Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Hallo allemaal,Ik ben een hele tijd buiten beeld geweest en dat ben ik eigenlijk nog steeds...Aan het begin van het moestuin seizoen kreeg ik verschillende neurologische klachten.Mijn huisarts verwees me door naar een neuroloog, maar de wachttijden hier lopen op tot een jaar, dus dat schoot niet op.Een tijdje daarvoor had ik al hartklachten en daarvoor liep ik bij een cardioloog.Ik voelde me daar niet echt gehoord en hij vond het ook allemaal niet zo spannend.In datzelfde ziekenhuis zit ook een poli speciaal voor het vrouwenhart (omdat dat allemaal toch net even anders werkt dan bij mannen) en ik vroeg hem me door te verwijzen naar die vrouwencardioloog.Hij was hevig op zijn pik getrapt, maar daar kon ik dan weer niet mee zitten.De nieuwe cardioloog heeft onmiddellijk allemaal onderzoeken gedaan, die hij dus niet nodig vond en daar kwam o.a. een vernauwing van een hartader uit.Heel vervelend, maar nog niet ernstig, ik kreeg wel gelijk andere medicatie.Ik had daarbij ook heftige hartkloppingen, die niet verklaarbaar waren.Ik heb me toen door haar intern laten doorverwijzen naar een neuroloog, waar ik binnen drie weken terecht kon.Ik begon plotseling ook dubbel te zien en dat was een directe aanleiding voor een hersenscan, er werd aan een hersentumor gedacht.Dat bleek het uiteindelijk gelukkig niet te zijn, maar het hele gebeuren heeft er wel even aardig ingehakt, eerlijk gezegd.Maar de neurologische klachten en de hartkloppingen konden niet verklaard worden.Ik ben toen door de neuroloog doorverwezen naar de grote bazen in het UMCG, waar ik nu op allerlei onderzoeken wacht.Intussen werden de hartklachten veel erger en de cardioloog besloot een veel uitgebreider onderzoek te doen.Daar kwamen gelukkig wel een aantal zaken uit, die onmiddellijke actie vereisten.Ik zeg "gelukkig" omdat er niets vervelender is dan je ellendig voelen de hele tijd, en er kan niets gevonden worden.Ook voor mijn hartklachten ben ik doorverwezen naar het UMCG, waar ik nu wacht op een behandeling, waarschijnlijk operatief.Eerlijk gezegd heeft dat wel mijn voorkeur, want de klachten schijnen daarmee voor 80% te verminderen.Aan de andere kant vind ik het doodeng, want er kan dus ook weer van alles misgaan, maar die beslissing hoef ik nu nog niet te nemen.Omdat ik heel makkelijk stolsels kan ontwikkelen met mijn hartafwijkingen, sta ik nu op een streng antistollingsregime, waarvoor ik tweemaal per week geprikt moest worden bij de trombosedienst.Die zit niet naast de deur, daarvoor moeten we echt een heel eind rijden.Ik heb dus gelijk een cursus aangevraagd om mezelf te prikken en die heb ik nu afgerond, zodat we daar de deur niet meer voor uithoeven.Ik zeg "we" omdat ik geen auto meer durf te rijden, dus hubbie moet me overal heen brengen.Daar komt nog bij dat zijn Parkinson ook niet minder wordt en hij ook vaak naar een ziekenhuis moet voor allerlei bijkomende zaken...We hebben het er maar druk mee.Wat mij zo verbaasd heeft, is hoe een fit en energiek persoon zo snel kan veranderen in een wrak, die elke middag een paar uur moet slapen, omdat ze anders de avond niet eens doorkomt...De tuin, tja, die is er ook nog...Gelukkig stond eigenlijk alles er al in, sommige dingen veel te laat, zoals de pompoenen en eigenlijk ook de pepers en tomaten.Ik heb er nog wat oogst vanaf kunnen halen, maar volgend jaar beter, denk ik dan maar.Ik heb er de puf niet voor op dit moment...Ik heb nergens puf voor, niet voor visites, niet voor sociale contacten, niet voor fora, eigenlijk heb ik nergens de kracht voor.En dat is dus echt helemaal niets voor mij!Daarbij (ach, welja, waarom niet) heb ik ook al maanden chronische diarree, waardoor ik ook doodmoe ben.Dit is voor nu de stand van zaken.Begin december hoor ik meer van de hartingreep, dus dat is afwachten.Ik ben jullie niet vergeten, maar ik moet echt kiezen, waar ik mijn weinige energie aan besteed.Het huishouden draait ook gewoon door, en af en toe probeer ik toch even wat in de tuin te doen.Ik ben nu bezig om alles voor te bereiden voor de winter, maar dat zijn af en toe best wel grote klussen.Het eerste wat nu moet gebeuren zijn alle laatste bonen er af halen (hoewel ik bang ben dat ik daar al veel te laat voor ben), en alle planten er uit halen.Ik heb nog een bak, waar aardappelen in staan, die moet ik maar even afdekken, maar ik weet niet goed, hoe ik dat zal aanpakken.Ik laat de aardappelen dus gewoon in de grond zitten en wat ik nodig heb, kan ik oogsten.Ik probeer elke dag maar een klein beetje te doen, dan zal het ook wel lukken.Met deze wind en regen doe ik helemaal niets... Volgend jaar ga ik de tuin toch echt veel simpeler doen, maar dat zeg ik geloof ik elk jaar, hihi.We zien het wel.Lieve groetjes allemaal!Rookie
Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Jeetje joh, wat een ellende tegelijk. Ook heel herkenbaar trouwens, ook die bizarre arrogantie van (sommige) artsen. Goed dat je bent blijven aandringen! Ik wens je een heel spoedig herstel! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Helaas erg herkenbaar bij mij hoe artsen met je omgaan... desalniettemin wens ik je ontzettend veel sterkte en wijsheid toe. Hopelijk mag je snel herstellen. 💚
Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Oh @Rookie , wat een ellende zo ineens. Ik hoopte nog zo dat de radio stilte te wijten was aan een plotselinge drang om met de camper maar weer eens een rondje europa te doen, maar helaas.2 uren geleden, Rookie zei:Hij was hevig op zijn pik getrapt, maar daar kon ik dan weer niet mee zitten.Goed van je, dat je daar doorgezet hebt. En een flinke slag aan de harses voor die arts. Het UMCG heeft een goede reputatie, dus ik hoop dat je daar de zorg krijgt die je nodig hebt. Blijf lekker meelezen. En as ik zaden heb die jij ook zou willen, stuur maar een pb-tje. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Hee Rookie, wat een ellende zeg! Bah. Maar ben blij wat te horen, we misten je al! Hoop dat een en ander goed gaat uitpakken en dat je dan volgend seizoen weer voorzichtig de tuin in kan! Hou je haaks! 💐
Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Ik kan niet anders als met de voorgaande schrijvers eens zijn..goed dat je de puf had of hebt genomen ons te informeren daardoor hoeven we niet te gissen waar je gebleven bent. Ik wens jullie megasterkte en zie je wel weer als je opgeknapt bent, daar duim ik voor🤞👍. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 oktober 202526 Okt Wat lief dat je je kostbare energie aan ons wijt om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik schrik van alle narigheid op je pad en hoop dat weer snel beter gaat. Kısmet….Heel veel sterkte en beterschap. Die struin staat er volgend jaar ook nog. Eerst jezelf op orde krijgen! Knuffel en groene groetjes
Geplaatst: 27 oktober 202527 Okt Ik heb niet gelijk als eerste gereageerd, ik wou eerst de anderen laten schrijven. Ik wist al het e.e.a. maar als ik dit las bleek het toch wat ernstiger te zijn dan ik dacht. En ook ik schrok toch wel eerlijk gezegd. Lieve @Rookie je wilt misschien geen "zeur" zijn, maar dat is het niet hoor. Je bent een hele sterke vrouw, maar soms is het goed je zwakheden te tonen. Heel goed dat je het hier hebt verteld, de dames (en ook heren natuurlijk) kunnen je een hart onder der riem steken en ik denk dat het je goed wilt doen. Ik heb je gelijk gebeld en aangeboden dat als je onze hulp nodig hebt, ook al is het voor een paar uurtjes, wij gewoon naar je toekomen, ook al is het een uur rijden. Dit aanbod geldt nog steeds ook al hebben wij onze problemen, maar die van jou vind ik veel ernstiger. Wij kunnen ons wel weer herstellen, anders dan bij jou.😘
Geplaatst: 27 oktober 202527 Okt Beterschap @Rookie !Hopelijk kunnen ze je in December goed helpen en kan je als de natuur ontwaakt steeds wat meer in de tuin rommelen. 27 oktober 202527 Okt aangepast door loes
