Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ik ben bottenbouillon aan het maken

Featured Replies

Geplaatst:

Hmmmm uiensoep, lekker! Heb je nog wel ruimte in de vriezer? @Rookie

Geplaatst:

Wat doen jullie met het vet wat je apart bewaart? Is dat om later dingen in te bakken?

Geplaatst:
  • Auteur

De uiensoep ga ik in de pressure canner wecken. @Petrasmoestuin .

Het vet is eigenlijk gewoon hetzelfde als ossenwit. @Arja

Heerlijk om af en toe wat aardappeltjes e.d. in te bakken.

Ik heb een grote pot en nog een beetje overgehouden.

P1060593.JPG

Geplaatst:
Op 6-11-2025 om 19:19, Dahli zei:

In Frankrijk zie je altijd van die ingemaakte (?) potten met eenden- en ganzenvet. Ik vraag me nu af hoe ze dat doen? Weet jij dat toevallig @appelvrouw ?

Garen in/onder vet. Zou een osmose uitwisseling plaatsvinden vet verdringt een klein beetje vocht. Ter preservatie en smaak. Konfijten/Confit. Daarna inmaken waarbij vet zuurstof weghoudt.

Vrijdagmiddag had ik eindelijk even de rust om 5 van 10 pakjes (Kaptein, echte boter my #ss) van de Vomar aanbieding van enkele weken geleden, te smelten en te klaren. Uiteindelijk drie volle Bonne Maman en nog een klein potje botervet voor het vlees. Ik kan zeggen dat Zeeman hiertoe goede kaasdoek alternatieven heeft 60x60cm katoenen hydrofiele doeken €2,99/3. Dus ook voor heldere Boullion.

No image preview

Hydrofiele luier - Wit | Zeeman

- Absorberend en zacht dankzij het katoen - Formaat 60x60 cm, handig voor elke dag - Effen witte kleur voor makkelijk combineren Deze hydrofiele doeken voelen zacht aan op de huid van je baby. Doorda

Hema had ze vroeger ook per 5, werden, maar niet meer. Gebruikt voor caveman stijl stukken vlees in te wikkelen. Dus garen in de hete houtskool/as, waarbij doek verbrand. Vandaar budget en geen chloorbleek of kunststof.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@Rookie officeel is Ossewit enkel Runder Niervet. Maar alle rundervet word fabrieksmatig uitgesmolten, dus er zal inmiddels ook ander rundsvet tussen zitten. Ossewit is gehomologiceerd en voorzien van anti bruis net als ander frituurvet. Premier Jus (enkele Vlaamse merken, maar gewoon in NL fabriek onder Canadees eigendom, laatste keer dat ik keek) is eerste smelt, niet gehomologiceerd/niet of minder gezuiverd.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel Donald, weer iets geleerd!

Geplaatst:
Op 6-11-2025 om 19:19, Dahli zei:

potten met eenden- en ganzenvet.

Bedoel je dan confit de canard, de hele eend ingemaakt in het vet? Want het vet zelf, en welk vet dan ook, varken bv ( saindoux) bewaarden mijn Franse buren in weckpotten. Deksel erop blijft jaren goed.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw Ik bedoelde het vet zelf, niet de confit de canard. Ik koop in Frankrijk wel eens van die grote blikken confit en nadat de eend op is, wil ik eigenlijk een gedeelte van het vet bewaren. Om aardappel in op te bakken bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of dat houdbaar is in potten. Je ziet daar ook wel eens van die potten met alleen ganzen- of eendenvet. Is dat dan saindoux?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb gisteren en vandaag weer botten gekookt voor bottenbouillon. Vorige x heel dik en gelatineus. Nu wel veel vet maar gewoon vloeibaar. Ik had dubbele hoeveelheid botten. Heb het uren laten koken…. Snap er niets van.

Wel een flinke pot vet.
IMG_3482.jpeg

Heb een yoghurtemmer vol aan een vriendin gegeven. Rest gaat morgen in de vriezer. Vond het toch jammer.

Geplaatst:
Op 9-11-2025 om 17:29, Dahli zei:

Ik bedoelde het vet zelf, niet de confit de canard

Dahli ik heb eigenlijk geen verstand van gevogeltevet sorry.

Mellie ja dat is idd botte bouillon. Ik zie ook wel verschil tussen de bouillon diktes. Meer of minder kraakbeen zou een verschil kunnen geven? Ik had vorige week twee kippenpoten in de slowcooker in water met een b.blokje en de volgende dag was het overgebleven bouillon heel erg aspic zeg maar. Aan het bouillonblokje kan het niet liggen, misschien wel aan het zuur, de citroen die ik erbij had?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Was op zoek naar wat vlees voor in de bonenstoof. Vond 2 zakken met flink wat bot. Weer gekookt en opgeruimd staat netjes. Morgen ga ik naar het afgekoelde resultaat kunnen.

Botte bouillon zeg 😆

Geplaatst:

Hoewel ik al een beetje in de herfst van mijn leven ben, behoor ik toch een beetje tot de supermarkt generatie en ik ben nooit echt verder gekomen dan groentesoep maar meestal tomatensoep maken. De laatste keren van eigen tomaten en zonder toevoeging van zakjes poeder van honig oid... veel lekkerder dan voorheen.

Het woord bottenbouillon klinkt ook niet echt heel aantrekkelijk 😇 en lijkt me ook best veel werk voor een beginnend keukenprinsje als ik

Maar stel, ik haal hier op de wekelijkse markt een warm gebraden kippetje, eet die op, kan ik dan die overgebleven botten die ik anders toch weggooi gebruiken voor kippenbouillon? Of moet je dan liever het vlees erop laten zitten voor de smaak oid ? Klopt het dat je dan de botten niet eerst in de oven hoeft te doen of liever toch wel ? En dan gewoon koken heel lang of liever in de slowcooker?

Geplaatst:

@driepinter Zo als jij het beschrijft, doe ik ook wel eens. Als we een hele gebraden kip eten. En er blijft altijd wel wat vlees aan zitten, zeker aan vleugels bijvoorbeeld (dat gekluif vind ik zo vies, brrr).

In een dergelijk geval doe ik de botten niet nogmaals in de oven. Kipkarkas in de grote pan, smaakmakers als knof, tijm, prei, wortel en ui erbij. Boel onder koud water zetten, aan de kook brengen en langzaam laten trekken tegen de kook aan. Mag wel wat uurtjes. Dan alles door een fijne zeef. Je kunt dan wat van het vet dat op de bouillon drijft afscheppen, hoeft niet. Ik laat de bouillon daarna nog sterk inkoken. Dan in ijsklontjeszak of -bakjes. Ideaal om een paar van die klontjes door een saus te doen. Of wat meer blokjes weer aanlengen met water en dan heb je een heerlijke basisbouillon. Er zit overigens geen extra zout in, dus je moet saus of soep nog wel op smaak brengen met in ieder geval zout en peper.

aangepast door Dahli
Toevoeging

Geplaatst:

@driepinter wat @Dahli zegt

Heerlijke basis voor een soep of als smaakmaker in een saus of door je rijst ofzo voor net wat meer smaak. Gewoon doen! Je staat versteld van het verschil.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.