weertnico Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Hallo, mijn vraag is deze, ik woon in een gebied met voornamelijk veengrond. Welke groentes en fruitsoorten zijn het beste geschikt om aan te planten. Had vorig jaar broccoli en bloemkool maar die zijn totaal doorgeschoten. Gaarne reacties en advies. Groeten Nico. E.mail; [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Ik weet alleen dat de blauwe bes graag op veengrond groeit verder zou ik het niet weten. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Hallo Nico, Veengrond is vaak zo verschillend / bewerkt dat het moeilijk is om een advies te geven. Ik verwacht dat de meeste groenten wel zullen groeien op de veengrond. Zeker als de veengrond verbeterd is met tuinaarde, zand en compost moet dat prima lukken. Een tip die ik je mee wil geven is om eens te kijken in de omgeving hoe anderen groente telen, en hoe zij dit doen op de veengrond. De broccoli en bloemkool moet je op het juiste moment oogsten, het is namelijk al bijna de bloem. Daarnaast houden ze van een vochtige, voedzame en kalkhoudende grond. Dus eventueel wat kalk toevoegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Je kan er cranberries op zetten, zwarte aalbes, amerikaanse bosbes, gojibes, chisandra chinensis,... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Je kan er cranberries op zetten, zwarte aalbes, amerikaanse bosbes, gojibes, chisandra chinensis,...Die doen het bijzonder goed op veengrond. Voor de rest doet bijna alles het wel "normaal" op veengrond. Veengrond is een zeer voedingsrijke, makkelijke grond. Ik heb hier zelf ook echte veengrond (je zakt hier zo een halve meter weg ) en hier groeit bijna alles lekker. Ook dingen te lekker, zoals een Rhus. Die wil helemaal niet bloeien! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts