Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ik ben bottenbouillon aan het maken

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had van @Jorieke123 een zak met runderbotten gekocht en die tot nu toe in de vriezer laten liggen.

Gisteren had ik een beetje puf, dus ik ben begonnen om die in mijn slowcookers te doen om er bouillon van te trekken.

Vannacht de slowcookers buiten gezet om te laten afkoelen en vanochtend alvast zoveel mogelijk vast vet eraf geschept.

Een van de slowcookers was niet door en door koud, dus het vet was nog niet heel vast.

Ik ben ook nog niet tevreden met de bouillon, dus ik heb alles uit de twee slowcookers in een grote pan gemikt en die op een laag vuurtje gezet, om vandaag nog lekker te laten pruttelen.

Ik had er gisteren al appelazijn bij gedaan, dus volgens mij hoeft dat nu niet nog eens.

Vanavond haal ik alle botten er uit, ik haal de rest door een zeef, mik het vet wat ik al had erbij, en probeer om het allemaal in de koelkast te zetten, zodat het al het vet mooi hard wordt.

Morgen of overmorgen haal ik dan het vet er af, dat laat ik weer smelten en giet het dan door een zeefje in een pot, die bewaar ik in de koelkast, dat gaat wel een jaartje mee.

Ik denk dat ik de bouillon gebruik om Franse uiensoep van te maken die ik in de pressure canner ga inmaken.

Ik vind een voorraadje kant en klare soep in mijn voorraadkast altijd wel fijn.

En dat allemaal in een slakkentempo...

P1060587.JPG

Geplaatst:

Misschien in slakkentempo, Rookie, maar je dóet het wel! 😊👍🏻

Geplaatst:

Knap van je. Daar zou ik helemaal geen zin in hebben.

Geplaatst:

Ik zou mezelf er niet toe kunnen zetten nu. Respect voor jouw werk! 💚

Geplaatst:

Afhankelijk van hoeveel azijn je er de eerste dag bij hebt gedaan: ik doe altijd nog een scheut erbij de volgende dag en ook de kruiden zoals laurierblad nogmaals vers.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, ik heb er inderdaad nog een scheutje bij gedaan.

Nu eerst het vet er weer in laten oplossen en dan door een zeef gieten.

Dan kan dat afkoelen en de koelkast in, dan kan ik morgen of zo het harde vet er af scheppen, laten smelten en in een pot doen.

De meeste kruiden gaan bij de uien, als ik die laat karamelliseren.

Daar gaat nog rode wijn, balsamico azijn, bruine suiker, peperkorrels en misschien nog meer bij.

Ik weet nog niet zeker, of ik ook iets bij de bouillon zal doen, misschien een scheutje worcestershire saus, maar voor de rest gaat het zo bij de uien..

Geplaatst:

Heerlijk @Rookie ! Wat zal het lekker ruiken in jullie huis 😋. Rooster je de botten ook voor in de oven voordat je ze laat trekken? Dat geeft altijd nog extra smaak en een mooie kleur vind ik.

Wat grappig dat je er azijn bij doet, en Appelvrouw ook! Nog nooit gedaan 😊. Is dat voor de smaak? Of heeft dat nog een andere reden?

Geplaatst:

Respect @Rookie 💪

Wij hadden soepbotten bij een landwinkel gekocht en nog uien in die vriezer die onze zoon over had…. Dus maakte ik er ook soep van afgelopen zaterdag….

Ik roosterde de botten samen met het pak bevroren uien , peper/zout/tijm in de oven … toen alles na een tijdje een mooie kleur had met water en kruiden ( vers laurierblad , kruidnagels erin gestoken water erbij en nog tijd onder in mijn AGA laten trekken.

Ik had nauwelijks vet en er zat ook geen vlees aan de botten….

Gebonden met bloempotje en tortellini kaas erin meegekookt….

Geraste kaas erop en met stokbrood met roquefort gegegeten.

Mijn lief deed er maggi bij….

Ik blijf heel eerlijk gezegd toch steeds weer de smaak van bouillon blokjes missen…🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

DD6E4E2A-682B-4A52-8BC9-FE7A12AA3DBC.jpeg

IMG_6218.jpeg

IMG_6221.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, Dahli zei:

Heerlijk @Rookie ! Wat zal het lekker ruiken in jullie huis 😋. Rooster je de botten ook voor in de oven voordat je ze laat trekken? Dat geeft altijd nog extra smaak en een mooie kleur vind ik.

Wat grappig dat je er azijn bij doet, en Appelvrouw ook! Nog nooit gedaan 😊. Is dat voor de smaak? Of heeft dat nog een andere reden?

Ja, ik rooster de botten ook eerst even een uurtje in de oven.

De azijn trekt nog wat meer voedingsstoffen uit de botten.

Er zit gelukkig wel wat vet in, dat gaat mooi de koelkast in.

Zo lekker om daar aardappeltjes in te bakken!

Ik heb even gevraagd bij de Akkervarkens, waar ze van tijd tot tijd ook wel runderen slachten, of die botten hadden.

Die hebben ze wel van tijd tot tijd, maar die gaan eigenlijk naar de hondeneigenaren, die er hun honden mee voeren.😃

Ze wil wel botten voor me vacumeren in invriezen, als ze ze weer krijgt.

Zo aardig!

Geplaatst:
21 minuten geleden, Rookie zei:

De azijn trekt nog wat meer voedingsstoffen uit de botten.

Wat een goede tip! Dat wist ik niet. Dank je, ga ik de volgende keer ook doen 😃.

