Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pruimen haag aanleggen

Featured Replies

Geplaatst:

Plan is om deze winter/voorjaar te beginnen met aanleg van een pruimen haag . De soorten die er al in zouden komen

• Early laxton.

• Mirabelle de Nancy

• Blue de Belgique

• Golden Japan

• Koningin Victoria

• Italiaanse Kwets

Denk dat het goed zit qua bestuiving . Spreiding oogst beschikbaar om te eten juli oktober.

Iemand opmerkingen tussen keuze van rassen?

En eventueel nog bijkomende rassen zou mogelijk nog enkele rassen meer zetten . Denk daar bij vooral latte soort in begin overlappen oogst wel maar einde enkel de Italiaanse Kwets .

Of voor een andere reden een bepaalde soort er bij .

Alvast bedankt Waaslander

aangepast door Waaslander
Schrijf fout

Geplaatst:

Al gedacht aan een Prune de Prince om nog toe te voegen? Laat rijp (eind september), kleine mooie, droge vruchten in diepblauw en heerlijk van smaak. Esthetisch in een haag best mooi en de vogels zullen je dankbaar zijn.

Geplaatst:

Er zit zover ik weet geen bestuiver voor Golden Japan bij. En waarom geen Russische pruimen?

Overigens vraag ik me af waarom je het een haag noemt. Het is meer een rijtje bomen. Wat je wel kunt overwegen is om af te wisselen tussen laagstam en hoogstam en tussen Japanse pruimen en gewone. De Japanse gaan heel erg hangen dus als je die in laagstam neemt, gaat de onderkant van je haag wel dicht zijn. Anders niet, dan wordt het gewoon een rij bomen

Verder denk ik niet dat je per se de beste rassen hebt gekozen, maar het is maar net wat je wilt natuurlijk

Geplaatst:
  • Auteur

Ja misschien wat onduidelijkheid over wat met haag bedoeld wordt . Bedoel eigenlijk een rij leifruit op ongeveer 1 m van de beuken haag op de grens met de buren . Zoals In mijn voortuin staan maar dan met appelbomen . Zal morgen als het licht is eens foto nemen en plaatsen hier .

38 minuten geleden, Fruittuin17 zei:

Er zit zover ik weet geen bestuiver voor Golden Japan bij.

Ik zal nog eens verder kijken over de bestuiving want ene site sta geen info over bestuiving en andere stond zelfbestuiving. Welke zou hier voor een goede bestuiver zijn .

Andere ideeën ga ik zeker ook bekijken .

Geplaatst:

Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat zelfbestuiving een succes wordt.. bij fruit is er in 80 van de 100 gevallen waarin beweerd wordt dat het zelfbestuivend is, amper of geen oogst. Ik zou er een tweede Japanse pruim bij zetten als je Golden Japan wilt zetten. Geen idee of dat goed gaat als leiboom trouwens, nog nooit gezien. Sowieso lijkt een pruim me moeilijk als leiboom, aangezien ze een flinke groeikracht hebben. Maar als je echt weet wat je doet zul je het vast voor elkaar krijgen.

Je kunt trouwens ook een pluot zetten, als bestuivingsduo met Golden Japan. Dan heb je weer nog wat anders.

Al eens gedacht aan Reine Claude Verte trouwens? Je hebt wat geduld nodig want hij komt laat op gang, maar die pruim is wel echt een begrip. Zooo lekker. Ook leuk qua kleur want die is groen, en de Golden Japan is geel, Reine Vic is een beetje roze, Bleue de Belgique is paars

Geplaatst:
  • Auteur

Beloofde foto's van wat ik met haag bedoeld.
Langs de oprit 4 appels:
IMG_20251113_115347922_HDR.jpg

Land de buren 3 appels beiden in voortuin

IMG_20251113_115312726_HDR.jpg

Zijn aangekochte laagstammen. In najaar 2018 . Nu zou ik ze zelf enten.
IMG_20251113_121257048_HDR.jpg

Laagste takken vrij hoog 65cm en ent naar mijn zin te laag . Met mulchun met hakselhout komt ent er onder te zitten . Volgens mij zeker niet aan te raden .

Bij zelf enten : ent hoger en laagste takken iets lager .

In plaats van Houten staken en latten zou ik nu gaan voor ijzeren afsluiting met bovenbuis. En daar dan spandraden tussen waar takken worden aan vast worden gemaakt voor ze te leiden.

Max hoogte ongeveer 2m (ongeveer zelfde hoogte van de beuken haag) bij hoger hebben buren er schaduw van is op het zuiden van hun tuin in lengte van onze tuinen.

Zeer interessante suggesties al tussen de opmerkingen waarvoor dank.

