Geplaatst: Donderdag om 16:533 d Ja, om die reden zaai ik ook heel veel voor * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Donderdag om 17:223 d Ik word een beetje melancholisch van de kweekwedstrijd van dit jaar! Vroeger, met mijn al lang overleden opa ging ik als klein hupke op de eerste woensdagmiddag van juni (als ik geen school had) bonen leggen in zijn tuin. Hij maakte de gaatjes, ik mocht 3 bonen per gat aftellen. En dan na het oogsten, met mijn eveneens wijlen oma, boontjes rengen op het tuinbankje (ik betwijfel of dat goed Nederlands is, maar zo werd het draden-trekken bij ons genoemd) waarna zij zorgde dat de weckpotten weer gevuld werden. Zelf heb ik nog nooit sperziebonen gekweekt, heel leuk dat ze via de kweekwedstrijd aan bod komen. Misschien is het wel een blijvertje! ❤️
Geplaatst: Donderdag om 17:313 d 8 minuten geleden, Ikbeginbijmezelf zei:3 bonen per gatNiet naast elkaar, maar 3 in 1 gat? Hoeveel cm zat er dan tussen?
Geplaatst: Donderdag om 17:353 d Ja 3 per gat. Dat heet volgens mij "gestoeld zaaien". Ze bleven ook alle3 staan!Een beetje zoals je nu ook weleens hoort dat pepers met 3 bij elkaar kunnen (dat doe ik ook).De afstand was ook niet zo groot… Het is heel lang geleden dus hou me ten goede, maar een cm of 20 denk ik? De afstand tussen de rijen was daarentegen wel groter (halve meter denk ik). Het werkte prima want de oogst was altijd enorm.
Geplaatst: Donderdag om 17:443 d Ik heb ze ook binnen, net zoals bij Huub in de herkansing van de post….
Geplaatst: Donderdag om 17:483 d In de vind je ook veel informatie over de teelt van sperziebonen, oa over plantafstand, drie bonen per gat, bemesting, enzovoort:
Geplaatst: Donderdag om 18:093 d Ik doe ook altijd 3 bonen in 1 gat, soms vallen er per ongeluk ook wel eens 4 of 5 in.Gaat altijd goed.
Geplaatst: Donderdag om 20:093 d En @Gitta voorzaaien doe ik ook hier voor de bonenvlieg, die larve eet de eerste blaadjes tussen de kiembladen en beschadigd zo het groeipunt, dan krijg je soms "soldaatjes", rechtopstaande steeltjes die niet verder groeien. 1 maal het eerste blad wat groter is, is dat gevaar ook geweken.
Geplaatst: Donderdag om 20:183 d 2 uren geleden, Ikbeginbijmezelf zei:dat pepers met 3 bij elkaar kunnen (dat doe ik ook)Ja dat klopt. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik ze eerst voorzaai in potjes. Ik zet dan 3 bonen vlak naast elkaar. Maar met voorzaaien kan ik er dus ook 3 in 1 gat bij elkaar stoppen. Peperplantjes zet ik ook per 3 bij elkaar, maar die zitten niet in 1 gat, maar om elkaar heen en zo deed ik het met bonen dus ook.
Geplaatst: Donderdag om 20:413 d Tsja ik doe er ook wel een stuk of 3, 4 bij iedere bamboestok tot nu toe. Maar die 6 zaadjes van de wedstrijd die ga ik dus eerst in potjes voorzaaien. En als het mooie beginnende platjes zijn ga ik ze waarschijnlijk allemaal apart zetten. Zit alleen nog te dubben waar. Waar ik ze vorig jaar had staan kwamen weliswaar veel bonen af, maar ze stonden daar ook vol in de wind op het bamboe rek en dat vinden ze niet echt fijn. Nou zul je daar bij stambonen minder last van hebben want je hebt ook geen hoog klimrek nodig , Maar anders heb ik ook nog een ander plekje, minder wind is maar wel weer meer schaduw🫢
Geplaatst: Vrijdag om 07:323 d Over dat voorzaaien vertelde een oude ervaren medetuinier dat de wortels van veel opeen gepropte bonen in een bak/pot konden "verbranden", wortelbrand of zo. Iemand hier weleens van gehoord?Mijn zaden ga ik verdelen over 2 potten, 3 per pot. De grond in mijn achtertuin is zo slecht dat ik het zo ga doen.Ik wil nog uitzoeken welke potgrond ik dan zal kopen.Ik heb 2 potten van 24 Ø x 24 hoog x 27 cm Ø, zou dat groot genoeg zijn? Dat is ongeveer 4 liter per pot.Om aanvallen van buitenaf a la varenrouwmug en -larf te voorkomen, laat ik ze ontkiemen in de kas, waar ik met een natuurlijk middel spuit tegen deze plaag die al jaren in mijn tuin heerst.Staan ze erboven, dan komt er een laag brekerzand boven op de potgrond en onder op de schotel.En dan mogen ze naar buiten, naar het zonnigste plekje in mijn tuin.Nu vroeg ik me ook net als @Mai Pensato af wanneer ze alleen nog maar buiten mogen.Voor de hand ligt 1 juni, omdat de meesten voorzaaien in mei en uitplanten begin juni.Dan begint ook de officiële wedstrijd.geteeld kan worden in de buitenlucht, volle grond of potwedstrijd periode oogsten: juni tot en met 15 oktoberDit is voor mij duidelijk genoeg, ik ga het zo doen. Vrijdag om 07:333 d aangepast door HuubvG
