dennislp Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Ik heb hier een tomaten plant waar bloemknopjes aanzitten.. Nog hele kleintjes, maar het lijkt wel als of die dood gaan, als of ze uitdrogen en los gaan. De plant is nog wel erg hard aan het groeien, hij gaat al richting de 2 meter hoogte. Heb 1 dief laten staan waardoor hij nu 2 hoofd takken heeft. Hij staat in een pot waar hij nu véél ruimte heeft. Alleen deze plant staat in die 28 liter pot met nog een kleiner plantje van 40cm. Weet iemand wat voor oorzaken dit zou kunnen hebben?De soort is trouwens; gardenners delight. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Rantje Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Geen idee, er was nog iemand die het probleem had.Weet even niet meer wie, maar daar vielen ook de steeltjes en bloem er geheel vanaf. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorg Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 De oorzaak van het afvallen van bloemetjes bij tomaten is meestal dat de bloemen niet bevrucht zijn en dus afvallen. Alles wat het bestuivingsproces verstoort kan leiden tot het afvallen van de (onbevruchte) bloemetjes. Denk dan aan stressfactoren als temperatuur (te koud/warm), luchtvochtigheid (40-70% is ideaal), voeding (te veel - meestal stikstof), een moment van te weinig water en te veel vruchten die tegelijk rijpen. Je zal zelf het beste weten wat de mogelijke oorzaken bij jou van toepassing zijn op het niet. Bij enkele trosjes van de gardeners delight en bij saint pierre heb ik hetzelfde verschijnsel, bij andere tomaten niet of minder dus rasafhankelijkheid zal er ook wat mee te maken hebben. Advies is goed trillen op het juiste moment. Dat is het minste wat je kunt doen om dit te voorkomen want temperatuur en luchtvochtigheid kun je buiten toch niet sturen. Maar wat je uit mijn verhaal zal begrijpen is dat als je trilt het alsnog mis kan gaan. Quote
thea Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Elke dag even een tikje met een stok geven,krijg je vruchten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
dennislp Geplaatst: 9 juli 2012 Auteur Geplaatst: 9 juli 2012 Bedankt voor de antwoorden, maar zoals vermeld: Het gaat hier om bloemknopjes die dood gaan, dus bestuiving etc. is niet van toepassing.. Het gaat hier om de bloemknopjes, niet om de bloemetjes Ik zal anders maar beginnen met meer voeding geven.. Hij heeft nog 0x voeding gehad sinds hij in z'n nieuwe pot staat.. terwijl hij daar toch al 5 weken staat ofzo Edit: Oh wacht.. Hij heeft nog altijd van die krulkoppen.. dus of voeding dan nodig is? Tuinieren.. Een lastig iets Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorg Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Dennis, dan nog kunnen de beschreven omgevings en rasafhankelijke factoren verantwoordelijk worden gehouden voor het afvallen van de bloemknopjes. Ik voeg daar bij nader inzien nog licht aan toe, volgensmij is je tuin vrij donker door allerlei bomen wat ook de ontwikkeling van de plant niet ten goede komt. Quote
jos Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Denk toch dat het met het weer te maken heeft Dennis.Heb er vandaag toevallig ook voor het eerst mee te maken gehad.Weliswaar maar bij een 5-tal verschillende soorten en op verschillende plaatsen.In de meeste gevallen een deel van de knoppen verdord.Leek niet op de aardappelziekte, was soort droog rot van de knoppen of een deel hiervan. Quote
dennislp Geplaatst: 12 juli 2012 Auteur Geplaatst: 12 juli 2012 We zijn weer een paar dagen verder en de plant blijft hard groeien, ook de bloemknopjes. De nieuwe bloemknoppen blijven ontwikkelen i.p.v. uitdrogen.. dus ik denk dat het inderdaad aan het weer gelegen heeft. En Jorg, de hoeveelheid licht.. Deze staat tegen een muur op het zuiden, en heeft weinig schaduw. Denk dat hij van 's ochtens vroeg t/m een uur of 15:30 a 16:00 zon heeft, daarna staat hij wel in de schaduw. Lijkt me genoeg zon. Heb wel een paar tomaten plantjes even op een vrij schaduw rijke plek gezien.. Merkte direct dat die minder hard gingen groeien. Achja, m'n eerste tomaten jaar.. vorig jaar mislukte het nogal door iets te laat ze te verpotten Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.