Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn snijbonen doen het dit jaar beter dan vorig jaar. Ze maken lange sprieten die helemaal aan het einde een beetje omkrullen. Maar hoe zorg ik nou dat om mijn stokken heen gaan groeien. Bij de buren zie ik ze allemaal mooi eromheen gedraaid zitten.

Ik heb geprobeerd ze eromheen te draaien, maar ze draaien net zo hard terug. Moet ik ze vastzetten met binddraad misschien?

Geplaatst:

Dat doen ze bijna altijd geheel vanzelf. Uit je verhaal kan ik niet opmaken hoe groot de planten al zijn (een foto is altijd handig ) maar als ze al rond de meter (80-100) zijn zou ik ze even helpen door ze losjes aan te binden met binddraad. Meestal gaat het vanzelf en heb je er geen omkijken naar zeker niet als ze rond de stok zijn gezaaid of als jonge plantjes zijn uitgeplant.

Geplaatst:

Het helpt vaak wel als je ze aan de binnenkant van de stok zaai/plant, zodat de plant vanzelf tijdens het groeien de stok tegenkomt. Misschien heb je dat al gedaan...? Aanbinden is dan idd de remedie. Ik bind ze vaak al aan als ze het eerste paar echte bladeren hebben.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Ze zijn nu een centimeter of 30 a 40. Ik heb ze binnen laten kiemen en toen buiten uitgepoot. Ze staan inderdaad aan de binnenkant van de stokken (maar ik had nog nooit bedacht dat dat handig was omdat ze dan de stok 'tegenkwamen'. Ik vond het handiger zodat ik er minder snel op ging staan).

Ik zal eens even kijken of ik ze met de klok mee of tegen de klok in het gedaan (daar heb ik niet opgelet)

Ik ga met jullie tips aan de slag en zal hier wel even terugmelden of er al vooruitgang in zit (of een noodkreet slaken als dat niet zo in)

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat je nooit hoeft op te binden. Of je moet te gladde stokken hebben. Ik heb ze voornamelijk aan de binnenkant staan. Als je in potjes zaait is dat wat lastig, maar ook de bonen die aan de buitenkant staan hoef je maar even te helpen om de stok te vinden. Als je ze een weekje in de gaten houdt, vinden ze daarna de weg vanzelf wel. En inderdaad naar links draaien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...