Geplaatst: 24 september24 Sep 1. Perzik. Marketon zaailing (4 beschikbaar).Wat is het? Enkele jaren geleden vond ik na lang zoeken eindelijk een Marketon uit de regio Den Dungen/Sint Oedenrode en ik kreeg een zaailing, welke intussen 2 jaar heeft gedragen. Marketons werden tot voor een jaar of 20 jaarlijks op de markten rond Den Bosch verkocht door meerdere fruittelers. Het was een uitstekende en goedsmakende perzik die in de loop van augustus buiten rijp wordt. Helaas zijn er ook met veel moeite nauwelijks meer bomen van te vinden.Gevoeligheid krulziekte? Eigenlijk alle perziken hebben last van krulziekte...ook al wordt er op internet vaak beweerd dat het niet zo is en komen allerlei rassen langs die resistent zouden zijn...m.i. kletskoek en ze vallen allemaal door de mand!* In het beste geval heb je een ras of varieteit die lichte besmetting laat zien en zich (goede ecologische bodemverzorging loont hier!) vrij snel in de loop van juni herstelt...de boom en de oogst lijden er echter wel onder en eigenlijk leeft zo een boom voortdurend in overlevingstress. Helaas hebben veel rassen er veel meer last van...zichtbaar in de bladeren, maar moeilijker te herkennen ook door aantasting van het hout....en dan kwijnt zo een boom in het beste geval of is snel ten dode opgeschreven. Als je krulziekte wil voorkomen moet je gewoon zorgen dat tussen december en april de bomen droog blijven van de regen. Niet moeilijker dan dat. Mijn Marketon heeft in lichtere mate krulziekte en ik overwinter die dus in mijn folietunnel tot na de bloei.*(Hoewel ik 1 bloedperzik heb gewoon buiten, die tot hier - 5 jaar - nooit krul heeft laten zien).Wat is een marketon precies? Marketon of merketon is een verzamelnaam voor perziken die via zaad werden vermeerderd, vaak al eeuwen lang. In meerdere streken in Nederland kwamen van deze marketons voor. Omdat je door zaad nooit (!) precies dezelfde boom krijgt in genen en dus in kenmerken, is Marketon geen ras en elke Marketon-boom is anders. Vooral omdat perziken meestal zichzelf bestuiven, is er wel een zekere mate van zaadvastheid, zoals ook bij zaadvaste rassen groenten...er is een beperkt aantal genen dat altijd min of meer gelijkende nakomelingen geeft (mits je afwijkingen wegselecteert). Hierdoor zijn er verschillende zaailijnen per streek. Meerdere pomologen beweren dat de Marketon dezelfde is (ik denk dat je beter kunt zeggen: nauw verwant) als de vanuit Duitsland bekende Wassenberger. Ook die worden vermeerderd door zaaien en elke boom zal daardoor (een beetje) anders zijn. Echter de Wassenbergers die ik ken verschillen weer duidelijk (andere zaailijn???) van de Marketon die ik heb. De zogenaamde Perkel wordt vaak in een adem genoemd omdat de geschiedenis parallelen heeft maar is toch een heel andere perzikachtige dan de Marketon! Perkels hebben een meer wilde, primitieve, bitterzoete smaak en zijn kleiner en groen-geel-bruinig van kleur.Aanbod: de zaailingen van winter 23/24 zijn nu 30 a 40 cm. Omdat ik meerdere klein gehouden perzikvarieteiten overhou bij elkaar in de tunnelserre en ze deels tegelijk bloeien en ik ook met een penseel bestuif, ben ik niet zeker of er sprake was van zelfsbestuiving of kruisbestuiving. De andere perziken zijn allemaal goedsmakend (net als de Marketon) en ik denk dat er, zelfs bij kruisbestuiving, prima fruit aan zal komen, hoewel dat en allerlei andere kenmerken bij een zaailing nooit helemaal te voorspellen zijn. Ik wil enkele boompjes zelf gaan uitplanten, maar heb er ook een aantal over.2. DruivenVan enkele rassen (en een waarvan ik het ras