Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Worteldiepte hydrangea's


citroen

Aanbevolen berichten

ik zou mijn hydrangea wat compact willen laten opgroeien .(in een smalle border)

wat is de worteldiepte nu van een hydrangea ?

ik had gedacht van een ronde grofmazige draadvorm te plooien met een doormeter van 50 cm;

aan de binnenkant bekleed met anti worteldoek ,zodat hij langs alle kanten water kan trekken .

hoe hoog moet ik mijn draad vorm maken ? of wat is de worteldiepte ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou mijn hydrangea laten opgroeien in een cilinder van grofmazig draad , bekleed aan de binnenkant met anti worteldoek , zodat hij zowel langs de onderkant , die open is en langs de zijkanten (anti worteldoek is waterdoorlatend) water kan opnemen .

hierdoor blijft de wortelomvang beperkt in zijn groei,wat de bedoeling is in een smalle border

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je vraag wel denk ik. Zelf heb ik ze ook in een redelijk smalle border staan. Ze staan gewoon zonder draad en wortelden.

Als ik ze te breed vind worden hak ik in het voorjaar (soms trouwens ook in de herfst) een stuk vd wortels af. De takken die ik te wijd uit vind groeien snoei ik het hele jaar door terug.

Houd er dan wel rekening mee dat de hydrangena op het hout vh vorige jaar bloeit.

Na de strenge vorst heb ik er een aantal gewoon tot 10cm boven de grond teruggesnoeid. De knoppen waren bevroren. Nu zijn de struiken heel mooi en heel compact terug gekomen. Ieder nadeel heb z'n voordeel

Kan je iets met deze info?

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaja ,goede raad is altijd meegenomen daar niet van ,had ik ze zoals U ook maar teruggesnoeid op 10 cm ,ik ben er laatste winter ook een paar kwijtgespeeld door de vorst .

maar ik denk dat U het nog niet helemaal begrepen heeft ,mischien dat U het ook kunt toepassen op Uw hydrangeas zodat U telkens niet ieder jaar de wortels moet kappen .

de zo gezegde ronde draadvorm wordt wel ingegraven , zodat de wortelgroei alsook de uiteindelijke afmetingen van de struik breperkt worden zonder dat de groei in problemen komt .

het zou hetzelfde zijn alsof u ze in een pot naar Uw gewenste grootte bovengronds zou laten groeien,

hier hangt de uiteindelijke grootte van de struik ook af van de grootte van de pot ,waarin hij gepoot is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt heel logisch. Als ik nog eens een hortensia ga poten zal ik er over nadenken.

De vorst schade hier in de buurt, midden vh land, is heel verschillend. Bij mensen met een beschutte tuin zie ik nog genoeg bloemen. Bij ons grenst de tuin aan een weiland en de meeste hortensia's bloeien dit jaar niet. De hortensia's die bloeien op het eenjarige hout bloeien trouwens wel allemaal: fluweelblad-, eikenblad-, boerenhortensia's, Annabel.

Zo zie je maar weer: de natuur gaat haar gang!

 

Om nog een antwoord te geven op je vraag over de worteldiepte: het haalt al snel 40-45cm hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk de vraag ook te begrijpen. Heel goed mogelijk ja. Al zou ik het niet op jouw manier doen. Wel erg omslachtig hoor. Maar goed. Het kan. De diepte van de wortels is sterk afhankelijk van de diepte waar het vocht zit.

In jouw situatie ( sterk ingeperkte kluit ) wel bijmesten aub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...