Geplaatst:

Vandaag ook bottenbouillon aan het maken. Was bij de Turkse slager die een koe aan het ontbenen was. Heb wat botten meegekregen. Mooi in stukken gezaagd. Veel beenmerg ook.

Alles afgespoeld en In de snelkookpan. Nu laten afkoelen en morgen verder want moe. Maar wordt wel erg voedzaam en smullen allemaal!

Geplaatst:

Zelf trok ik weleens bouillon van kippen botten.

Ik zette die dan 48 uur in de oven.

Nu koop ik gewoon kippenbouillon bij superfoods.

@Vrouwholle je kunt ipv kippenblokjes miso in de soep doen.

Mijn moeder deed vroeger altijd scheutje azijn bij de hache. Zij zei dat het daar dan lekker mals van werd.

Geplaatst:
5 minuten geleden, peulenschil zei:

scheutje azijn bij de hache.

Dat doe ik al heel mijn leven. Juist die combinatie van zuur en appelstroop of andere stroop, dat maakt de hachee zo bijzonder.

Geplaatst:

IMG_3214.jpeg

Heel mooi dikke bouillon geworden. Ik denk 5 u uiteindelijk in de snelkookpan gehad. Zat alleen botten, water en scheutje azijn (want dat is nog gezonder). Bijna melkachtig wit. Botten waren goed uitgebeend. Wel veel beenmerg, ook fijn. Volgende x moest ik even bellen en dan hield hij ze apart. Echt zo fijn! En heb er geen cent voor hoeven te betalen. Want toch afval. Mooi man.

Doe dat scheutje azijn ook altijd met stoofvlees trouwens. Een zuur bij je vlees maakt het malser.

Net alles gezeefd. Het is nog steeds behoorlijk warm. Ik ga er een soepje van maken en een deel invriezen. Er zit ook een scheut bij de aardappels voor de stamppot van vanavond.

image.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Dat ziet er goed uit Mellie.

En wat aardig, dat je dat zomaar krijgt!

Geplaatst:
21 minuten geleden, Mellie zei:

Doe dat scheutje azijn ook altijd met stoofvlees trouwens.

Dat doe ik ook altijd, maar bij bouillon trekken kende ik het niet. Mooie bouillon hoor! Lekker man.

Wat ontzettend aardig van de slager! Misschien wil hij ook wel een keertje rundermergpijpjes voor je afzagen. En dan lekker roosteren à la Fergus Henderson. Ook zo verrukkelijk 😋.

Geplaatst:

Gmm feegus Henderson wordt gegoogled @Dahli

Geplaatst:

Ohh,lekker bouillon getrokken van botten. Dat deed mijn moeder ook vaak toen we klein waren.

Ik heb er zelf helaas geen tijd voor op dit moment.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga vandaag eens kijken hoeveel liter ik heb.

En dan 4 of 5 kilo uien snijden om de uiensoep te gaan maken.

Geplaatst:

Ik heb net de bouillon uit de koelkast gehaald en zie joh! Jeetje heel dik. En gelatineus. Alle voedingsstoffen uit de botten zitten er dan wel in.

IMG_3233.jpeg

Het loont echt om het zo lang te koken.

Edit: ik krijg nu toch een vriezerprobleem vrees ik… kan ik dit weer koken en dan in schone potten doen en zo bewaren? Ik lees op internet dat dat niet kan. Iets met botulisme 🙄

Maar! je kunt het wel pressure cannen. Ik sla dat topic altijd over, omdat ik bang ben dat ik nog een apparaat in huis krijg na het lezen. Weet er dua weinig van, maar net even een website gelezen. Blijkt een snelkookpan een soort pressure canner te zijn. Kan ik het daar in drukkoken? En zo ja: hoe lang? Iemand tips?

aangepast door Mellie
Vraag

Geplaatst:
  • Auteur

Helaas... je kunt een gewone drukpan niet gebruiken om te pressure cannen, omdat je niet weet hoe hoog de interne temperatuur wordt.

Maar ik ben van plan om mijn vet gewoon te smelten, goed te zeven en dan in schone potten invriezen.

Ze blijven ook wel even goed in de koelkast.

Nou ja zeg, het lijkt net of ik heel veel potten heb, maar dat zal wel tegenvallen.

Maar vet of boter of olie pressure cannen mag ook niet, dat is ook niet veilig.

Er zijn mensen, die dat wel doen, maar op eigen risico.

Ik doe het in elk geval niet.

Maar jouw vet ziet er mooi uit!

aangepast door Rookie

Geplaatst:

@Rookie dank voor de info. Had alles al in de vriezer gepropt, want vond het allemaal net wat te spannend. Bouillon smaakte goed. Soep was heerlijk! Helemaal opgekikkerd weer.

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk hè?

Bij mij staat er nu 5 kilo uien in de slowcooker te pruttelen met balsamico azijn en bruine suiker.

Morgen gaat er nog wat rode wijn bij, beetje tijm en dan maar inkoken.

Dan in de mason jars, bouillon erbij en in de pressure canner.

Geplaatst:

In Frankrijk zie je altijd van die ingemaakte (?) potten met eenden- en ganzenvet. Ik vraag me nu af hoe ze dat doen? Weet jij dat toevallig @appelvrouw ?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb zojuist het vet van de bouillon afgeschept.

Er is een heerlijke gelatineuze hoeveelheid bouillon overgebleven en ik denk wel een hele pot vet.

En de vijf kilo uien, die ik gisteren heb geschild, gesneden en in de slowcooker gedaan, zijn ook bijna klaar.

Het ruikt heerlijk met die rode wijn erbij!

P1060592.JPG

P1060591.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.