Geplaatst: Vrijdag om 07:403 d Gisteren zat de envelop bij de post! Prachtige verpakking en de instructies voor de wedstrijd op de achterkant; Geniaal! 💪
Geplaatst: Vrijdag om 09:193 d 1 uur geleden, HuubvG zei:wedstrijd periode oogsten: juni tot en met 15 oktoberTja voor mij is het nog niet duidelijk.. juni heeft 30 dagen..@Lia56 graag duidelijkheid, liever nu dan later een hoop achteraf discussie gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Vrijdag om 16:402 d Ik ga er vanuit dat het vanaf 1 juni is , maar sowieso zul je het meeste oogsten in juli en augustus denk ik
Geplaatst: Vrijdag om 17:112 d @Mai Pensato de hoofdbedoeling van buitenteelt in de voorwaarden van deze wedstrijd is om iedereen gelijke kansen te geven omdat daar vroeger soms kritiek op kwam. Als je het in vorm wil zien betekent "voorzaaien" dus zaadlobben en max 2 echte bladen, immers als je verder zou gaan moet je het plantje ook al in een grotere pot zetten en is het eigenlijk al binnen teelt, dan is het in naam niet meer voorzaaien maar telen. En als er al bloemaanzet op je plant zou zitten, zit je al helemaal te ver . Zoals vermeld op het pakje is voorzaaien ook niet echt nodig, tenzij je dit zou doen voor bv belagers. Wil je het risico lopen dat vanaf 1 mei alles buiten al heel warm verloopt kan je al half april voorzaaien, je plant moet dan wel al 1 mei buiten. Wedstrijd periode oogsten betekent vanaf 1 juni mag je foto's en lengtes van bonen insturen.
Geplaatst: Vrijdag om 18:082 d Dan zou ik zeggen: het is helemaal niet nodig om bonen te willen vervroegen. Het zijn geen pepers! Ik trek de conclusie voor mezelf dat het gewoon allemaal buiten moet gebeuren. Klaar, helder en sportief.Komt die weer:geteeld kan worden in de buitenlucht, volle grond of potDus ook alleen voorteelt buiten toegestaan.Zomaar mijn idee, gewoon een punt duidelijk maken!
Geplaatst: Vrijdag om 18:312 d Ik zaai ze gewoon buiten op 1 juni.Ik zet er wel een bekertje overheen voor de kou of tegen de beestjes.Keep it simple... Vrijdag om 18:312 d aangepast door Rookie
Geplaatst: Vrijdag om 18:352 d Precies! Gewoon niet al te moeilijk doen. De bonen kunnen ook vrij veel koude hebben vind ik. Vorige jaren geen problemen mee gehad.
Geplaatst: Vrijdag om 18:372 d Logische conclusie @HuubvG ,maar dat valt niet te controleren,eender welke 'extra' regel er aan toegevoegd wordt.En zélfs al moest er iemand zich niet aan de regels houden,wil dat nog altijd niet zeggen dat het eindresultaat beter is.😉
Geplaatst: Vrijdag om 19:082 d @Bernaar niks valt te controleren, zeker niet met bv Ai aanpassingen op metingen, had bv vorig jaar voor de lol ook al eens met nano babana een rijpings en groeiprognose gedaan op een plant van de easter egg's. Maar ik ga ervan uit dat elk die hier aan zo'n wedstrijd deelneemt wat eergevoel heeft, het leuke zit niet in de win maar de weg ernaar toe en het ontdekken van nieuwe planten.
Geplaatst: Vrijdag om 19:102 d Hee, ik doe dit voor de leuk hoor!En omdat ik heel graag dat schort wil winnen natuurlijk.
Geplaatst: Vrijdag om 19:112 d Hélemaal mee eens, @redzebra 👍En als iédereen daar hetzelfde over denkt,zit het voor mijn part goed....😉 Vrijdag om 19:122 d aangepast door Bernaar
Geplaatst: Vrijdag om 22:222 d 3 uren geleden, Rookie zei:buiten op 1 juni […] bekertje overheen voor de kou of tegen de beestjes.Zo ga ik het ook doen, @Rookie. De kou valt meestal wel mee. Maar die slakken… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 08:402 d Hier ook voorzaaien vanwege de slakken. Vorig jaar nauwelijks bonen gehad, dus dit jaar alle bonen voorzaaien.Maar naar buiten zodra ze een beetje ontwikkeld zijn.
Geplaatst: Zaterdag om 16:361 d Auteur Ik heb de voorwaarden weer eens aangepast... Oogst staat vanaf juni... maar als je serieus nadenkt is er dan nog geen boon te vinden... Vanaf 12 mei moet alles buiten, voor gezaaid of gezaaidHet gaat erom dat iedereen gelijke kansen heeft, denk ook niet dat voor gezaaid veel meer kansen heeft dan direct in de pot / grondMisschien eerder maar de bonen maken zelf wel uit hoe lang ze worden
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.