niet weet) heb ik stekken over. Het zijn allemaal minder bekende maar m.i. wel uitstekende rassen die ik via bevriende fruitliefhebbers als stekhout kreeg en die ik heb vermeerderd om zelf aan te planten komende winter. Daarbij kies ik voor sterke, ziektebestendige en vroege rassen waarmee ik hier aan de kust en vol in de zeewind uiterlijk tweede helft september en liefst al einde augustus de bessen kan plukken. Sommige rassen komen uit Oost Europa en de schrijfwijze in het Nederlandse van anders uitgesproken namen kan verwarring geven. Daarom geef ik een link waarmee je wat meer te weten komt over dat ras, die je met hulp van een vertaalapp gemakkelijk kunt lezen.Druif Alesjenkin (5 beschikbaar) https://www.zahradnictvi-spomysl.cz/reva-vinna--alesenkin/Druif Hasamri sladky ( 4 beschikbaar) https://www.zahradnictvi-spomysl.cz/reva-vinna-hasansky-sladky--syn--baltica/Druif Zalagyonge 1 of 2x https://www.wijnbouwersderlagelanden.nl/cursusse/druiventeelt/witte-druivenrassen/zalagyongye/Druif Birstaler Muskat 1x https://www.fruitlent.nl/birstaler-muscat/Druif Vera 2x https://www.fruitlent.nl/vera-pitarm/Druif "Eugeen" 2 of 3x....niet de echte naam, maar de naam waar de vriend waarvan ik ze kreeg en proefde er zelf aan had gegeven. Een pitloze witte druif en vrij vroeg.AppelbomenHet leuke van zelf appels kweken (en kunnen enten) is dat je zo veel meer appelsmaken kunt planten dan die paar commerciele (en vaak smaakarme want veel te vroeg geplukte voor het lange schapleven in de supermarkt gekweekte) commerciele appelrassen. Appels uit de winkel zijn in heel veel gevallen pure armoede in mijn ogen. Zelf een appelboom zetten (en ook ander fruit) heeft 2 grote voordelen naast voldoening: Je kunt ze plukken als ze op het lekkerst zijn en de keuze is duizend keer groter en 100x interessanter dan in de winkelschappen ligt gaaf en en sterk op elkaar lijkend te zijn. De appelbomen hierna heb ik soms zelf nog niet geproefd, maar zijn naar verwachting en op grond van wat deskundige liefhebbers aangeven bijzonder en top. Ik heb een combi staan van oude bijzondere rassen, van rassen uit Oost-Europa (Oekraine, Tjechie, De Krim, Letland enz) waar veel vernieuwing en verbetering van fruit vandaan komt en ook een aantal van de modernste (commerciele) rassen, bij grote voorkeur die bedoeld zijn voor bio-teelt). In veel landen zijn hierin grote ontwikkelingen het winkelassortiment in Nederland is in dit opzicht nogal magertjes. Als ik wat extra enthout kan uitwisselen, dan ent ik voor de zekerheid enkele boompjes en blijven er soms jonge boompjes over, waarvan ik er een paar hier opneem. Bij grote voorkeur ent ik op zeer zwakgroeiende onderstammen om de boompjes echt klein te kunnen houden en snoei ik waar mogelijk ook zo dat de bomen vrij smal blijven...want zo kan ik een grote diversiteit aan fruitbomen een goede plek geven op een beperkt oppervlakte. Een aparte groep die ik verzamel zijn zogenaamde kolomappels (de naam zuilappel...dat is een leivorm die je door te snoeien maakt en zeker de merknaam "Ballerina" zijn fout daarvoor), die vanwege een genetische variatie van nature heel smal blijven, een lange stam met daaraan twijgjes van max 10 a 15 cm waaraan de appels komen. Maar kolomappels bied ik nu niet aan (er zijn nogal buren en familieleden die ik er eerst blij mee wil maken).Appel Rozela. Een schurftweerbare eetappel uit Tjechie. https://pomiferous.com/applebyname/rosella-id-5571 Afbeelding: https://www.fytos.cz/ovocne-stromky/jablone/zimni/rozelas/Appel Biervliet Een van de vondeling appels van fruitdeskundige Frans