Geplaatst:

Dan moet je wel heel goed opletten op wat voor onderstam het staat want pruimen worden vaak al snel veel groter. Laagstam pruim staat vaak op een onderstam die alsnog een enorme boom produceert

Geplaatst:

Eens met @Fruittuin17, Reine Claude Verte zeker doen. Veel lekkerder pruimen vind je niet.

We hebben in Boomgaard Acht een rijtje pruimen staan, destijds geent op Wavit, zou weinig groeikracht hebben ... daar is weinig van te merken, we snoeien elk jaar veel hout van die bomen.

Ik zou proberen wat meer bijzondere rassen te vinden, die je nu noemt zijn vrij gangbaar.

Geplaatst:

Avalon is ook heel lekker

Geplaatst:
  • Auteur

14 uren geleden, marcelru zei:

We hebben in Boomgaard Acht een rijtje pruimen staan, destijds geent op Wavit, zou weinig groeikracht hebben ... daar is weinig van te merken, we snoeien elk jaar veel hout van die bomen.

Daar ben ik me zeker van bewust. Dat in bedwang houden nog wel een uitdaging gaat worden.

• Zandgrond iets mindere groei ?

• Concurrentie van de beukenhaag voor voedingstoffen ? Heb over het laatst filmpje gezien van "haal meer uit u tuin" dat ze daar als test begonnen waren 3 fruitbomen in 1 plantgat om zo grote van bomen afzonderlijke kleiner te houden. Was iets dat ze ergens hadden opgevangen dat ze wouden testen .

• Geregeld en veelvuldig nijpen van de jonge scheuten. Wat ik ook doe met de appelbomen zeker die langs oprit en mij lijkt dat die meer hun kracht gaat steken in vruchtzetting dan in groei .

14 uren geleden, marcelru zei:

Ik zou proberen wat meer bijzondere rassen te vinden, die je nu noemt zijn vrij gangbaar.

Daarom mijn vraag ook hier zijn degenen waar je het meest info van vind en het gemakkelijk aan geraakt

Op 12-11-2025 om 21:43, Fruittuin17 zei:

Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat zelfbestuiving een succes wordt.. bij fruit is er in 80 van de 100 gevallen waarin beweerd wordt dat het zelfbestuivend is,

Al eens gedacht aan Reine Claude Verte trouwens? Je hebt wat geduld nodig want hij komt laat op gang, maar die pruim is wel echt een begrip. Zooo lekker. Ook leuk qua kleur want die is groen, en de Golden Japan is geel, Reine Vic is een beetje roze, Bleue de Belgique is paars

Was er mee van uitgegaan als er geen specifieke soort bij stond voor bestuiving dat van de rest er wel 1 zou tussen staan

Kleur verschil was ook 1 van de redenen dat ik dat deze keuze was gekomen

Geplaatst:

Ja maar Japanse pruim bloeit echt veel vroeger, die zijn niet compatibel met gewone pruimen daardoor

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor alle info .

Bij het zoeken naar info en rassen al veel interessante informatie gevonden.

Het is een 3tal jaar dat ik curcus enten heb gevolgd en ook gedaan heb (peren appels) . Nu tijdje geleden ben ik deze terug tegen gekomen. Zou deze volgen als opfrissing. Avond theorie en zaterdag praktisch. Totaal een 6 uur dacht ik toen.

Nu dit weekend kom ik cursus tegen pruimen enten. Duur 2 uur .

Was enten peren en pruimen niet zelfde ,enkel slagingskans iets kleiner bij pruimen dan bij pitfruit?

Beiden volgen zou misschien wel het interessant zijn. Andere lesgever andere inzichten? Maar pruimen is werkdag voor mij dus moet er verlof voor nemen .

Daarom mijn vraag enten pruimen en pitfruit groot verschil of is het juist verschil in praktisch gedeelte wat voor handen is?

Geplaatst:

Je steekt er altijd wat van op, iedereen heeft toch zo z'n eigen manier om twee stukjes hout aan elkaar te plakken.

Ik ent steen- en pitfruit op dezelfde manier. Slagingspercentage appel/peer 99-100%, kers zo'n 90-95%.

Ik heb horen zeggen dat steenfruit beter te oculeren is, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Afgelopen zomer de eerste serie kersen geoculeerd, moet nog zien wat 't wordt.

Geplaatst:

Ik denk dat je beter die pruimen cursus kunt doen, dan is er waarschijnlijk veel enthout aanwezig en heb je gelijk je pruimenbomen voor je haag

Geplaatst:

Ik zou me niet heel erg vastpinnen op de moment van rijpheid zoals op internet beschreven. Ik weet niet of Italiaanse kwets veel verschilt van Hauszwetsche, maar die is bij mij in augustus rijp in plaats van september/oktober.

Volgens mij heb je voor reine Claude verte het beste een bestuiver die daar bij hoort, een andere reine Claude soort? Misschien kan iemand hier uit ervaring spreken over bestuiving. Die soort duurt jaren voor die wat opbrengst geeft, maar zeker de moeite waard.

