Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Vanavond een heerlijke quiche gemaakt met palmkool en paarse boerenkool en knoflook uet.

Geplaatst:

Wij vanavond de sperziebonen uet, aardappelen, stukjes worst en heel veel pindasaus erover. Jammie.

Geplaatst:

Hopelijk heeft jouw man goede genen @Mellie ,want met jouw FANTASTISCHE kookkunst kon je zo'n vent als ik na 6 maanden over de straat rollen!😂

Geplaatst:

Gisteren zuurkool, geweckt in 2023.

Mjum!

Geplaatst:
Op 26-2-2026 om 13:23, Mellie zei:

meer olijfolie

Mellie dan wordt het toch nog plakkeriger als ik extra olijfolie erdoor doe? Maar met bloem werd het weer meer een plank.

Geplaatst:

Vandaag pluksla en botersla uit eigen tuin gegeten. Aangevuld met wortelen, snacktomaatjes, augurken en zilveruitjes uit de winkel. We aten er een kippenbout en frietjes bij.

Geplaatst:

Vanavond weer aan de gele slaboontjes uet, aardappelen en het restje pindasaus en worstjes van gisteren met wat witlofsalade erbij.

Geplaatst:
21 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Wij vanavond de sperziebonen uet, aardappelen, stukjes worst en heel veel pindasaus erover. Jammie.

Kijk, zo'n menu snap ik tenminste! -)

Geplaatst:
52 minuten geleden, Rookie zei:

zo'n menu

Nou dat eten wij de laatste dagen heel veel. Gewoon gemakkelijk en laat Cees het nu lekker vinden. Maar weet je wel hoe ik de pindasaus maak? Niet uit een pakje of zakje hoor (niet lekker vind ik), maar vers en dat is voor jou denk ik te veel. werk. Maar jij kunt een pakje erbij kopen.😊
Zo maak ik pindasaus:

Uitje en knoflook bakken.
Soja of ketjap

Wat gembersap

wat azijn

Water

Veel pindakaas

Beetje bruine basterdsuiker

Sambal

Geplaatst:

Een specerij/ appelcake gebakken met de eendeeieren van de eenden van Jorieke. Met speltbloem en plantaardige boter. Ook met basterdsuiker en pumpkin spices. Supersmeuiig!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren een stoofvlees gegeten van lam met courgette, tomaat, ui en knoflook. Ook mijn geliefde kruiden zitten erdoor. Dit ga ik nog een keer maken. Kost wel even wat tijd, maar dan heb je ook iets heel lekkers.

20260303_202711.jpg

Geplaatst:

Wij aten weer sla uet. Er zat veldsla, pluksla, botersla en winterpostelein in. Aangevuld met gekochte wortelen, zilveruitjes en augurken.

Geplaatst:

Boerenkool stamppot, de boerenkool was van vorig jaar.

Geplaatst:

Hachee met snijbonen - uit de vriezer van afgelopen seizoen

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vanavond Borsch soep gemaakt met bloemkool, spitskool, bonen, biet en wortelen uet, aangevuld met ui, knoflook, aardappelen en kip.

Heerlijk! Ik zal het recept later nog uitwerken. Echt de moeite waard om alles wat je nog hebt liggen vanuit de tuin eraan toe te voegen als je maar biet gebruikt. Dat is het hoofd ingrediënt.

20260304_202436.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Lie heeft woensdag erwtensoep gemaakt voor kids en kleinkids. Hij was de prei vergeten maar dat gaf niets, we merkten het niet eens. Met veldkarbonaadjes en veldrookworst. En snijselder uit eigen tuin. En toe hangop van home made yoghurt met idem kweeperengelei.

Gisteren een quiche met de bodem van gepofte zoete aardappel ( die joekel die ik van jou nog had Jorieke) spinazie uit de vriezer, kaas en eitjes. Die bodem gaan we vaker doen, lekker zoet.