Nauwelaerts. Ik heb een 10tal van zijn vondeling rassen aangeplant. Biervliet is een vrij grote herfstappel, vrij zoet en stevig van vlees. Geschikt als handappel, moesappel en ook sapappel. Gevonden in een naburig dorp.Appel Granny Smith Deze bekende appel wilde ik graag zelf terug (had ooit al een boom in een voormalige tuin) omdat ze ideaal is om mee te bakken en in salades...ze wordt niet bruin na schillen. Granny Smith wordt beschreven als een zure appel, maar dat komt omdat ze meestal veel te vroeg wordt geplukt. Mijne plukte ik niet voor december en soms zelfs pas in januari en dan zijn ze zoet en zachtzuur...heerlijk om dan nog een frisse appel zo van de boom te plukken. https://fruitboomkwekerijmorren.nl/vruchtbomen/granny-smith/Appel Suntan Een in Frankrijk gekende moderne bioappel met een hedendaags smaakprofiel. https://www.dalival.com/pommes/suntan/Appel Reinette Hernaut Een oude topappel uit Belgie, erg lekker en bewaart goed. https://www.pepinieresdenghien.be/nl/varieteiten/appelen/reinette-hernaut/Melkappel (1x zwakke en 1x middelsterke groeiende onderstam voor veel grotere boom) Zeer onbekend en nauwelijks te vinden, maar echt bijzonder. Een stevige appel met de smaak van een citroen, die toch prima als frisse handappel is te gebruiken. Ik ben heel blij deze gevonden te hebben en binnenkort in mijn tuin te planten. Oorspronkelijk Belgisch, maar teruggevonden in Engelse Brogsdale collectie. https://www.nationalfruitcollection.org.uk/full2.php?id=3901IJzerappel ofwel Marie Jozeph dÓthee Een heerlijke oude Vlaamse bewaarappel. https://www.hoogstamboomgaard.be/ijzerappel.htmlAppel Kandil Sinap (MM106 een middelsterk groeiende onderstam voor een grotere boom) Hele aparte lange vorm. Goede oudere appel uit De Krim. Ook boom groeit vrij lang gerekt. 😄https://tastehub.decorexpro.com/nl/yabloko/sorta/sinap/Nog een paar appelboompjesAppel Schone van HernhuttBatullenappelAppel RelindaAppel WienekerPerenboompjes die ik dubbel heb geent en waarvan er eentje over is:Nashipeer Hosui (gereserveerd voor Vincent????)Premiere is een Spaanse peer die ook bij ons al heel vroeg in het seizoen rijp is. In smaak en gezondheid wijst is er waarschijnlijk verwantschap en verbetering van het oude ras Clapp's favoriet. Onderstam = Kwee-C, dat wil zeggen zeer zwakke groei.Zaailingen van Gele Koernoelje = Cornus Mas = Kornoeljekers.ca. 8 stuks. 3 of 4 jaar oud. De zaden komen van uitstekende grootvruchtige rassen waardoor naar verwachting deze boompjes ook grote en lekkere vruchten gaan geven over een paar jaar. . Zelf heb ik een 6-tal van deze zaailingen aangeplant naast 5 verschillende vruchtrassen.Gele kornoelje is een plant die ook in de natuur van Nederland thuis hoort en al in februari geel bloeit en daarmee ook een belangrijke plant voor bijen.https://stadstuinieren.nl/artikel/gele-kornoelje/Zaailingen Amerikaanse dwergpruim ("zandkers") Prunus bessyeiEen e struik of kleine boom die bij ons heel onbekend is. Ik heb er zaad van gekocht in USA waar deze vandaan komt, omdat deze is ingekruist in onderstammen voor pruimen vanwege de zeer zwakke groei. Ik experimenteer er mee welke pruimenrassen ik er op kan enten en de pruimenbomen echt klein houden. Ook in enkele hybridekruisingen van pruimen met abrikoos is deze gebruikt (en er onjuist bijgezeged door veel verkopers dat het een kruising zou zijn tussen een kers en abrikoos vanwege de naam van deze 100% pruim "zandkers") Deze kleinblijvende bomen of struiken worden iets van 1,5 meter en bloeien en dragen rijk kleine pruimpjes. De vruchten zijn eetbaar, maar wrang en zuur (smaak vergelijkbaar met sleepruimen) maar zeker bruikbaar voor verwerking en ook vogels lusten ze. Advies om ze per 2 te planten ivm bestuiving. De planten (ca 6 a 8 beschikbaar ) zijn 4 jaar oud en bloeien en dragen. Ik heb er zelf 7 aangeplant.Gewortelde stekken van een witte aalbes. Het ras weet ik niet en heb ik niet kunnen identificeren, maar ik pluk de vruchten al enkele jaren en verzorg deze en andere fruitstruiken en bomen voor de eigenaar van de tuin als tegenprestatie voor het gebruik van mijn deel. De grote struiken dragen ieder jaar vrij lange trossen en veel trossen...opmerkelijk voor een witte of rose aalbes, die meestal veel minder zijn doorgekweekt op hoge opbrengst. De bessen zijn wat later in het seizoen rijp en de smaak is fris en niet al te uitgesproken. Zelf heb ik aan 2 eigen planten genoeg en ik zal de - wat iele want ze staan nog in stekgrond - planten verpotten. Zullen er ca. 6 of iets meer beschikbaar zijn voor wie wil.Ook is er vraag naar rose aalbessen. Ben niet zeker of ik gewortelde stekken heb en anders kan ik een pot met verse stekken maken. Ik heb een ras of 6 of meer staan tussen de vele fruitbomen, maar die hebben nog heel weinig echte zorg en aandacht gehad. Dragen ook nog niet echt. Ik wil er voor een komend jaar best een aanbod van maken, want de smaken verschillen onderling best veel en vaak zijn de bessen lekkerder en iets minder zuur dan van rode aalbessen. Meestal zijn de besjes wel wat kleiner en de trosjes ook, dus de opbrengst is ook minder. Aan huis heb ik een grote struik staan die ik verleden jaar heb gestekt,,,,,maar ben niet meer zeker (waar is het labeltje?) in welke pot ze nog allemaal samen staan. 🤐 Het "ras" is (Rose van de) Zoetewei. (Het is de 3e in deze link: http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_ribes.php ) 5 oktober5 Okt aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 24 september24 Sep Wat leuk je te zien! Ik heb dit jaar met veel smaak genoten van de white seaman tomaten. Een perzikboom vind ik leuk. Is er iets van mijn lijstje wat je kan bekoren?
Geplaatst: 24 september24 Sep Auteur Wacht even Mellie...er zal de komende tijd nog het een en ander bijkomen. 😅 Ik ga nu even met appelboompjes verder in het oorspronkelijke bericht. Komt ook nog wat van peren, Nashi, Gele kornoelje, Amerikaanse zandpruimen en vast nog een en ander aan kleiner spul...... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 24 september24 Sep Wat super leuk dat je er bij bent! Nodig eens bijpraten. (Was het al zo lang geleden??!)Ik heb wel interesse in een Marketon zaailing. 24 september24 Sep aangepast door Wortel
Geplaatst: 25 september25 Sep Hee Weknow! Wat een bijzondere dingen neem je mee…. Het is maar goed dat ik er niet ben..! 😊😉
Geplaatst: 26 september26 Sep Auteur Helaas kan ik mijn aanbod niet meer aanpassen en dus ook niet aanvullen. De knop waarmee ik dat kan is er nu niet meer....???Daarom dat ik maar een extra bericht maak, met wat ik verder zoal kan weggeven op de Moestuinforumdag van 11 oktober a.s.Nog een paar appelboompjesAppel Schone van HernhuttBatullenappelAppel RelindaAppel WienekerPerenboompjes die ik dubbel heb geent en waarvan er eentje over is: Nashipeer Hosui (gereserveerd voor Vincent????) Premiere is een Spaanse peer die ook bij ons al heel vroeg in het seizoen rijp is. In smaak en gezondheid wijst is er waarschijnlijk verwantschap en verbetering van het oude ras Clapp's favoriet. Onderstam = Kwee-C, dat wil zeggen zeer zwakke groei. Zaailingen van Gele Koernoelje = Cornus Mas = Kornoeljekers. ca. 8 stuks. 