Geplaatst: 16 september16 Sep Ik neem een (vega) salade mee voor de lunch en Turks brood. Of… ik kan een elektrische pan meenemen (vandaar de elektra vraag) en een giga Turkse omelet maken. Maar dan wel met gekochte tomaten en eieren, tenzij iemand anders die meeneemt. Pepers heb ik wel genoeg, ook dan nog.Te ruil:Gele frambozenstruikenHelleborus EllenHelleborus onbekend (groen en paarsig, meest standaard die er worden verkocht)Hibiscus wit rozeHibiscus paars rozeStekje bergbasilicumVlierstruikZwitserse munt stek @WortelOpgekomen druiven uit zaad die ik kan lostrekken (cassissmaak, blad is mooi dun om te vullen)Kan wat aardbeienplanten uitsteken, maar groeien inmiddels door elkaar, dus weet niet welke je krijgt…Ik kan wat dahlia’s splitsen, maar alleen deze 2.Foto’s uploaden werkt niet. Kan de knop niet indrukken…De roze witte en de oranje dahlia die ik regelmatig op foto’s zetKon mijn topic ook niet posten @moderator dus app afgesloten en opnieuw geopend. Dat heb ik tegenwoordig regelmatig dat dat zo gaat.Ik neem wat kookboeken mee die ik niet of te weinig gebruik voor de liefhebber.Als ik tzt al sambal heb gemaakt, sambalVoor de verkoop: 100 gr Turkse paprikapoeder (pittig, oogst 2024 van mijn ouders) voor €8,50Wensenlijst: witte aalbesRoze aalbesRoze frambozenStoofperenLeuke peperzaden mild of pittig, maar niet oneetbaar flauwval pittigTomatenzadenSalie soorten ook gewone van @Wortel voor z. munt en van @acpronk voor?EitjesDahlia soorten: pompon liefst, maar ook andere soorten in pastel of roze of paars ongeacht pompon.Aardbeienplanten geen frau miezer huppeldepupDeals:Acpronk geeft saliesoorten en krijgt eeuwige dankWortel geeft salie voor z. muntTanja56 geeft ? peachadew zadenArja geeft geld voor 100 gr paprikapoeder 24 september24 Sep aangepast door Mellie
Geplaatst: 16 september16 Sep 48 minuten geleden, Mellie zei:Salie soortenAnanassalie en honingmeloensalie?En de bergbasilicum heb je dus al gestekt? Moet ik nog aan beginnen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 16 september16 Sep Ik heb dit jaar veel peper en tomatenzaden gedroogd. Wel op papier, dat zit er soms nog gedeeltelijk aan. Maar de ervaring leert dat dat ook prima kiemt. Zal ik een lijstje maken? En verder heb ik hier en daar dingen genoteerd die ik voorbij zag komen op het forum en die me leuk leken, waaronder enkele van jou. Zoals cherrytomaat Pantano Pomodoro en peper peachadew peper. Heb jij daar toevallig zaadjes van? 16 september16 Sep aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 september16 Sep Auteur 1 uur terug, acpronk zei:Ananassalie en honingmeloensalie?En de bergbasilicum heb je dus al gestekt? Moet ik nog aan beginnen.Ja lekker! Bergbasilicum staat sinds 2 dagen in een vaasje met water. Dus al gestekt is wat voorbarig, maar ik ga er van uit dat het tegen die tijd wel wortel is geschoten.
Geplaatst: 16 september16 Sep Auteur @Tanja65 pantano pomodoro zijn f1 zaden. Die heb ik niet voor je, tenzij je het risico wilt nemen dat je de zaden van de vrucht zaait? Dan droog ik wel wat. Peachadew heb ik wel voor je.
Geplaatst: 16 september16 Sep Nee, als ze f1 zijn moet ik ze gewoon zelf kopen. De peachadew graag! Ik kom nog met een lijstje. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 september16 Sep 4 uren geleden, Mellie zei:van @acpronk voor?Dat hou ik nog even tegoed, of anders jouw gezelligheid als je weer naar de opticien in Boskoop gaat.😄 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 16 september16 Sep Ik wil wel 100 gram pittige paprikapoeder van je kopen, Mellie. Leuk dat je ook komt trouwens.
Geplaatst: 17 september17 Sep Auteur Ja gezellig ik heb er ook zin in! @Arja Lijkt me leuk om wat gezichten bij forumnamen te plakken.