Vandaag spaghetti ( barilla nr 5) met een sausje van tomaat uit blik (pulpa mutti), knolselderij, wortel, bonenkruid, laurier, salie, rozemarijn en marjolein. Basilicumblaadjes en een blikje zalm. Schoon op😋

Geplaatst:
42 minuten geleden, appelvrouw zei:

Gisteren een quiche met de bodem van gepofte zoete aardappel

Dat lijkt me erg lekker Appelvrouw. Zou je misschien ergens willen delen hoe jullie die bodem hebben gemaakt?

Geplaatst:

Simpel eigenlijk. Je kunt de zoete aardappel eerst bakken in de vorm als je wilt maar ik wilde een snelle maaltijd zonder teveel gedoe. Een grote zoete aardappel in vochtig keukenpapier gerold en 8 minuten in de magno. Kan ook in de oven als je dat liever hebt of al heet voor iets anders. De schil gaat er dan heel simpel af en ik heb de gare aardappel met een vork in de vorm tot bodem gevormd. Gewokte uitgelekte spinazie erop en een hand kleine tomaatjes. Veel verse en gedroogde kruiden. Geraspte kaas, plakjes kalamata olijven. Met verse kruiden en peper geklopte eieren. Op 170 graden totdat het geheel gestold is en een beetje bruin. De bodem blijft een beetje zacht en is heerlijk zoetig.

Geplaatst:

Bij de lunch weer wat sla geoogst voor op brood.

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Vanavond Borsjt.

In Frankrijk maakte ik het altijd met merquez worstjes maar nu doe ik de vegetarische versie: bieten, aardappel, wortel, laurierblad en dille. En een lepeltje zure room.

Geplaatst:

Nog nooit gegeten, borsjt. Lijkt me ook brrr. Maar moet het toch eens proberen of het echt brr is!

Hier tomatensoep, jawel, gele tomatensoep! Dat is de reden dat ik een of twee gele tomatenplanten heb elk seizoen, hihi! IMG_2150.jpeg

Geplaatst:

Ow noem je dat borstj @appelvrouw wij noemen dat gewoon bietensoep 😆 heeeerlijk

Wij aten simpel. Pasta met eigen saus uit de voorraad en salade.

Geplaatst:
14 minuten geleden, jootje zei:

Nog nooit gegeten, borsjt.

Echt heerlijk! Ik zal het uitschrijven nu hoe ik het gedaan heb. Mijn man houdt niet van biet en je proeft in die soep best biet, maar zelfs hij vindt het heerlijk. Je kunt het op verschillende manieren maken natuurlijk, maar de basis is biet, kool en bonen en rundvlees of kip.

Geplaatst:

Borsjt is niet zo maar een bietensoep. Het is een Oekraïens recept. Ik heb een tijdje in een Oekraïense winkel gewerkt en gekeken wat er in die soep moet of kan zitten. Eigenlijk met een lik Smetana erop. Een heerlijk romige combinatie van yoghurt/slagroom. Ik moest die ingredienten ook in alle talen uit kunnen leggen en ik werd enthousiast en ging meerdere recepten uit Oekraïne proberen, o.a. de kefir pannenkoeken, ook zo heerlijk.

Geplaatst:
1 uur terug, Mellie zei:

wij noemen dat gewoon bietensoep

Je kunt het noemen zoals je wilt natuurlijk Mellie ( mijn moeder noemde het ook gewoon soep van kroten) maar ik heb deze variant van Borsjt ( er zijn tientallen varianten in Oost Europa) geleerd van een Poolse die bij ons in het dorp woonde. Er hoorde natuurlijk verse dille in maar ik had alleen gedroogde.

1 uur terug, jootje zei:

Lijkt me ook brrr

Je moet wel van bietjes houden natuurlijk maar het is een klein beetje zoetig en verder hartige soep. Met de merquez die een vervanging is voor een Poolse worst die we niet hadden in NOF wordt de soep wat pittig😋.

Je kunt het ook heel goed vegetarisch maken zoals wij vanavond. Een lepel crème fraiche verzacht het aardse van de bieten wel voor hen die er niet dol op zijn.

Lollig je gele tomatensoep hee!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.