3 of 4 jaar oud. De zaden komen van uitstekende grootvruchtige rassen waardoor naar verwachting deze boompjes ook grote en lekkere vruchten gaan geven over een paar jaar. . Zelf heb ik een 6-tal van deze zaailingen aangeplant naast 5 verschillende vruchtrassen. Gele kornoelje is een plant die ook in de natuur van Nederland thuis hoort en al in februari geel bloeit en daarmee ook een belangrijke plant voor bijen. https://stadstuinieren.nl/artikel/gele-kornoelje/Zaailingen Amerikaanse dwergpruim ("zandkers") Prunus bessyeiEen e struik of kleine boom die bij ons heel onbekend is. Ik heb er zaad van gekocht in USA waar deze vandaan komt, omdat deze is ingekruist in onderstammen voor pruimen vanwege de zeer zwakke groei. Ik experimenteer er mee welke pruimenrassen ik er op kan enten en de pruimenbomen echt klein houden. Ook in enkele hybridekruisingen van pruimen met abrikoos is deze gebruikt (en er onjuist bijgezeged door veel verkopers dat het een kruising zou zijn tussen een kers en abrikoos vanwege de naam van deze 100% pruim "zandkers") Deze kleinblijvende bomen of struiken worden iets van 1,5 meter en bloeien en dragen rijk kleine pruimpjes. De vruchten zijn eetbaar, maar wrang en zuur (smaak vergelijkbaar met sleepruimen) maar zeker bruikbaar voor verwerking en ook vogels lusten ze. Advies om ze per 2 te planten ivm bestuiving. De planten (ca 6 a 8 beschikbaar ) zijn 4 jaar oud en bloeien en dragen. Ik heb er zelf 7 aangeplant. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 26 september26 Sep Als het goed is kun je nu je berichten wel editen, met dank aan de snelle service van @rorror .
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur 3 uren geleden, Wortel zei:Heeft die gele kornoelje ook bestuivers nodig?Ja....zeker om heel rijkelijk vruchten te krijgen is kruisbestuiving beter. Veel planten die "ook" zelfbestuivend zijn, zijn dat maar een hele kleine periode als een soort laatste noodgreep om bevrucht te worden en zo te overleven. De bloemen kan dan veel langere tijd bestoven worden door een andere soortgenoot, waardoor dan de opbrnegst veel beter is. Maar zaailingen zijn normaal altijd genetisch verschillend, dus dan zet je er 2 of meer. Ze laten zich goed snoeien indien nodig om ze wat smaller of opener of niet te groot te houden. Wil je sterke hergroei voorkomen (dat een boom of struik door de snoei juist veel harder gaat groeien) snoei dan bladverliezende bomen en struiken in de zomermaanden en zeker niet in de winter als vuistregel. 27 september27 Sep aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur Omdat Mellie er om vragt in haar lijstje heb ik even gekeken. Er staat hier nog een grote pot met gewortelde stekken van een witte aalbes. Het ras weet ik niet en heb ik niet kunnen identificeren, maar ik pluk de vruchten al enkele jaren en verzorg deze en andere fruitstruiken en bomen voor de eigenaar van de tuin als tegenprestatie voor het gebruik van mijn deel. De grote struiken dragen ieder jaar vrij lange trossen en veel trossen...opmerkelijk voor een witte of rose aalbes, die meestal veel minder zijn doorgekweekt op hoge opbrengst. De bessen zijn wat later in het seizoen rijp en de smaak is fris en niet al te uitgesproken. Zelf heb ik aan 2 eigen planten genoeg en ik zal de - wat iele want ze staan nog in stekgrond - planten verpotten. Zullen er ca. 6 of iets meer beschikbaar zijn voor wie wil. Ook is er vraag naar rose aalbessen. Ik heb een ras of 6 of meer staan tussen de vele fruitbomen, maar die hebben nog heel weinig echte zorg en aandacht gehad. Dragen ook nog niet echt. Ik wil er voor een komend jaar best een aanbod van maken, want de smaken verschillen onderling best veel en vaak zijn de bessen lekkerder en iets minder zuur dan van rode aalbessen. Meestal zijn de besjes wel wat kleiner en de trosjes ook, dus de opbrengst is ook minder. Aan huis heb ik een grote struik staan die ik verleden jaar heb gestekt,,,,,maar ben niet meer zeker (waar is het labeltje?) in welke pot ze nog allemaal samen staan. 