Geplaatst: 17 september17 Sep @Mellie van de peperzaden heb ik lemon drop voor je, en tondo calabrese, beide oogst 2025. Lemon drop maakt nauwelijks zaadjes, dus die gaan de biodoos niet halen omdat ik die volgend jaar zelf weer wil zaaien. Maar een paar moet lukken, en wij waren er erg enthousiast over. Heerlijk fris en tegelijk een lekker pitje, zonder loeiheet te zijn. Voor jouw smaak wellicht mild 🫣. Tondo calabrese is hier ook een blijvertje, genoeg pit om wat smaak te maken maar mild genoeg om eigenlijk overal doorheen te kunnen doen. Heel veel kleine pepertjes. Dat zaad zit straks ook in de biodoos. Als je wilt kan ik een bolivian rainbow voor je laten afrijpen tot rood en zaadjes uithalen. De tomatenzaden moet ik nog uitzoeken, komt.Verder heb ik als aanbeveling nog zaadjes paprika Herzje voor je, een heerlijke zoete heirloom paprika die je kunt vullen als snackpaprika maar ook groot genoeg is om volwaardig mee te tellen. Ook dat is hier een blijvertje. Geen bijzonder grote opbrengst maar te lekker om niet opnieuw te willen kweken, volgend jaar meerdere planten om wat meer paprika’s te krijgen. De plant blijft vrij klein, wij hadden haar in de grond maar ze kan prima in pot denk ik.Al iets van je gading bij? 17 september17 Sep aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 17 september17 Sep Van de categorie dit jaar geoogst:Cherrytomaat gele dadelwijn (peervormig)Roma tomaat Long Tom - heirloomCherrytomaat geel-wit (was niet wat op zakje stond)Tomaat sweetie - cherry, klimtCherrytomaat Black Opal - donker, productief, lekker, aanrader!Vleestomaat Black-Red boar - bruin groen rood, ribbelsVleestomaat Beauty de Lorraine - oranjem ribbelsVleestomaat Heart of Gold - oranje hartvormig, dit is met stip onze favorietTomaat costeluto genoveseCherrytomaat rebel alianceVleestomaat German Red StrawberryTomaat arextabaletaTomaatje sunrise bumblebee - oranje gestreept, pingpongbalTomaatje blue cherry - rood met zwartEn verder heb ik nog van alles van eerdere jaren in zakjes, als je iets specifieks zoekt laat het weten, tomatenzaden zijn meestal heel lang houdbaar * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 18 september18 Sep Auteur @Tanja65 lemon drop pepers hier op het forum zijn ooit via mij hier terecht gekomen. Tenzij je deze zaden hebt gekocht, zijn ze ooit van een plantje van mij. Ik heb altijd best wel pittige pepers ervan, dus ik wil wel graag wat van jouw mildere versie zaadjes hebben! Paprika herzje klinkt ook goed. Vleestomaat heart of gold, want jouw favoriet en rebel alliance wil ik ook wel. Sja. Beauty de Lorraine klinkt ook heel leuk en die gele dadelwijn ook, dus als je daar ook wat van kan missen? Ik kan tzt ook nog wat tomatenzaden meenemen.
Geplaatst: 18 september18 Sep @Mellie ik deed een gok voor jouw smaak, er van uitgaande dat mijn ‘pittig’ nog jouw ‘mild’ is. Ik heb de zaden niet gekocht dus inderdaad waarschijnlijk een nazaat van jou. Interessant experiment om uit te vinden of er iets is veranderd in de sterkte, ik neem ze sowieso voor je mee. Paprika Herzje staat ook genoteerd.Wij waren echt absoluut onder de indruk van Heart of Gold. Meestal zijn vleestomaten zo flauw, deze echt niet. De rest van wat je noemt neem ik ook voor je mee, sommige komen misschien ook nog in de doos als er voldoende zaad is. Rebel Alliance ga ik zelf niet meer kweken, wel heel veel opbrengst maar ik vond de smaak niet zo bijzonder. Ik ga voor cherry’s gewoon terug naar mijn vertrouwde Black Opal. De Rebel Alliance bleek wel behoorlijk bestand tegen phtopthora (de zaadjes zijn van het begin toen dat er nog niet was). En ja, altijd in voor tomatenzaad dat ik nog niet heb geprobeerd 😉 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 24 september24 Sep Auteur Ow! Ik bedenk me net wat!Ik wil een witte of roze (of alletwee) aalbes. Iemand een stel van toevallig of de wil om wat takjes te stekken voor me? Zal het ook in mijn eerste bericht posten.
