Geplaatst: 7 juli 201213 j De titel zegt het al...Maar vroeg me af wat je nou eigenlijk allemaal echt goed kan plaatsen op kleigrond waar ik mee te maken heb. Heb al wel ontdekt dat broccoli prima gaat en volgens mij de spruiten ook wel en kropsla.Maar wat kan nog meer?Heb er ook wel wortel staan maar zou dat goed gaan? Lees overal dat ze van losse aarde houden? Maar kunnen ze dan echt geen weg vinden in deze aarde? Vertakking zou ik niet erg vinden als het straks maar lekker te eten is maar ja...Dus mijn vraag: Wat kan ik er allemaal op laten groeien?
Geplaatst: 7 juli 201213 j Neen hoor wortel kan heel goed ,hier in de provinsie word winterwortel verbouwd.eigenlijk kan alles ,GEEN BOSBES. 7 juli 201213 j aangepast door Gast Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 7 juli 201213 j Auteur dankjewel voor de sneller reactie. Ik begon gewoon onzeker te worden.Heb nu in de grond staan: Broccoli, stamboontjes, sla, wortel, spruitjes.Merk al wel dat de broccoli het goed doet die is aan het kroppen.Wortel had ik vandaag even 1 uit gehaald om te kijken hoe het verloopt. Vertakking maar ja alsof je het dan niet meer kan eten... Maar hoop wel dat hij nog groter gaat worden.
Geplaatst: 11 juli 201213 j Ilse, je bent juist gezegend met kleigrond. Gewoon lekker zaaien en proberen en uit ervaring kijken wat er wel/niet groeit en hoe je er voor kunt zorgen dat het de eerstvolgende keer wel lukt. Het is namelijk nooit puur klei maar bijna altijd een mengsel van verschillende grondsoorten, daardoor is het lastig om te schrijven wat er in jou tuin goed zal groeien en wat niet. Elk stukje grond is verschillend.
Geplaatst: 11 juli 201213 j Auteur dankjewel Jorg Ondertussen staat er mega veel in me tuintje:Broccoli, sla, boontjes, rode biet, pastinaak, wortels, paksoi, andijvie en bieslookVerder in bakken: courgette, tomaat(loopt nog wel wat achter met de groei, maar wie weet komt het nog wel goed), aardbei, citroenmelisse, radijs en sla wat later de tuin in gaat als het groter is. Ben wel benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Zeker als we straks op vakantie zijn...
Geplaatst: 11 juli 201213 j Kleigrond is juist super je moet alleen zorgen dat hij goed doorlatend blijft. Dan groeit en bloeit alles.
Geplaatst: 14 juli 201213 j Auteur Tja of het echt doorlatend is... daar snap ik nog niet veel van. Had voordat ik begin in te planten een zak tuinaarde doorheen gedaan. Volgend jaar denk ik dat ik er eerst moestuinaarde doorheen schep.
Geplaatst: 14 juli 201213 j Moestuinaarde ( Intratuin ) zijn verkooppraatjes om grond duurder te kunnen verkopen ( is mijn indruk ) De kleigrond gewoon doorlatender maken , inderdaad met gewone tuingrond ( de goedkoopste ) mengen , verder veel organisch materiaal toevoegen , erop , de winter door, voorjaar frezen, etc etc. Na jaren en jaren heb je het mooiste grondje.
Geplaatst: 14 juli 201213 j Wij wonen ook op de zware klei,wij gaan elk jaar bemesten met veel stro.Daardoor wordt het luchtige ,maar na jaren,hoor.geduld. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.