🤐 Het "ras" is (Rose van de) Zoetewei. (Het is de 3e in deze link: http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_ribes.php ) Als ik daar nog achter kom, kan ik alsnog een aantal gewortelde stekken meenemen. Nu was ik al van plan om de vrij grote uitgegroeide struik in mijn moestuin weg te doen...en kan als ik geen gewortelde stekken heb, wel desgewenst stekhout maken alvast van deze struik. (Stekken van aalbes is poepgemakkelijk: gezond hout dat dit jaar of verleden jaar is gegeroeid, ca 25 cm lengte, 3/4 deel onder de grond en evt. wat strookjes bast onderaan licht wegkrabben, in een mengsel van 50% potgrond of fijne tuingrond en 50% zand (of perliet) steken en gewoon buiten zetten op een plek in de halfschaduw (onder een boom of tegen een noordmuur of zo) (of met pot en al begraven zodat de pot eventjes uitsteekt)....ergens volgende zomer zullen de meeste stekken geworteld zijn. Zorg wel dat ze nooit kurkdroog worden vanaf dat de lente begint. Aanvankelijk zullen de knoppen wat uitlopen in het voorjaar, maar dan zijn er geen wortels alleen de reserve die in het hout is opgeslagen...rond augustus/september is het ideaal om te verpotten en ze in rijkere grond verder te kweken. Overigens geeft ook direct in de grond van je tuin op een niet te zonnige plek vaak prima resultaat. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Hey Weknow! Zie ik jouw wensen over het hoofd?Ik zou nog wel leuk een klein blijvende appelboom in mijn bosje kunnen zetten..pure zure bosgrond, veel schaduw varens mos. Wel op een van de lichtste plekken. De en kolombomen heb je nu niet begrijp ik, is er een andere appel waarvan je denkt dat die zou passen? Er staat in mijn bosje ook een appletini en behoorlijk in de schaduw onder een eik een cox. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 september27 Sep Kan ik druif Vera van jou krijgen?En eventueel een rose trosbes. Pink Champagne heb ik al. 27 september27 Sep aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur Op 24-9-2025 om 20:08, Mellie zei:Wat leuk je te zien! Ik heb dit jaar met veel smaak genoten van de white seaman tomaten.Een perzikboom vind ik leuk. Is er iets van mijn lijstje wat je kan bekoren?Inderdaad heel leuk om je in het "echt" tegen te komen, Mellie! Een stem en gezicht bij de vriendelijke berichtjes die we uitwisselden 😃Een Marketon zaailing, appelboom Relinda noter ik. Ik heb ook witte bessen en roze bessen voor je, waarnaar je vraagt, als je die wilt. Zie wat verderop in dit topic. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Ah super! Ik zal sowieso wat tomatenzaden voor je zoeken en als je wat anders wilt: laat me weten!
