voedzaam is amandelmeel, dat kun je gelijk vervangen met normaal meel en wordt niet droog.Als je geen amandelmeel hebt, maar wel witte of bruine amandelen, dan kun je dat vermalen, dat is net zo lekker.
Geplaatst: Gisteren om 13:421 d @appelvrouw zolang je geen beestjes in je meel hebt, en het niet vies ruikt, zou het moeten kunnen. Ik bak ook regelmatig met meel (ruim) over datum. Niet met amandelmeel over datum, dat wordt ranzig door de olie die er in zit. En ja, vaak doe ik ei én iets van wijnsteekbakpoeder. Glutenvrij heeft de neiging droger te worden. Door het ei krijg je meer samenhang. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Polenta wordt denk ik niet gaar genoeg in een wafel. Dan hou je van die harde korreltjes erin (blegghhhh). Maïsmeel moet wel kunnen. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ja daar heb je gelijk in ik zou fijner maïsmeel moeten zeggen..polenta is grove mais. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.