Geplaatst:
  • Auteur
9 uren geleden, Fruittuin17 zei:

Ik denk dat je beter die pruimen cursus kunt doen, dan is er waarschijnlijk veel enthout aanwezig en heb je gelijk je pruimenbomen voor je haag

Bij info van curcus staan er 7 rassen en ook dat sommige soorten beperkt zijn in enthout.

En 2 soorten die tussen mijn 6 bestelde rassen staan. Of er meer rassen ter beschikking gaan zijn of enkel deze 7 ? Maar zie het ook als mogelijkheid om contact te leggen met personen die daar gedreven en langer mee bezig zijn.

19 uren geleden, marcelru zei:

Je steekt er altijd wat van op, iedereen heeft toch zo z'n eigen manier om twee stukjes hout aan elkaar te plakken.

Ik ent steen- en pitfruit op dezelfde manier. Slagingspercentage appel/peer 99-100%, kers zo'n 90-95%.

Ik heb horen zeggen dat steenfruit beter te oculeren is, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Afgelopen zomer de eerste serie kersen geoculeerd, moet nog zien wat 't wordt.

Daarom ook dat iedereen zijn eigen manier van het te doen heeft is ook motivatie om het te doen . Maar mijn bedenkingen is dat 2 uur wel vrij kort is .

Oculeren ook curcus gevolgd en gedaan . Maar daarvoor enthout geraken lijkt me nog moeilijker zeker als beginner.

Zeker bij enten met dikte verschil ent/onderstam is cambium laag die elkaar raken beperkter zeker dan bij oculeren lijkt me. En daardoor oculeren slagingskans groter?

Als het mogelijk is met mijn werk ga ik deze zeker volgen enten pruimen.

Geplaatst:

Je kunt ook altijd nog zelf enthout proberen te regelen. Misschien is er een pomologische vereniging in de buurt. Die hebben vaak een vaste dag waarop ze aan het werk zijn. Als je dan even langsloopt mag je vast wel een paar takjes enthout knippen van de rassen die je graag zou willen

Geplaatst:

Bij POM Noord-Holland kun je enthout bestellen.

Geplaatst:
On 11/19/2025 at 7:40 PM, Waaslander said:

Oculeren ook curcus gevolgd en gedaan . Maar daarvoor enthout geraken lijkt me nog moeilijker zeker als beginner.

Zeker bij enten met dikte verschil ent/onderstam is cambium laag die elkaar raken beperkter zeker dan bij oculeren lijkt me. En daardoor oculeren slagingskans groter?

Oculatiehout knip je in de zomer, alle bladschijven eraf om uitdrogen te voorkomen, en oculeren maar. Ik heb de kunst afgekeken bij de man die het entwerk bij POMVNH doet. Uurtje gekletst, eentje voorgedaan, zelf wat gesneden en de week erop thuis aan de slag.

Oculatiehout geknipt en die ogen er dezelfde dag nog op gezet.

Ziet er tot nu toe goed uit, maar de echte test komt van de lente pas ...

23 minutes ago, MH95 said:

Bij POM Noord-Holland kun je enthout bestellen.

Volgens mij hebben ze alleen appels en peren. Wel heel veel verschillende rassen, en op rasechtheid getoetst.

Geplaatst:

Prachtig project @Waaslander !👍

En gewoon uit nieuwsgierigheid,waarom zoveel pruimen?Die oogst kan je toch helemaal zelf niet opmaken,zélfs al maak je er jam van?

Geplaatst:
  • Auteur

@Bernaar ik eet veel fruit en strook fruitbomen in plaats van een strook gazon van zelfde oppervlakte geeft minder werk in totaal op jaarbasis volgen mij.En is ook wat uitdagender En ja als productie goed op gang is zal het wel overvloed aan pruimen geven.

Een taxus haag is de bedoeling ook dat deze er uitgaat en een rij bessen struiken word .

Is dus bedoeling dat we gans het jaar door fruit kunnen eten van eigen oogst. Daarom bij de pruimen ook zo een groot mogelijk spreiding van de oogst , theoretisch misschien wel meer dan praktische.

aangepast door Waaslander

Geplaatst:

@marcelru ook pruimen, heb daar 2 jaar terug enthout gekocht van pruimen. Unieke rassen als abrikoos pruim onder andere.

Geplaatst:
Op 23-11-2025 om 18:10, Bernaar zei:

Prachtig project @Waaslander !👍

En gewoon uit nieuwsgierigheid,waarom zoveel pruimen?Die oogst kan je toch helemaal zelf niet opmaken,zélfs al maak je er jam van?

Je kunt ze ook ontpitten en invriezen en dan later dingen ermee doen zoals taarten bakken, vruchten door de yoghurt, door smoothies etc

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.