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur Op 24-9-2025 om 21:16, Wortel zei:Wat super leuk dat je er bij bent! Nodig eens bijpraten. (Was het al zo lang geleden??!)Ik heb wel interesse in een Marketon zaailing.Ja...best wel wat bij te praten....😉bijvoorbeeld over de cursus bodemleven die je indertijd deed. Een Marketon voor jou is prima. Ik heb nog 2 berichtjes met aanvullingen in dit topic gepost.Je vraagt om boeken over permacultuur. Ik heb via Usenet een jaar of wat geleden een heel aantal Engelstalige boeken hierover gedownload....zijn dus E-boeken. Ik moet ze even opzoeken bij elkaar want het was op een vorige desktop PC. Die kan ik je doorsturen. Ik denk dat Engels geen probleem voor je is? (En als er anderen zijn die het ook willen, kan dat. Zal vanwege grootte waarschijnlijk via een programma als WeTransfer of zo moeten en naar email....dus dan best even via priveberichtjes regelen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur 8 uren geleden, Wortel zei:Dat klinkt goed. Dan houd ik me aanbevolen voor 2 stuks.Gaan we erbij doen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur 58 minuten geleden, acpronk zei:Kan ik druif Vera van jou krijgen?En eventueel een rose trosbes. Pink Champagne heb ik al.Ik heb de gewortelde stekken nog niet gevonden AC van de roze van de Zoetewei. En anders krijg je een klein bosje voorbereid stekhout van de grote struik die ik ga rooien om zelf in stekgrond te doen. (Mijn werkwijze staat erbij, maar zeer waarschijnlijk weet je zelf wel hoe te stekken) Vera is geen probleem! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Ik wil wel een kornoelje, als je die nog hebt. Wil je er iets voor hebben? En zijn er überhaupt dingen waar jij nog naar op zoek bent?
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur 3 uren geleden, appelvrouw zei:Hey Weknow! Zie ik jouw wensen over het hoofd?Ik zou nog wel leuk een klein blijvende appelboom in mijn bosje kunnen zetten..pure zure bosgrond, veel schaduw varens mos. Wel op een van de lichtste plekken. De en kolombomen heb je nu niet begrijp ik, is er een andere appel waarvan je denkt dat die zou passen? Er staat in mijn bosje ook een appletini en behoorlijk in de schaduw onder een eik een cox.He Jet....zou heel erg leuk zijn als Hans en jij er bij zouden kunnen zijn over 14 dagen! Lang geleden. Ik heb in het aanbod van sommigen een paar dingetjes gezien waar ik blij mee zou zijn...eerst mijn aanbod in orde en dan ga ik die nog vragen. Maar ik heb al heel veel en vaak meer dan ik goed aan toe kom....ben een zeer verwend mens wat dat betreft en geniet met volle teugen. Het leuke van levende dingen is dat je ze vaak gemakkelijk kunt vermeerderen en ik heb er ook plezier in als ik mensen ergens gewoon even blij mee kan maken of iets kan laten leren kennen. Niet alles hoeft vergoed te worden. Ik heb wat dat betreft besloten dat ik geen zin heb en geen energie wil steken in een soort handeltje. Het overgrote deel van wat ik heb is ook van geruild of gekregen planten of enthout of zaad en dat is voor mij een meerwaarde. Wat betreft die appelboom.....de meeste van de apppelbomen op het lijstje staan op de zwakst mogelijke onderstammen omdat ik zelf alleen maar kleinblijvende bomen wil...rond de 1,5 a 2 meter is ideaal voor mij. Maar als je bodem niet zo vruchtbaar is als van nature in mijn tuinen (jonge zeeklei) en ik investeer zo veel ik kan en in de eerste plaats in bodemvruchtbaarheid en bodemgezondheid (dat is mijn specialisme bij tuinieren), dan is zo een M27 of P22 appelonderstam geen goed idee, dan zou je eerder een M7 of M26 moeten denken of nog iets sterker (zoals de 2 boompjes op MM106 in mijn lijstje) En dat kan ik moeilijk voor je inschatten.... Ik neem aan dat je toch oogst wenst...maar wat voor een appel? Vroeger (aug-sept?) of meer herfst? Of echt om te bewaren? Een handappel of eerder voor verwerking en dan ook nog van welke smaak hou je...? Tis de aard van het beestje dat bij zo een eenvoudig vraagje van jou, die en nog veel andere