Geplaatst: 27 oktober 202527 Okt Dapper dat je je verhaal hier vertelt @Rookie . 🍀Hierbij nog eentje extra voor jullie beiden. Ik hoop dat de echte inmiddels zijn opgekomen 😉. Beterschap & heel veel sterkte gewenst. 27 oktober 202527 Okt aangepast door Dahli
Geplaatst: 11 januari11 Jan Oh @Rookie . Ik lees dit nu pas. Wat erg allemaal. Hopelijk hebben ze je vorige maand kunnen helpen. Als 80% van beschreven klachten verdwijnen, zal al een enorm stuk schelen. Heel veel beterschap! 🫂
Geplaatst: 26 februari26 Feb Auteur Lieve allemaal!Hartelijk dank voor al die lieve, opbeurende berichtjes.Ik ben een hele poos off line geweest en in die tijd is er van alles gebeurd.Mijn hart operatie is achter de rug en gelukkig ben ik nu zo goed als van mijn hartklachten af.Zo heel langzaamaan krijg ik ook weer wat meer energie en ik kan mijn ene voet weer voor de andere voet zetten.Dat klinkt knullig, maar zo was het wel.De cardioloog raadde me hartrevalidatie aan en daar ben ik met frisse tegenzin aan begonnen.Ik haat sporten...Maar ik moet eerlijk zeggen, dit is ook niet zo'n "echte" sportschool, met allemaal van die afgetrainde figuren.Dit valt onder de fysiotherapie en zijn er heel wat ouderen van mijn leeftijd met verschillende medische aandoeningen, waar sporten heel goed voor is.Ik ga nu tweemaal per week, samen met hubby, die voor zijn Parkinson ook goed in beweging moet blijven, en eigenlijk vind ik het heel leuk!Tot mijn stomme verbazing uiteraard...Ik heb zelfs een loopband aangeschaft voor thuis en ook daar loop ik elke dag kleine stukjes op.Heel langzaamaan krijg ik mijn energie weer terug en daar ben ik zielsblij mee!Okee, de tuin.Die is er nog, maar zwaar verwaarloosd.Ik heb voor mezelf een plan de campagne gemaakt en ga dat heel rustig weer oppakken.Het eerste wat ik ga veranderen, is de kas.Daar gaan de kweekbakken uit, en ik ga de kas alleen nog maar als opslag gebruiken.Hij is klein, er zit maar 1 klein raampje in het dak, valt niet te ventileren en wordt bloedheet in de zomer.Het was een crime om daar iets in te kweken en dat kan ik wel missen, dat scheelt al een stuk.Verder heb ik mijn grote bakken en die kan ik stuk voor stuk gaan opruimen, omspitten en nieuwe grond erbij doen.Lekker overzichtelijk en ze hoeven niet allemaal tegelijk.Gelukkig heb ik nog een heleboel geweckte groente in mijn voorraadkast, dus die groentes ga ik niet kweken dit jaar.Ik doe alleen wat we direct kunnen eten, wat niet bewerkelijk is, en wat ik nodig heb.Ik heb een lijstje gemaakt en eerlijk gezegd staat daar toch wel weer een heleboel op.Maar ik probeer me te houden bij dingen, die geen constante zorg nodig hebben en toch wel groeien als ik er een poosje niet naar omkijk, zoals wortelen b.v.Maar ik merk wel, dat ik mezelf alweer de hele tijd moet afremmen... Ik heb ook een soort zaaiplan gemaakt, zodat ik netjes van te voren kan bekijken, wanneer er wat gezaaid of voorgezaaid moet worden.Voor de doorgewinterde tuinierders hier uiteraard niet meer dan logisch, maar ik was er nog niet opgekomen hoe ik dat zou gaan aanpakken en dat heb ik nu wel aardig voor elkaar.Voorzaaien ga ik dit jaar heel erg beperken.Het enige wat ik ga doen zijn de tomaten (niet zo veel), paprika's (ook niet veel), courgettes, komkommers, pompoenen en misschien toch nog de uien en de prei, maar die laatste kan ik ook kopen.Ik zaaide verder altijd alles voor: snijbiet, sla, bietjes, bonen, mais etc. dat doe ik nu niet meer.Alles gaat gewoon in de grond gezaaid worden op het geschikte moment.Geen vensterbanken vol met bakken meer, daar heb ik geen zin meer in.De opbrengst zal dan misschien minder zijn dit jaar, maar dat moet dan maar.Tot zover dan maar even.Nogmaals hartelijk dank voor jullie berichtjes en hopelijk kom ik weer wat vaker hier op het forum, want ik heb dat toch wel gemist...