Geplaatst: 24 september24 Sep Ik heb helaas geen aalbes voor je. Maar onze ruil staat een beetje in de war genoteerd in jouw lijstje. Jij zou zaadjes peper peachadew voor me meenemen (niet omgekeerd), en eventueel nog wat lekkere tomatenzaden, ik zou voor jou peper lemon drop en peper tondo calabrese meenemen, paprika herzje, en tomaten heart of gold, beauty de lorraine, gele dadelwijn en rebel alliance. Toch? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 29 september29 Sep Als er geen andere gegadigden voor je dahlia knollen zijn, dan heel graag. Ik wil starten met Dahlia’s, heb nog niks. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 30 september30 Sep Hoi is de paprika poeder scherper dan een paar jaar geleden? Ik vind de wit met rose gestreepte dahlia erg mooi. Ik heb een hogere paarse ( laatbloeiend) die ik kan opgraven als jij hem wilt die doet t niet in het bos We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 september30 Sep Op 24-9-2025 om 09:51, Mellie zei:Ow! Ik bedenk me net wat!Ik wil een witte of roze (of alletwee) aalbes. Iemand een stel van toevallig of de wil om wat takjes te stekken voor me? Zal het ook in mijn eerste bericht posten.Ergens berichten gekruist misschien, maar ik heb beide voor je (en desgewenst voor andere mensen ook).Van witte (ras onbekend, maar erg goeie) heb ik er een stuk of 10 gewortelde apart opgepot.Van rose een stuk of 6 die geworteld zijn, maar aangezien het kaartje weg is niet 100% zeker dat het inderdaad de "Rose van de Zoetwei"is....maar deductie zegt me dat het die eigenlijk toch wel zou moeten zijn. Maar voor de zekerheid zal ik er ook nog wat voorbereid stekhout bij doen van die rose.Als ik er aan toe kom om mijn andere rose rassen eens onder handen te nemen en te verzorgen, zal ik ook van die andere wat stekken maken voor een volgende gelegenheid wellicht. Mellie...ik hoef niet persee wat terug....en als je me tomatenzaden geeft, dan is de kans zeer groot dat ik ze nooit zal zaaien. Vanwege enorme oogsten beperk ik het aantal tomatenplanten hier flink...en zeker geen tientallen meer. Dat is voldoende voor een hele zomer eten, grote wintervoorraad en uitdelen. Bovendien merk ik dat de phytophtora-resistente buitentomaten weliswaar een week of 2 later gaan dragen, maar uiteindeijk veel betere opbrengsten geven - zeker bij een zomer als deze...we hebben intussen een bijna tropische zomerklimaat - dan die in de folietunnel en glazen kasje. Dus een stuk of 8 a 10 planten binnen en een 10-tal weerbare buiten is meer dan genoeg. En dan te bedenken dat ik zeker nog van 70 varieteiten zaden in de koeling of vriezer heb liggen. Dus...aan tomaten en zaden daarvan hier geen gebrek. Ideaal voor tomaten is om ze niet in een kas te kweken, maar buiten en dan onder een overkapping oid. Een kas was ooit fijn, is met de klimaatverandering intussen eerder problematisch dan groeihulp in mijn ogen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 30 september30 Sep Auteur @weknow 🫶🏻 super fijn! Vind witte en roze aalbessen heerlijk, dus je maakt me heel blij ermee. Ik neem gewoon wat lekkers van eigen makelij voor je mee. @Tanja65 de dahlia’s bloeien nog prachtig en zit vol bijen en hommels, dus heb nog niks ermee gedaan. Mat als ze volgende week gaan hangen, gaan ze eraan. Ze zijn echt veel te groot, dus dan neem ik wat knollen mee.
Geplaatst: 1 oktober1 Okt 20 uren geleden, appelvrouw zei:paprika poederHeb je mijn bericht gezien Mellie? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 oktober1 Okt 20 uren geleden, appelvrouw zei:Hoi is de paprika poeder scherper dan een paar jaar geleden?Ik vind de wit met rose gestreepte dahlia erg mooi. En ik heb een hogere paarse ( laatbloeiend) die ik kan opgraven als jij hem wilt die doet t niet in het bos We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 oktober2 Okt Op 30-9-2025 om 19:10, Mellie zei:dus dan neem ik wat knollen mee.Top! Dankjewel alvast! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.