gedachten door mijn hoofd schieten (bijna alle fruit en ook appels houden van veel zon, appels verdragen een licht zure grond, maar als het echt zuur is zal het gekwakkel worden en hoe zit het met de vruchtbaarheid van je bosgrond...bosgrond is heel humusrijk, maar echt vruchtbaar eigenlijk niet zo...kun je ondervangen met compost op de boomcirker vaak) en ik je daardoor geen eenduidig antwoord kan geven zonder veel meer info. Maar je mag ook zeggen: doe me dat boompje, want dat lijkt me leuk. De struiken van mijn aanbod die me zo op het eerste gezicht het meeste geschikt lijken zijn overigens enkele van die zaailingen van gele kornoelje. De wildere vorm is een plant die je in bosranden e.d. best wel tegenkomt. Dit zullen 99% zeker planten met veel grotere en ook makkelijker eetbare vruchten zijn. Ik heb nu een aantal weckpotten met onrijpe vruchten ingelegd in zout en kruiden als een alternatief voor olijven...zou erg lekker moeten zijn, maar heb het nog niet geproefd...over een maand of zo zou dat moeten kunnen. (Hm...idee...misschien leuk om 11 oktober wat uit de eerste pot mee te nemen voor een proefrondje 😁?) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur 18 minuten geleden, Arja zei:Ik wil wel een kornoelje, als je die nog hebt. Wil je er iets voor hebben? En zijn er überhaupt dingen waar jij nog naar op zoek bent?Prima...maak er 2 van die je samen plant zou ik zeggen...voor de bestuiving. Mijn wensjes komen nog. Wil eerst in orde maken wat ik zelf moet verzorgen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 september27 Sep Best een goed idee om wat kornoelje olijven mee te nemen de 11e. De Cornus mas is altijd een van mijn lievelingsbomen geweest met zijn vroege bloei. Hier in het bos staan er ook een paar en dat is voldoende.Dank voor je uitgebreide antwoord.Mijn tuin Weknow is eigenlijk een bos en staat aardig vol met behoorlijk grote bomen zoals grove dennen Amerikaanse eiken Acers taxussen, hulst en lijsterbessen. Die zaaien zich ook flink uit tussen de varens en de digitalissen. Ik heb een stuk van boomzaailingen ontdaan en heb daar (met een groot woord) een voedselbosje aangeplant..het gaat allemaal moeizaam vanwege de arme grond ( vroeger was het hei) maar ik doe alles aan grondverbetering. Er staan twee peren, twee kersen enkele vijgen, wat appels. De bomen en de vruchten die ik zet zijn voornamelijk voor de vogels en de familie eekhoorn, die hebben tot nu toe de frambozen, blauwe bessen aalbessen en kersen en appeltjes opgegeten. Alleen de zwarte bessen lusten ze niet dus heb ik ook geluk. De rest ( tayberrie, druif) doet het niet vanwege zongebrek. Niet erg.Het appeltje, eentje, daar heb ik nog een plek voor en het maakt me niet zoveel uit welke appel, de eekhoorn waarschijnlijk ook niet. Het zou leuk zijn als hij het goed doet. Bloeit en rupsjes krijgt voor de mezen en een appeltje voor de andere dieren. Kan jij daar iets mee? 27 september27 Sep aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 september27 Sep 1 uur geleden, weknow zei:zeer waarschijnlijk weet je zelf wel hoe te stekkenJa klopt, had afgelopen winter ook stekken geruild, waaronder ook witte aalbessen. Stekken lukt me wel.Wil je trouwens vijgen proberen? Het is niet de ideale tijd om te knippen, als je wilt kan het wel maar ik kan ze ook in februari of zo opsturen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur Dank voor het aanbod. Heb nog van 8 verschillende gewortelde stekken staan hier voor erbij 😶 en te weinig plek om die uit te planten. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.