Geplaatst: 26 februari26 Feb Hoi Rookie, wat fantastisch dat je zo vooruit gaat! Je bent zelfs alweer aan moestuinzaken begonnen, wow! Ik duim voor je dat de stijgende lijn doorzet en je steeds weer wat meer kunt.
Geplaatst: 26 februari26 Feb Fijn om te horen @Rookie dat het intussen beter gaat!Niks forceren en rustig opbouwen,je bent op de goede weg! 👍En gewoon in de tuin doen wat je aankan én leuk vind,de rest hoeft niet.😉
Geplaatst: 26 februari26 Feb Wij hebben elkaar uiteraard regelmatig gesproken en fijn dat je hier weer schrijft en het is goed dat je het geleidelijk oppakt en ook niet alles meer gaat voorzaaien. Toen ik je sprak stond ik met bietenzaden in mijn handen en die heb ik na ons gesprek weggezet. Voorzaaien is inderdaad heel veel werk, met steeds water geven e.d. En je overtuigde mij zelfs om volgend jaar niet van alles meer te gaan moeten zetten.Ik hoop je ook hier weer vaak je leuke berichten te lezen.😘
Geplaatst: 26 februari26 Feb Wat enorm fijn om je weer te lezen @Rookie ! En wat een goed bericht dat het na je operatie weer de goede kant op gaat. En dat je zelfs het sporten (samen met je man) leuk bent gaan vinden 😃.Voor mij zegt het feit dat je jezelf in de tuin moet afremmen alles: Zo fijn dat je er weer zin in hebt!!! Dat je weer plezier in dingen hebt.Ik ben heel erg blij voor je!
Geplaatst: 26 februari26 Feb Dat was een lange en niet makkelijke weg @Rookie 😬Super fijn dat het nu de goede kant opgaat en dat jij dat deelt met ons.,.🙏🏻😊Precies wat Dahli zegt dat je weer dingen leuk vind en er plezier in hebt😍Er nu een voor jou goede balans in vinden zal ook weer niet makkelijk zijn maar ook dat gaat jou vast met vallen en opstaan weer lukken 💪😊Het weer kunnen doen en er plezier in hebben dat is al zoveel waard!!Veel genieten toegewenst!! 🌺🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: 26 februari26 Feb Wat fijn van je te horen en dat er zo veel vooruitgang is! Tuinieren gewoon op je gemak. Niks hoeft. Rustig aan doen is makkelijker gezegd dan gedaan, want er is zo veel leuks en lekkers te zaaien, maar ga er voor. Niks moet.
Geplaatst: 26 februari26 Feb Fijn dat je er weer bent, Rookie! Rustig aan doen met alles… wat lukt dat lukt, en anders maar niet! Veel succes!
Geplaatst: 26 februari26 Feb Kanjer. Fijn wat van je te horen! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 februari26 Feb Wat fijn @Rookie dat het langzaam weer beter gaat. Samen met je man sporten voor de gezondheid. Kan ook gezellig en leuk zijn, wat je zelf al zegt. Rustig aan beginnen met de moestuin. Lukt het niet, is ook niet erg. Heel veel succes!
Geplaatst: 26 februari26 Feb Ik ben er niet en ik ben er wel...Fijn dat je er nu weer even wel bent @Rookie Lekker kalm aan in de tuin en spendeer de fysieke energie maar zoveel mogelijk in de sportschool t.b.v. revalidatie en conditie. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 maart3 Ma Ik ben relatief nieuw hier, dus ik lees dit nu pas, maar jeetje wat een heftig verhaal zeg. Wat fijn dat je nu bent geholpen en dat het langzaam weer beter gaat! Ik wens je nog een goed verder herstel en een goed moestuinseizoen! 🍀
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.