Geplaatst: 1 oktober1 Okt Auteur @Liekie ik heb het gezien en in de beginpost aangepast. Dank je voor het opmerkzaam maken.
Geplaatst: 4 oktober4 Okt Op dit moment is de doos bij mij, en ben ik alles netjes verder in tabellen aan het zetten. Eenmalig hopelijk, zodat Flup vanaf hier weer ermee verder kan en opschonen makkelijker wordt. Wat een weelde, al dat zaad! Zo veel verscheidenheid… (En wat een werk, lol, zelf gewild). Maar de doos gaat komende week dus weer op stap! 4 oktober4 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Oei, ik hoop dat ik op tijd klaar ben met verzamelen van de zaden en drogen enzo. En anders komt dat in de doos van volgend jaar ofzo. Hoe doen jullie dat als jullie nog niet helemaal zover zijn met alle zaden? Het meeste zit al wel in zakjes voor de doos hoor, maar nog niet alles. Sommige zaden liggen nog te drogen en andere hangen nog aan de plant om goed te rijpen en gaan pas deze week of de week erna verzameld worden.
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Geen haast hoor Gitta. Het duurt nog even. De doos moet nog opgestuurd worden naar mij en is er niet gelijk. Ik moet ook nog alle zakjes klaarmaken, maar ik heb dan hoofdzakelijk gekochte en een paar gewonnen zaden erbij.
Geplaatst: 5 oktober5 Okt @Gitta de zaden die hier nog niet klaar waren/zijn, gaan gewoon in de doos van volgend jaar. Gewoon drogen en bewaren. En vrijwel alle planten, muv pepers misschien, bloeien met zoveel overvloed van zaad dat als je dat eenmaal aanwent, het geen probleem meer moet zijn. Altijd leuk, al dat zaad! Voor de doos of om eerder weg te geven 😉. Ik had alvast ruim voldoende om toe te voegen van vorig jaar en dit jaar. Als je zelf droogt heb je trouwens meestal (veel) meer dan als je moet kopen, dan zit er vaak niet zoveel in. En qua vocht: bij twijfel niet doen, beter bewaren. Bij het enige zakje waar ik twijfelde of de zaden al door en door droog waren, maar dat ik toch graag wilde toevoegen, heb ik voor de zekerheid een vochtvretertje toegevoegd (zakje silicium). Dat neemt dan eventuele vochtresten nog weg, mochten die er nog in zitten. Misschien is dat ook een idee als je twijfelt. 5 oktober5 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Auteur Even een algemene mededeling voor iedereen die volgend jaar ook mee wil doen.Jaren geleden, toen ik mee wilde doen aan de biozadendoos, werd mij verteld dat ik met een buitenlands verzendadres niet mee mocht doen. Dit omdat de kans dan groter is dat de doos zoek raakt in de post. Dat geloof ik direct, want dat is bij mij met andere post uit Nederland wel een paar keer gebeurd. Vandaar dat ik een Nederlands postadres voor de biozadendoos gebruik.Wat mij nu ter oren is gekomen (van verschillende kanten!), is dat ook het versturen naar het buitenland flink duurder is dan het versturen binnen Nederland. In plaats van 5,50 Euro betaal je 18 tot 20 Euro voor een pakket van 2 tot 5 kilo (zoveel weegt de doos inmiddels). Dat wist ik niet en vind ik ook niet acceptabel. Het moet voor iedereen wel leuk blijven om mee te doen, het bijzondere van de biozadendoos is juist dat je voor weinig geld (alleen de verzendkosten) leuk en bijzonder zaadgoed ruilt en probeert. Voor dit jaar is het opgelost met de verzendkosten, maar voor het volgend jaar is het verplicht om een Nederlands postadres te hebben.Het spijt mij voor het ongemak en dat ik geen rekening heb gehouden met de verzendkosten naar het buitenland, ik heb nooit geweten dat daar zo'n groot verschil tussen zit.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt De doos is weer onderweg!Na alle opschoonwerk van @Flup heb ik nu alles in tabellen gezet - het zou nu zichzelf moeten wijzen. Wat je helemaal opmaakt graag doorstrepen, wat je aanvult per groep erbij zetten, graag met je naam en de oogst of THT datum, zodat de doos ook actueel kan blijven en er geen naamloze en datumloze zakjes eindeloos in de doos zitten en voor frustratie bij het zaaien gaan zorgen. Mocht je ruimte tekort komen, voeg een extra vel toe, graag per gewasgroep in de zak houden. Tnx. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Tanja65 vanwege de privacy beter de foto verwijderen of het adres onleesbaar maken Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Je hebt gelijk, en hij is al weggehaald 😉 tnx 8 oktober8 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Gewoon even een rare tip hoor ;) maar hebben jullie overwogen de doos via vinted te laten lopen afhaalpunten en een stuk goedkoper? Maar dan wel voor alleen jullie groepje hier houden. Dat doe ik ook wel vaker voor vrienden als ik iets moet versturen. Tis 1 stapje meer werk tis maar een tip You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Dat werkt voor veel spullen maar dat zou ik niet doen met de zadendoos. Pakketten die weken onderweg zijn waarvan je niet weet hoe ze worden opgeslagen gaat de zaden geen goed doen. Dan hebben we het nog niet eens over het risico op kwijtraken en dat verkoop van zaden niet is toegestaan op vinted.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt 1 uur geleden, Kruidenvrouwtje zei:via vintedDaar heb ik ook aan gedacht inderdaad. Ik ben een korte periode lid geweest van Vinted, maar ik had achter elkaar dat het fout liep.2 Personen die zeiden dat ze het wilden kopen en daarna hun account verwijderden. De persoon was dezelfde denk ik. Ik heb het gemeld bij Vinted, maar daar hoor je niets meer van, is prive zeggen ze dan.Ook kon ik daadwerkelijk direct 2 x wat verkopen aan dames, maar die wilden de betaling niet via Vinted laten lopen, maar rechtstreeks mijn bankgegevens hebben. Daar word je juist voor gewaarschuwd. Er zijn mensen die je pasword kunnen aflezen en dan je rekening leeg halen. Dat verzin ik niet, dat heb ik diverse keren op internet gelezen dat het gebeurt. Dus ik vind Vinted helemaal niet vertrouwd. En je moet beide een account hebben.Oh ik typ dit en lees nu van Loes dat verkoop van zaden niet is toegestaan bij Vinted.Er zijn ook nog andere mogelijkheden om het te versturen. Via internet kun je in je omgeving zien wat de mogelijkheden zijn.Ook nog een vraag aan @Flup Als ik volgend jaar weer mee wil doen, zou het dan een idee zijn dat ik als eerste ben of als laatste?Als eerste kun je het pakket naar mij sturen in Duitsland en dan rijd ik naar Nederland om het pakket te versturen in Nederland.Als laatste wordt het pakket naar mijn postadres in Nederland gestuurd. Ik rijd naar Nederland en ik verstuur het pakket als laatste naar jou.Dan hoef ik maar 1 keer naar Nederland te rijden en niet 2 x. Want het is voor ons nog 100 km naar de grens.Ik was net die dag naar Nederland geweest voor boodschappen toen jij vroeg of ik een postadres had, heb ik dus wel, maar om dan nog 2 x te rijden, dat was ik niet van plan.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt De doos is nu al binnen, na 2 dagen! Gelukkig werkt de post hier goed. Ik weet wat mij te wachten staat. Ik had vandaag andere plannen in de keuken, maar hier ga ik natuurlijk wel een start mee maken.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik heb nog een vraag @Flup Vaak weet ik niet bij welk bedrijf ik het heb aangekocht, is dat heel belangrijk om in te vullen, ik bestel bij verschillende bedrijven. Ik ga het zo veel mogelijk in de computer opzoeken, maar weet niet of ik ze allemaal kan vinden. 11 oktober11 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur @Petrasmoestuin gewoon het zaadgoedmerk op de verpakking opschrijven, dat volstaat. Niet moeilijker maken dan het is.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik heb hoofdzakelijk zakjes die ik er dan bij stop, alles is te lezen en de datum die ik eraf had geknipt, zit er ook bij.
Geplaatst: 14 oktober14 Okt De doos is vanmorgen verzonden naar Gitta en ik heb haar persoonlijk het tracknummer gegeven. Alvast veel plezier ermee!
Geplaatst: 14 oktober14 Okt De zaden voor jou zitten er ook in. Je kunt zelf kiezen of je er een paar uithaalt of het hele zakje. Ik vond het een leuke ervaring, voor mijn eerste keer. Mijn eetkamer rook wel 3 dagen naar allerlei kruiden e.d. omdat ik de zakken daar had neergelegd. Gelukkig ruimte genoeg. Ik heb ook heel wat toegevoegd en ik hoop dat de volgende dames er ook wat van kunnen gebruiken.
Geplaatst: 17 oktober17 Okt De biozadendoos is in Apeldoorn gearriveerd. Ik ga er zo mee aan de slag alvast. Morgen gaan we op vakantie, woensdagavond komen we terug. Dus kan dan pas donderdag er weer mee verder. Ik ben benieuwd wat er allemaal weer in zit.
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Lieve mensen, ik heb per ongeluk zaadjes in de doos gedaan die niet blijken te zijn wat ik er op heb gezet. Gelogen in comissie want mij was het ook verkeerd verteld. Hoe dan ook, wil degene waar nu de doos is ( @Gitta ?) het zakje met ‘kweepeer’ alsjeblieft uit de doos halen? En mocht iemand ze hebben gekozen, gooi ze alsjeblieft weg. Het is geen kweepeer en je kunt deze zaden ook niet op die manier drogen. Dankjewel alvast. 19 oktober19 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.