Jump to content

zaaiadvies en fruit

weertnico

Recommended Posts

Hallo Nico,

Veengrond is vaak zo verschillend / bewerkt dat het moeilijk is om een advies te geven. Ik verwacht dat de meeste groenten wel zullen groeien op de veengrond. Zeker als de veengrond verbeterd is met tuinaarde, zand en compost moet dat prima lukken. Een tip die ik je mee wil geven is om eens te kijken in de omgeving hoe anderen groente telen, en hoe zij dit doen op de veengrond.

De broccoli en bloemkool moet je op het juiste moment oogsten, het is namelijk al bijna de bloem. Daarnaast houden ze van een vochtige, voedzame en kalkhoudende grond. Dus eventueel wat kalk toevoegen.

Je kan er cranberries op zetten, zwarte aalbes, amerikaanse bosbes, gojibes, chisandra chinensis,...

Die doen het bijzonder goed op veengrond. Voor de rest doet bijna alles het wel "normaal" op veengrond. Veengrond is een zeer voedingsrijke, makkelijke grond. Ik heb hier zelf ook echte veengrond (je zakt hier zo een halve meter weg ) en hier groeit bijna alles lekker. Ook dingen te lekker, zoals een Rhus. Die wil helemaal niet bloeien!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube